Bygdøy – sykkelvei med fortau mellom Bygdøylokket og Folkemuseet

Bymiljøetaten gjenopptar arbeidet med å tilrettelegg for syklister og fotgjengere på Bygdøy.

Hva skal vi gjøre?

Bymiljøetaten har mottatt bestilling fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel om å gjenoppta arbeidet med å tilrettelegge for syklende og gående på Bygdøy. Prosjektet skal også sikre bedre fremkommelighet for utrykningskjøretøy og busser i den eksisterende veibanen. Dette skal skje innenfor gjeldende regulering, eventuelt med nødvendige justeringer i tråd med gatenormalen og krav til overvannshåndtering.

Strekningen det gjelder er mellom Bygdøylokket og Folkemuseet, langs den eksisterende veibanen.

Konsekvenser av tiltaket

Prosjektet vil innebære at Dronning Blancas vei utvides for å gi tilstrekkelig plass til blant annet fotgjengere, syklister, overvannsløsninger og utrykningskjøretøy.

Dette vil innebære at prosjektet vil ha konsekvenser for blant annet kulturmiljø, matjord og trær. Prosjektet er avhengig av eiendomserverv. Det kan også være plassbehov knyttet til midlertidige anleggsområder i anleggsfasen.

En forutsetning for prosjektet er at løsningen skal forholde seg til gjeldende reguleringsplan. Prosjektet må også forholde seg Oslos Gatenormal - som inneholder regler for hvordan nye gater i Oslo skal utformes, gjeldende fredningsbestemmelser, samt flere andre føringer. Mulighetene for hvilke løsninger som kan velges innenfor rammene av dette prosjektet er derfor begrenset.

Endelig utforming av prosjektet vil bli avklart gjennom forprosjektet, etter at medvirkning med mange ulike aktører er gjennomført.

Under overskriften Medvirkning får du mer informasjon om prosjektet. Her kan du også se illustrasjoner og tegninger av løsningene fra det tidligere prosjektet i 2016. Disse benyttes som underlag/utgangspunkt for dagens prosjekt.

Hva skjer når?

I 2024 og videre inn i 2025 gjennomføres et forprosjekt hvor tidligere arbeid tas opp igjen. Utgangspunktet for dette arbeidet er den tidligere utarbeidet byggeplanen som er basert på den gjeldende reguleringsplanen.

I etterkant av medvirkningen som fant sted høsten 2024 ser vi på muligheter for å optimalisere løsningen basert på de mottatte innspillene. Vi regner med å kunne komme tilbake med informasjon vedrørende dette rundt mars/april 2025.

Bymiljøetaten og Vann og avløpsetaten forventer ¨å ferdigstille forprosjektet før sommeren. Dette går så til ekstern kvalitetssikring gjennom sommermånedene før en eventuell beslutning om gjennomføring vil bli opp til Bystyret å vedta i løpet av høsten.

Dersom prosjektet går videre til gjennomføring er målet at prosjektet skal være ferdig bygget i løpet av 2027.

Medvirkning

Høsten 2024 informeres det nærmere om prosjektet og det blir mulighet til å komme med innspill.

9. september ble det holdt digitalt informasjonsmøte. Her ble det gitt generell informasjon om prosjektet, status og prosessen videre.

Her kan du se presentasjonen fra møtet

13. september var det åpen kontordag på Bygdøy skole. Her kunne man møte etaten direkte og få mer informasjon om prosjektet.

Innspillfristen ble satt til 30. september.

Har du spørsmål eller innspill kan du imidlertid fortsatt sende oss dette på e-post (se e-postadresse nederst på siden).

Svar på innspill
I dokumentet under finner du en tematisk oppsummering av innspillene som kom og Bymiljøetatens kommentarer.
En del av innspillene vil vurderes etter noe mer arbeid med forprosjekt og byggeplan. Andre spørsmål og innspill besvares i notatet.

Her kan du lese dokumentet Sykkeltilrettelegging mellom Bygdøylokket og Folkemuseet - Oppsummering av innspill med Bymiljøetatens kommentarer

Hvorfor gjør vi dette?

Hensikten med å etablere sykkelvei med fortau på strekningen er å bedre fremkommeligheten og trafikksikkerheten for syklende, samt redusere omfanget av sykling på fortauet, og dermed bedre forholdene for gående.

Satsingen på sykkeltilrettelegging i Oslo har utgangspunkt i Sykkelstrategi for Oslo 2015–2025. Strategien ble vedtatt av Oslo bystyre i 2015, med en visjon om at Oslo skal bli en sykkelby for alle.

Hensikten med strategien er å bidra til realisering av miljøvennlige transportløsninger, redusere press på byens transportsystem og gatearealer, skape mer byliv og bedre folkehelsen.

Hovedtiltaket i sykkelstrategien er å bygge et sammenhengende sykkelveinett og i 2018 ble Plan for sykkelveinettet i Oslo vedtatt av Oslo bystyre. Planen legges til grunn for planleggingen av sykkeltiltak og inneholder forslag og anbefaling til sykkelveinett i Oslo.

Strekningen mellom Bygdøylokket og Folkemuseet inngår i Plan for sykkelveinettet.

Hvem er ansvarlig?

Bymiljøetaten er ansvarlig og tiltakshaver for prosjektet.

Nyttige lenker og dokumenter

Her finner du bestillingen fra Byrådsavdeling for miljø og samferdsel

Les mer om Oslo kommunes satsing på sykkel her

Les mer om bakgrunnen for Oslo kommunes satsing på sykkel her

Her finner du oversikt over Oslo kommunes pågående sykkelprosjekter

Kontakt oss

Prosjektleder

Ola Bognøy Jonassen

E-post

postmottak@bym.oslo.kommune.no

Merk epost med «24/89453»