Bygdøy allé – gateoppgradering og tilrettelegging for kollektiv, syklende og gående

Bymiljøetaten har oppgradert veibanen og utført tiltak for å gjøre det tryggere og mer attraktivt å ta kollektiv, sykle, og gå i Bygdøy allé

Hva har vi gjort?

Bygdøy allé var nedslitt og trengte oppgradering. Bymiljøetaten har gjennom flere etapper utført tiltak for å sette gata i stand, samt forbedre fremkommelighet og trafikksikkerhet. Nå har vi gjennomført gateoppgradering, fremkommelighetstiltak for kollektivtrafikken og trafikksikkerhetstiltak for gående og syklende. Vi har satt i stand fortau, asfaltert eksisterende sykkelfelt med rød asfalt, gjennomført kryssinnstramminger, etablert sykkelparkering og bygget om holdeplassene Frogner kirke og Olav Kyrres plass

Hvor har vi gjort det?

Tiltakene har vært gjennomført mellom Fredrik Stangs gate og Drammensveien. Kartet viser strekningen.

Hvorfor har tiltaket blitt gjennomført?

Tiltakene i gata er gjennomført for å ta igjen vedlikeholdsetterslep, forbedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken og bedre trafikksikkerheten får gående og syklende.

Bygdøy allé har stor trafikk med tidvis dårlig fremkommelighet. Flere tiltak har vært forsøkt for å bedre trafikksituasjonen og ruste opp den stedvise dårlige forfatningen. Nå har vi satt den i stand med utgangspunkt i løsninger som har fungert godt i tidligere prøveprosjekt. Paralellt meg generell oppgradering har vi gjennomført en rekke tiltak for å forbedre trafikksikkerhet og universell utforming. Vi har også bygget en ny holdeplass, som gir kollektivtrafikken bedre fremkommelighet.

Den aktuelle strekningen inngår i Plan for sykkelveinettet. Et sammenhengende sykkelveinett er en forutsetning for å få flere til å velge sykkelen, og Bygdøy allé knytter sammen Skøyen, Frogner og sentrumsområdene. Prosjektets grep for gående har vært i henhold til Gåstrategi for Oslo.Gjennom Bymiljøetatens tildelingsbrev har vi fått i oppdrag å bedre framkommeligheten for kollektivtrafikken i Oslo.

Hvordan har vi gjort det?

Den mest merkbare endringen har skjedd rundt bussholdeplassen ved Frogner kirke. Holdeplassen har fått såkalt kantstopp, som innebærer at bussen stopper i veibanen for av-/påstigning, mens bilene venter bak. Holdeplassene er også forlenget slik at det er plass til to leddbusser.

Der busstoppet tidligere lå er sykkelfeltene nå ledet bak den nye holdeplassen. Kantstopp medfører at bussene slipper å bruke tid på komme seg tilbake i trafikken etter stopp på holdeplassen. En tilsvarende fordel er at veibanen foran bussen er tømt for personbiler etter av- og påstigning og dermed har fri bane til neste lyskryss/holdeplass.

Holdeplassen ved Olav Kyrres har kun fått en mindre oppgradering. Her må syklende fortsatt følge i blandet trafikk. På motsatt side, mot sentrum, er holdeplassen flyttet for å kunne bygge den med universell utforming.

Når vi nå har satt i stand fortauene har vi også gjort endringer i veikryssene. Det er gjennomført såkalte innstramminger, hvor vi har redusert avstanden mellom fortauene i kryss slik at fotgjengere får kortere vei å krysse veibanen. Innstrammingen medfører også at kjørende holder lavere fart når de skal svinge, som dermed reduserer sannsynligheten for trafikkulykker.

I krysset ved Elisenbergveien er det etablert opphøyd kryssområde, med en venstresvingelomme for syklende. Målet med løsningen er å senke hastigheten i krysset og gjøre det enklere for syklende å krysse over til Elisenbergveien, mot Majorstua.

I kryssene mot Thomas Heftyes gate, Fredrik Stangs gate og Niels Juels gate har vi lagt til rette for stor venstresving for sykkel. Dette er en løsning som gir plass for syklister å vente på grønt lys langs veiens høyre side for å kunne svinge til venstre. Også dette bedrer trafikksikkerheten i kryssene.

Holdeplassen har fått kantstopp og syklende ledes bak holdeplassen
Holdeplassene ved Frogner kirke er flyttet ut i veibanen, og fått såkalt kantstopp, mens syklende ledes bak holdeplassene.

Plassen foran Frogner kirke har fått granittheller
På sørsiden av Bygdøy Allé, mot Frogner kirke, er det lagt granittheller mot Sophus Lies gate.

Veibanen ble ferdig til stengningen av Ring 1
Veibanen er ferdig asfaltert og oppmerket.

Etter sommeren fortsetter arbeidet på utsiden av veibanen
Veibanen er fullført. Etter sommeren fortsetter arbeidet i fortauene og rommene på utsiden av veibanen.

Hva har skjedd?

Entreprenøren i prosjektet rigget seg til og startet arbeidene nær Frogner kirke i november 2023. Grunnet en særlig hard vinter ble det besluttet å pause anleggsarbeidene i vintermånedene.

Anleggsarbeidene startet igjen 15. april. Prosjektet ble ferdigstilt tidlig desember 2024.

Kontakt oss

Prosjektansvarlig: Mari Svolsbru

Bymiljøetaten

E-post: postmottak@bym.oslo.kommune.no

Merk henvendelser: 22/47423 – Strakstiltak Bygdøy allé.