Bylivsgata Grønland
Med midlertidige tiltak er det tilrettelagt for økt byliv med opphold og aktivitet. Det er besluttet å forlenge perioden til bylivsgata som et trafikkreduserende tiltak i forbindelse med Statens vegvesens stenging av Ring 1.
Bylivsgata Grønland er bygget som aktivitetsgate i en tradisjonell bygate med etablert torg, næringsliv med butikker og restauranter. Det er tilført grønne miljøskapende områder for å skape trivsel for alle.
På gatestrekningen Lakkegata til Tøyenbekken er det anlagt et nytt kjøremønster med avbøtende tiltak i gaten og i området rundt. Arealet utenfor Grønland torg er utvidet med beplantning og sittekanter og gaten er stengt for gjennomkjøring.
Tilsammen er 600 kvadratmeter fylt med sittemuligheter og bynatur med benker, stokker og plantebed. Det er plantet vekster fra lav- og innlandet, engmatter, urter, stauder, busker og blomster. 80 kvadratmeter er tilrettelagt for næringslivet som kan flytte serverings- eller salgsarealet sitt ut i gaten.
Dette er det nye midlertidige kjøremønsteret på Grønland, innført fra 23. mai, 2023:
- Grønt skravert felt viser strekningen for bylivsgata.
- Blå prikker viser laste-/losseplasser for varelevering.
- Oransje pil viser endret kjøreretning.
- Rød pil viser omregulering fra toveiskjøring til enveiskjøring
- Blå strek viser vei stengt for gjennomkjøring
- Lilla piler viser etablerte kjøreretninger som gjelder så lenge bylivsgata er etablert.
Basert på evalueringen av bylivsgaten 2022 er kjøremønsteret endret for å avlaste trafikk i Breigata og Lakkegata:
-
Hovedkonseptet videreføres, ved at Grønland stenges med skilt på oversiden av Grønland torg, og at den enveiskjøres på strekningen mellom Lakkegata og og Motzfeldts gate.
-
Kjøreretningen i Lakkegata og Breigata oppretteholdes, men kjøreretningen i Motzfeldts gate er snudd slik at trafikken kan kjøre opp og ut Norbygata.
For å bidra til trafikkreduksjon i området er det også gjennomført flere endringer i kjøremønsteret som er samkjørt med etablering av Bylivsgata Grønland:
-
Platous gate mellom Grønlandsleiret og Norbygata er stengt med skilt
-
Platous gate mellom Tøyengata og Norbygata tilrettelagt for enveiskjøring sørover
-
Tøyenbekken nord for Grønlandsleiret er tilrettelagt for enveiskjøring nordover
Det er iverksatt avbøtende tiltak:
-
Med det nye trafikkmønsteret forventes ingen trafikkøkning i Lakkegata og Breigata. For å tilrettelegge for forgjengere er det etableret gangfelt og taktile heller for krysning over Breigata ved Lakkegata.
-
Det er gjort justeringer i krysset Motzfeldts gate x Breigata for å gjøre det mer smidig å svinge oppover i Motzfeldts gate for store kjøretøy, og lettere for fotgjengere å krysse gatene.
-
På sørsiden av gata Grønland er det skiltet en dedikert vareleveringslomme for å gjøre det enklere for bybetjentene å håndheve ulovlig parkering fra privatbiler, og redusere trafikk inn i Motzfeldts gate.
-
Vareleveringen i Lakkegata er tidsregulert med hensikt å redusere trafikkmengden i gata.
Tilgjengelighet for nødetatene
Bylivsgata og endret kjøremønster er tilpasset nødetatenes behov, og bylivsgata er derfor ikke fysisk sperret av. Ambulanse, brannbil og politiet har alltid mulighet til å kjøre gjennom bylivsgatene i forbindelse med sitt samfunnsoppdrag. Det er viktig at de som ferdes i gatene er oppmerksomme og viser hensyn. Gatene må ikke sperres av slik at det forsinker eller hindrer deres arbeid.
Øvrig tilgjengelighet
Adkomst til eiendommer og tilgjengelighet for varelevering gjelder i hele perioden.
Vedlikehold
Bylivsgatene har egne byverter som har daglig tilsyn med tiltakene om sommeren. Bymiljøetaten har en egen driftspatrulje som følger opp de fysiske tiltakene og som gjør vedlikeholdsarbeid. Skjøtsel med vanning og stell av det grønne er ivaretatt av entreprenør.
Medvirkning
Det er gjennomført en medvirkningsprosess med offentlige aktører, næringsliv og innbyggere. Hensikten med prosessen er å avdekke hvilke krav, behov og ønsker som finnes. Prosjektet er fortløpende justert etter innspill i denne prosessen.
Evaluering
Bylivsgata Grønland evalueres ut fra trafikale konsekvenser og bylivseffekt. Det blir gjennomført tellinger av biltrafikk, myke trafikanter og oppholdsaktivtet før og underveis i prosjektet.
Varighet
Bylivsgata Grønland ble første gang etablert sommeren 2022. Når den ble bygget opp igjen sommeren 2023 var den planlagt å skulle stå frem til oktober 2024. I forbindelse med stengingen av Ring 1 ble den besluttet videreført som et trafikkreduserende tiltak. Årsaken er at det er forventet en trafikkøkning på Grønland som omkjøringsvei til blant annet Galgeberg og bylivsgata er ment som mottiltak til det, da ingen av gatene er dimensjonert for ytterligere trafikkøkning.
Det innebærer at Bylivsgata Grønland ikke blir rigget ned i oktober 2024 som planlagt, men har mulighet til å bli stående til åpningen av Ring 1 i 2027. Det er imidlertid ikke tatt stilling til hvor lenge den skal stå. Gata er etablert som et midlertidig tiltak så kan den rigges ned eller tilpasses på kort tid.
Økt belysning i området
Det ble høsten 2024 etablert to nye stolper med 4 nye armaturer i krysset Grønlandsleiret x Motsfeltzgate. Det er innført døgnbelysning i nedgangen fra Olafiagangen til t-banen og langs veggen til bussterminalen. I tillegg er armaturene i brua under Nylandsveien skiftet ut for å gi økt belysning.
Gjenbruksplan og materialbruk
Når bylivsgatene rigges ned blir alle materialene som er brukt, om- eller gjenbrukt i andre kommunale prosjekter. For eksempel ble trestokkene fra Bylivsgata Grønland 2022 plassert ved prosjektet ved flerbrukshallen på Tøyen. Materialene fra Bylivsgata Torshov 2023 er tatt i bruk på Tøyen basketpark.
OMA Awards
I 2023 ble Bylivsgata Grønland tildelt prisen for Årets høydepunkt under OMA Awards.
Leverandører og samarbeidspartnere
Landskapsarkitekt: SLA
Etablering: Agaia, Eurostar og Veidrift (nå Ramudden)
Drift og vedlikehold: Agaia
Kontakt oss
Bykuben
Bymiljøetaten
Tidligere bylivsgater:
Les om Bylivsgata Grønland 2022
Les om Bylivsgata Kirkegata 2022