Bernt Ankers gate – oppgradering
Bernt Ankers gate har blitt oppgradert, med bedre tilrettelegging for gående og syklende.
Hva skal vi gjøre?
Bernt Ankers gate har stått nedslitt, og manglet anlegg for håndtering av overvann. Bernt Ankers gate er valgt som hovedtrasé for syklende mellom Grønland og Møllergata/Torggata, og har derfor blitt tilrettelagt for syklende.
I tillegg til sykkeltilrettelegging skal vi også øke bredden på fortau og innsnevret veikryss. I tråd med krav om overvannsstrategien for Oslo er det etablert separat overvannsnett, inkludert regnbed. Regnbed beplantes av vekster som utnytter vannet etter nedbør og bidrar til å rense overvannet. Videre har det vært fokus på å utbedre forholdene for varelevering. Prosjektet omfatter også etablering av forbedret belysning der det er behov, reasfaltering og endret kjøremønster i to av kvartalene.
Det vil fjernes 31 korttidsparkeringer. Alle HC-parkeringer videreføres.
De fire kvartalene mellom Storgata og Møllergata har blitt bedre tilrettelagt for gående og syklende. Gata har i tillegg fått bredere fortau, smalere kjørebane med lommer for varelevering, regnbed og forbedret belysning. Arbeidene startet opp i april 2023, og ble ferdigstilt i februar 2024. Arbeid med beplantning og benker gjøres ferdig før sommerferien 2024.
Fortausdekke
I forprosjektet ble det besluttet at Bernt Ankers gate skulle ha granittdekke på fortauene. Bakgrunnen for dette var at det ut fra kartet i Estetisk plan for Oslo ble forstått at Bernt Ankers gate er en del av planen og ifølge den skal ha granittdekke på fortau. Det ble senere avklart med Plan- og bygningsetaten at Bernt Ankers gate utgjør grensen for planen, men at gata ikke omfattes av Estetisk plan. Bernt Ankers gate omfattes heller ikke av områdereguleringen for sentrum, og det er derfor ingen føringer for at Bernt Ankers gate skal gis en høyere standard enn andre gater. Prosjektet har derfor vurdert at Bernt Ankers gate er en underordnet sidegate i Oslos gatehierarki, i motsetning til for eksempel Torggata, Kirkegata og Karl Johans gate.
Granittdekke har høyere kostnader knyttet til etablering, drift og vedlikehold enn asfalt. Derfor ble det besluttet å legge asfaltdekke både på fortau og kjørebane. I krysset med Torggata vil dekket i Torggata fortsatt være gjennomgående i krysset og på fortauene. For å koble sammen det estetiske uttrykket mellom Torggata og Bernt Ankers gate, er det også planlagt å videreføre dekket i Torggata i detaljer på fortauene i Bernt Ankers gate, samt under sykkelparkeringene, ved trær og benker.
Valg av utforming
I forprosjektsfasen ble beboere, bedrifter og gårdeiere i Bernt Ankers gate invitert til å gi sine innspill til muligheter og utfordringer i gata. Basert på disse innspillene, og Gatenormal for Oslo kommune, ble planer for ombyggingen konkludert. Det er mange ulike ønsker og hensyn som må tas, og flere vanskelige avveiinger.
Kvartalene mellom Calmeyers gate og Møllergata er ikke detaljregulert, og det har derfor vært mulig å søke PBE om planlagte tiltak med dispensasjon fra gjeldende regulering. Kvartalet mellom Storgata og Calmeyers gate er detaljregulert, og utformingen i dette kvartalet måtte være i tråd med reguleringen. Nærmest Storgata har behovet for areal til varelevering i Bernt Ankers gate økt når Storgata har blitt en ren kollektivgate. Det er derfor behov for å opprettholde areal til snuing av kjøretøy som leverer varer nederst i Bernt Ankers gate.
Hva skjer når?
Anleggsarbeidet startet i slutten av april 2023, og ble avsluttet i starten av februar 2024.
Mindre utbedringer blir utført fortløpende. Uke 46 (11. - 18. november) vil det foregå mindre arbeider i de to kvartalene mellom Storgata og Torggata.
En del av regnbedene må gjøres på nytt, og smågatesteinene i betong må fjernes og støpes på nytt. Dette dreier seg altså om retting av arbeid som er gjort tidligere.
Arbeidstiden vil være fra kl. 07-19. Adkomst til eiendommene vil opprettholdes i perioden.
Hvor skjer det?
Bernt Ankers gate, strekningen mellom Møllergata og Storgata.
Hvorfor pusser vi opp Bernt Ankers gate?
Oslo kommune har mål om å øke sykkelandelen til 25 % i 2025. For å oppnå dette er blant annet Plan for sykkelveinettet i Oslo blitt utarbeidet, som viser hvor sykkelrutene skal gå. Hensikten er å etablere et sammenhengende og tett sykkelveinett i Oslo sentrum med god framkommelighet, sikkerhet og attraktivitet for syklister.
Møllergata vil bli en enda viktigere sykkeltrasé i forbindelse med utbyggingen av nytt regjeringskvartal og vil bidra til å knytte dagens sykkeltilrettelegging i Oslo sentrum med Sankt Hanshaugen og videre nordover.
Hvem er ansvarlig?
Tiltakshaver: Bymiljøetaten
Entreprenør: Mesta