Vestre Aker og Nordre Aker

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

vestre og nordre aker
Klikk på bildet for å full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Utdanningsetaten foreslår å avvikle Maridalen og Sørkedalen skoler. Elevene fra Maridalen skole foreslås flyttet til Kjelsås skole, og elevene fra Sørkedalen skole foreslås flyttet til Bogstad skole. Det vil bli behov for justeringer av inntaksområder mot naboskoler. Tiltakene gir en liten økonomisk besparelse og gir elevene tilgang til større fagmiljø. Utdanningsetaten foreslår også at skoletomten på Frysja utgår som arealreserve for skole og benyttes til annet formål.

Forslag til framdrift

  • Lokal høring om endret inntaksområde for Sørkedalen skole og Maridalen skole kan tidligst gjennomføres våren 2026.
  • Tilbudet ved Sørkedalen skole kan tidligst flyttes til Bogstad skole til skolestart 2026.
  • Tilbudet ved Maridalen skole kan tidligst flyttes til Kjelsås skole til skolestart 2026.
  • Beslutning om tomt på Frysja kan tidligst tas etter politisk vedtak, forventet desember 2025.

Status og utfordringsbilde

I område Vestre Aker er det behov for økt kapasitet på ungdomstrinn, som løses gjennom vedtatt og pågående utvidelse av Midtstuen skole. To av skolene i dette området har svært lavt elevtall; Maridalen skole og Sørkedalen skole. Begge skoler har kun kapasitet til én parallell, og Sørkedalen skole har i tillegg svært lav oppfylling. Markaskolen har i dag tilholdssted ved Sørkedalen skole. Det er ingen besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplaner under planlegging i området.

Det vil kunne bli behov for noe økt barneskolekapasitet i Nordre Aker i andre halvdel av planperioden. Det er to arealreserver i området: Oslo kommune eier tomt på Frysja som er under regulering for etablering av en barneskole (B4), og det er regulert inn muligheter for etablering av barneskole (B3) på Engebråten skole. Det vil imidlertid være tilstrekkelig å etablere skole på én av disse tomtene.

Analyse

Under redegjøres det for de foreslåtte tiltakene.

Sørkedalen skole avvikles

Foreslått tiltak innebærer å avvikle Sørkedalen skole. Tilbudet flyttes til Bogstad skole. Det kan komme endringer i inntaksområdet mellom Bogstad og øvrige skoler for å tilpasse elevgrunnlag og kapasitet ved den enkelte skole etter gjennomført endring.

Fysisk læringsmiljø

Elever får tilgang til tilsvarende fasiliteter ved Bogstad skole. Tiltaket har ingen endring av betydning.

Fagmiljø

Elever ved Sørkedalen skole får tilgang til et større fagmiljø ved Bogstad skole. Tiltaket har en liten positiv effekt.

Skolevei

Tiltaket gjør at elever ved Sørkedalen skole får rett til skyss, og enkelte elever får noe lenger skolevei sammenlignet med i dag. Halvparten av elevene ved skolen får i dag dekket transport. Tiltaket vil medføre at resterende elever ved skolen, får behov for transport. Tiltaket har derfor liten negativ effekt.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Tiltaket fører til at Sørkedalen skoles rolle i nærmiljøet vil forsvinne. Tiltaket har middels negativ effekt.

Økonomi

En avvikling av Sørkedalen skole gir besparelser i driftskostnader. Kostnader knyttet til drift av Markaskolen, som holder til i den gamle lærerboligen, er ikke inkludert i beregningene. Bruk av skolen til andre undervisningsformål kan gi besparelser gjennom reduserte leiekostnader for eksterne lokaler. Samtidig må det påregnes kostnader knyttet til framtidig drift av eiendommen til dette formålet. Det tilkommer transportkostnader til Bogstad skole.

Se tabell i rapport

Klima

Tiltaket sikrer bedre arealeffektivisering, og har liten positiv effekt.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes forslaget om å avvikle Sørkedalen skole med å beholde skolen som i dag.

Se tabell i rapport: Virkninger av å avvikle Sørkedalen skole, sammenlignet med å videreføre skolen som i dag.

Vurdering av elevens beste

Det fysiske læringsmiljøet endres ikke mye. Skoleveien endres for elevene, men mange har relativt lang skolevei allerede.

