Bygdøy – sykkelvei med fortau mellom Bygdøylokket og Folkemuseet
Bymiljøetaten gjenopptar arbeidet med å tilrettelegg for syklister og fotgjengere på Bygdøy.
Hva skal vi gjøre?
Bymiljøetaten har mottatt bestilling fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel om å gjenoppta arbeidet med å tilrettelegge for syklende og gående på Bygdøy. Prosjektet skal også sikre bedre fremkommelighet for utrykningskjøretøy og busser i den eksisterende veibanen. Dette skal skje innenfor gjeldende regulering, eventuelt med nødvendige justeringer i tråd med gatenormalen og krav til overvannshåndtering.
Strekningen det gjelder er mellom Bygdøylokket og Folkemuseet, langs den eksisterende veibanen.
Konsekvenser av tiltaket
Prosjektet vil innebære at Dronning Blancas vei utvides for å gi tilstrekkelig plass til blant annet fotgjengere, syklister, overvannsløsninger og utrykningskjøretøy.
Dette vil innebære at prosjektet vil ha konsekvenser for blant annet kulturmiljø, matjord og trær. Prosjektet er avhengig av eiendomserverv. Det kan også være plassbehov knyttet til midlertidige anleggsområder i anleggsfasen.
En forutsetning for prosjektet er at løsningen skal forholde seg til gjeldende reguleringsplan. Prosjektet må også forholde seg Oslos Gatenormal - som inneholder regler for hvordan nye gater i Oslo skal utformes, gjeldende fredningsbestemmelser, samt flere andre føringer. Mulighetene for hvilke løsninger som kan velges innenfor rammene av dette prosjektet er derfor begrenset.
Endelig utforming av prosjektet vil bli avklart gjennom forprosjektet, etter at medvirkning med mange ulike aktører er gjennomført.
Under overskriften Medvirkning får du mer informasjon om prosjektet. Her kan du også se illustrasjoner og tegninger av løsningene fra det tidligere prosjektet i 2016. Disse benyttes som underlag/utgangspunkt for dagens prosjekt.
Hva skjer når?
I 2024 og videre inn i starten av 2025 gjennomføres et forprosjekt hvor tidligere arbeid tas opp igjen.
Endelig plan for tilrettelegging skal presenteres for Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel før Bymiljøetaten beslutter om prosjektet går videre til gjennomføring.
Dersom prosjektet går videre til gjennomføring er målet at prosjektet skal være ferdig bygget i løpet av 2027.
Medvirkning
Høsten 2024 informeres det nærmere om prosjektet og det blir mulighet til å komme med innspill.
9. september ble det holdt digitalt informasjonsmøte. Her ble det gitt generell informasjon om prosjektet, status og prosessen videre.
Du kan se opptak av informasjonsmøtet ved å klikke deg inn på denne lenken
Her kan du se presentasjonen fra møtet
13. september var det åpen kontordag på Bygdøy skole. Her kunne man møte etaten direkte og få mer informasjon om prosjektet.
Innspillfristen ble satt til 30. september.
Har du spørsmål eller innspill kan du imidlertid fortsatt sende oss dette på e-post (se e-postadresse nederst på siden).
Svar på innspill
I dokumentet under finner du en tematisk oppsummering av innspillene som kom og Bymiljøetatens kommentarer.
En del av innspillene vil vurderes etter noe mer arbeid med forprosjekt og byggeplan. Andre spørsmål og innspill besvares i notatet.
Her kan du lese dokumentet Sykkeltilrettelegging mellom Bygdøylokket og Folkemuseet - Oppsummering av innspill med Bymiljøetatens kommentarer
Hvorfor gjør vi dette?
Hensikten med å etablere sykkelvei med fortau på strekningen er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.
Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.
Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.
Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.
Strekningen mellom Bygdøylokket og Folkemuseet inngår i Plan for sykkelveinettet.
Hvem er ansvarlig?
Bymiljøetaten er ansvarlig og tiltakshaver for prosjektet.
Nyttige lenker og dokumenter
Her finner du bestillingen fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel
Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her
Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her
Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter
Kontakt oss
Prosjektleder
Ola Bognøy Jonassen
E-post
postmottak@bym.oslo.kommune.no
Merk epost med «24/89453»