Bylivsgata Nedre Grünerløkka

Med flere sitteplasser, mer grønt og serveringsareal ble bylivsgata etablert sommeren 2023. Basert på tellinger og en marginal trafikkforflytning til sidegatene, videreføres kjøremønsteret og bylivstiltakene for å legge til rette for mer byliv.

Bylivsgata Nedre Grünerløkka er bygget med et oppholds- og opplevelseskonsept for å oppnå mer byliv. Den er etablert på gatestrekningen mellom Hausmannsgate og Thorvald Meyers gate.

Bylivsgata er bygget med et konsept for aktivitet, opphold og opplevelser ved etablering av både kommersielle og ikke-kommersielle sitteplasser. Interaksjonen mellom park, vegetasjon og Søndre gate er forsterket med et stort amfi etablert i den solfylte skråningen ned mot Akerselva.

Amfi etablert ved bylivsgata Nedre Grünerløkka
Amfi og tilretteleggelse og opphold og aktivitet på nedsiden av bylivsgata Nedre Grünerløkka.

En bardisk er etablert der Markveien møter Søndre gate mot elven og det er etablert et stort regnbed i bakgrunnen. Den er tilrettelagt for barn og rullestolbrukere.

På Ankerbrua er det anlagt skogsbunn med sti der man kan spasere i en eventyrhistorie langs statuene hentet fra eventyrene Kvitebjørn Kong Valemon, Tyrihans, Kari Trestakk og Peer Gynt. Det er etablert ulike sitteplasser, prydbeplantning og to spiselige hager.

I bylivsgata er det i ute-sesongen fra april til september tilrettelagt for uteserveringer i Søndre gate. Disse bygges nå opp.

Uteservering og byliv i Søndre gate i Bylivsgata Nedre Grünerløkka
Bilde: JanKhurAbrakadabra_Streets

Parkeringsplassene i Søndre gate

For å gi plass til uteserveringene blir de 9 beboerparkeringsplassene nå fjernet fra Søndre gate og blir ikke reetablert til høsten. En HC-plass i Søndre gate og 2 HC-plasser på Ankerbrua videreføres.

Kartet viser kjøremønsteret på Nedre Grünerløkka som ble innført i begynnelsen av juni, 2023 for å etablere bylivsgata:

Midlertidig kjøremønster i bylivsgata Nedre Grünerløkka
Bilde: Oslo kommune

- Grønt skravert felt viser strekningen for bylivsgata.

- Rød pil viser omlegging fra toveiskjørt til enveiskjørt strekning: Enveisreregulering av Torggata og Ankerbrua med kjøreretning nordover

- Blå pil viser restriksjoner for gjennomkjøring: Innføring av forbud mot gjennomkjøring i Markveien på strekningen fra Leirfallsgata til Søndre gate og Torggata fra Hausmanns gate til Søndre gate.

- Lilla piler viser etablerte kjøreretninger. Kjøreretningene uten ny farge er gjeldende kjøreretninger så lenge bylivsgata er etablert.

  • Det tillates sykling mot enveisreguleringen langs Torggata og Ankerbrua

  • Innføring av påbudt venstresving inn Hausmanns gate for trafikk fra Torggata sør

  • Innføring av svingeforbud venstre inn Torggata nord fra Hausmanns gate vest

Bylogistikk

Vareleverende som har målpunkt i Søndre gate kan kjøre via traseen Torggata – Ankerbrua som før. Traseen vil imidlertid ikke kunne benyttes for gjennomkjøring til Thorvald Meyers gate fra Hausmanns gate. Dette medfører at de som skal levere varer i Grünerløkka-området og som ikke først har stopp i Søndre gate, må velge andre traseer enn Torggata - Ankerbrua – Søndre gate. For å øke tilgjengeligheten til Grünerløkka for vareleverende, vil skiltingen i krysset Trondheimsveien/Thorvald Meyers gate bli endret slik at varetransport unntas fra motorvognforbudet i Thorvald Meyers gate.

Innføring av motorvognforbud i nedre del av Markveien medfører at trafikk som tidligere kunne kjøre ned til Søndre gate og ut til Thorvald Meyers gate eller ned til Hausmanns gate, uten destinasjon i nedre del av Markveien eller Søndre gate, nå må svinge til venstre inn Leirfallsgata. Dette medfører at trafikken i Leirfallsgata har økt. Kjørende med destinasjon i nedre del av Markveien og Søndre gate, kan fortsatt kjøre til eiendommene.

Ankerkvartalet, Ankertorget P-hus, Torggata 57, Jakobs kirke og DOGA har alle atkomst fra Torggata og vil ha atkomst fra Torggata som før. Ved utkjørng fra eiendommene vil det ikke være mulig å kjøre tilbake mot Hausmanns gate siden Torggata er enveisregulert. Dermed blir utkjøringsruten nordover over Ankerbrua, inn i Søndre gate og frem til Thorvald Meyers gate.

Det er etablert en vareleveringslomme midt i Søndre gate som vil bli større etter nedriggingen av uteserveringsarealet.

Tilgjengelighet for nødetatene

Bylivsgata og endret kjøremønster er tilpasset nødetatenes behov, og er derfor ikke fysisk sperret av. Ambulanse, brannbil og politiet har alltid adgang til å kjøre gjennom bylivsgatene i forbindelse med sitt samfunnsoppdrag. Det er viktig at de som ferdes i gatene er oppmerksomme og viser hensyn. Gatene må ikke fysisk sperres av slik at det forsinker eller hindrer deres arbeid.

Øvrig tilgjengelighet

Adkomst til eiendommer og tilgjengelighet for varelevering gjelder i hele perioden.

Medvirkning

Det er gjennomført en medvirkningsprosess med offentlige aktører, næringsliv og innbyggere. Hensikten med prosessen er å avdekke hvilke krav, behov og ønsker som finnes. Prosjektet er fortløpende justert etter innspill i denne prosessen.

Evaluering

Bylivsgata evalueres ut fra trafikale konsekvenser og bylivseffekt. Det er gjennomført tellinger av biltrafikk, myke trafikanter og opphold før og underveis i prosjektet.

Vedlikehold

Bymiljøetaten har iverksatt forsterkende tiltak mot rotter om sommeren både ved paviljongen og i Søndre gate.

Leverandører og samarbeidspartnere

Drift og vedlikehold: Bymiljøetaten

Landskapsarkitekt: A-LAB

Kontakt oss

Bymiljøetaten

Tidligere bylivsgater:

Les om Bylivsgata Grønland 2022

Les om Bylivsgata Kirkegata 2022

Bylivsgatene 2023 og 2024

Bylivsgata Grønland

Bylivsgata Torshov

Evaluering av bylivsgatene 2023

Evalueringsrapport fra Sweco

Svar på vår spørreundersøkelse

Har du noen tilbakemeldinger du ønsker å gi oss om Bylivsgata Nedre Grünerløkka?

Spørreundersøkelsen er nå lukket