Når nærskolen ikke har ledig plass
Hvis en skole ikke har plass til barn bosatt i sitt inntaksområde, må skolen plassere barna på nærmeste skole med ledige plasser.
Nærmiljøskolen
Elevene har rett til å gå på en skole i nærmiljøet. Når kommunen/skolen bestemmer hvilken skole som er nærskolen, skal skolen særlig legge vekt på hvilken skole som er nærmest elevenes hjem. Kommunen/skolen kan også ta hensyn til topografi, trafikkforhold, kapasiteten på skolene og at barn i samme nabolag skal få gå på samme skole.
I enkeltsaker kan skolen også legge vekt på individuelle forhold, f.eks. at en elev har særlige behov eller at eleven har søsken på skolen.
Veiledende inntaksområder
I Oslo kommune er det utarbeidet veiledende inntaksområder, som knytter hver enkelt adresse i kommunen til en skole med barnetrinn. Skoler med barnetrinn avgir til bestemte skoler med ungdomstrinn, dersom skolen ikke har ungdomstrinn selv. Hver skole har ansvar for at alle barna i skolens inntaksområde får skoleplass.
Formålet med inntaksområdene er å gi veiledning til skolene når de tildeler skoleplasser, for å gi forutsigbarhet for barn og foreldre og bidra til at barn i samme område får gå på samme skole.
Når det bygges nye skoler opprettes det nye inntaksområder. Utdanningsetaten kan også endre inntaksområdene, hvis det bor flere elever i et område enn skolen har plass til.Du finner oversikt over skolenes inntaksområder her.
Hva skjer dersom skolen ikke har ledig plass?
Skolene tildeler skoleplasser til hver enkelt elev. Dette gjøres i et vedtak om skoleplass. Vedtaket sendes til foresatte i et brev.
Når skolene tildeler skoleplasser tar skolen utgangspunkt i de veiledende inntaksområdene. Elevene vil få plass på skolen de hører til ifølge inntaksområdene, så lenge det er plass på skolen.
Hvis skolen ikke har plass til alle elevene i skolens inntaksområde, må skolen gi noen av elevene i skolens inntaksområde plass på en annen skole. Skolen må da følge reglene om nærmiljøskolen.
Hovedinntak til 1. og 8. trinn
Hovedinntaket gjennomføres i april før skolestart på det aktuelle trinnet. Skolen gjør da en samlet vurdering av alle elevene som regnes som bosatt i skolens inntaksområde ut ifra reglene om nærmiljøskolen.
Les mer om hva som skjer ved hovedinntaket til 1. trinn.
Les mer om hva som skjer ved hovedinntaket til 8. trinn.
Løpende inntak
Etter hovedinntaket tildeles innflyttende elever plass fortløpende. Hvis skolen er full når skolen får vite at en elev flytter inn i skolens inntaksområde, tildeler skolen eleven plass på nærmeste skole med ledige plasser.
Hvor mange elever skolen har plass til
Når skolen vurderer hvor mange elever skolen har plass til å et trinn, må skolen følge en rekke regler. Skolen må blant annet passe på:
- at det er nok undervisningsareal, lys, luft, toaletter, garderober osv. i forhold til antallet elever
- at gruppene ikke blir større enn at lærerne kan gi elevene et godt pedagogisk og sosialt miljø
- at det er fremkommelig ved rømningsveier
Regler
- Regler om skoleplass står i opplæringsloven § 2-6
- Regler om størrelse på klasser står i opplæringsloven § 14-2
- Regler om det fysiske miljøet på skolen står i opplæringsloven §§ 12-2 og 12-7
- Forskrift om brannforebygging § 11
- Veileder til forskrift om helse og miljø i barnehager, skole og skolefritidsordninger