Potensiale for etterbruk

Tomten til Sørkedalen skole er ca. 6 200 m². Skolen har et totalt bruksareal (BTA) på ca. 2 000 m², hvorav ca. 1 800 m² er vernet. Hovedbygget er vernet. Sørkedalen skole er godt egnet som spesialskole, på grunn av skolens størrelse og beliggenhet i rolige omgivelser. Bygningsmassen kan også være egnet som omsorgsbolig eller til formål i regi av Bymiljøetaten. Kommersielt potensiale for tomten antas å være begrenset, gitt skolens beliggenhet, tilstand og vernestatus.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Det er ledig kapasitet ved Bogstad skole og tilbudet kan raskt flyttes. Tilbudet foreslås flyttet til én skole, noe som reduserer kompleksiteten. Det noe usikkerhet knyttet til etterbruken av skoleanlegget, men anlegget vurderes å være egnet for individuelt tilrettelagt opplæring.
Ca. 30 nåværende elever og 15 ansatte påvirkes direkte av at skolen avvikles.

Maridalen skole avvikles

Foreslått tiltak innebærer å avvikle Maridalen skole og flytte tilbudet til Kjelsås skole. Det kan komme endringer i inntaksområdet mellom Kjelsås skole og øvrige skoler for å tilpasse elevgrunnlag og kapasitet ved den enkelte skole etter gjennomført endring. Flere av elevene som i dag går ved Maridalen skole har søkt seg til skolen, og hører ikke til skolens inntaksområde.

Fysisk læringsmiljø

Elever får tilgang til tilsvarende fasiliteter ved Kjelsås skole. Tiltaket har ingen endring av betydning.

Fagmiljø

Elever ved Maridalen skole får tilgang til et større fagmiljø ved Kjelsås skole. Tiltaket har en liten positiv effekt.

Skolevei

Tiltaket gjør at elever ved Maridalen får rett til skyss, og enkelte elever får noe lenger skolevei sammenlignet med i dag. Mesteparten av elevene ved skolen får i dag dekket transport. Tiltaket vil medføre at resterende elever ved skolen, får transport. Tiltaket har derfor liten negativ effekt.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Tiltaket fører til at Maridalen skoles rolle i nærmiljøet vil forsvinne. Tiltaket har middels negativ effekt.

Økonomi

En avvikling av Maridalen skole gir besparelser i driftskostnader. Bruk av skolen til andre undervisningsformål kan gi besparelser gjennom reduserte leiekostnader for eksterne lokaler. Samtidig må det påregnes kostnader knyttet til framtidig drift av eiendommen til dette formålet. Det tilkommer transportkostnader til Kjelsås skole. Mesteparten av skolens elever får dekket transport til skolen i dag.

Se tabell i rapport

Klima

Tiltaket gir en arealeffektivisering, og har liten positiv effekt på klima.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes forslaget om å avvikle Maridalen skole med å beholde skolen som i dag.

Se tabell i rapport: Virkninger av å avvikle Maridalen skole, sammenlignet med å videreføre skolen som i dag.

Vurdering av elevens beste

Det fysiske læringsmiljøet vil være sammenlignbart for alle elevene. Skoleveien endres for elevene, men mange elever har transport i dag. Endringen ligger hovedsakelig i at elevene skal til en ny skole.

Potensiale for etterbruk

Tomten til Maridalen skole er ca. 14 600 m². Skolen har et totalt bruksareal (BTA) på ca. 1 800 m², hvorav ca. 200 m² er vernet. Bygget hvor aktivitetsskolen er i dag er vernet. Maridalen skole er godt egnet som spesialskole, på grunn av skolens størrelse og beliggenhet i rolige omgivelser. Eiendommen kan også brukes som mulig fritidsklubb, kommunalt idrettsanlegg eller omsorgsboliger. Det kan være mulig å utvikle tomten til boliger, men det er usikkerhet knyttet til etterspørsel, områdets infrastruktur og eventuelle restriksjoner om økt bosetting nær Maridalsvannet.

Kompleksitet og risiko

Det er ledig kapasitet ved Kjelsås skole, og tilbudet kan raskt flyttes. Tilbudet foreslås flyttet til én skole, noe som reduserer kompleksiteten. Det vil bli behov for justering av Kjelsås skoles inntaksområde mot andre naboskoler i tillegg. Det noe usikkerhet knyttet til etterbruken av skoleanlegget, men anlegget vurderes å være egnet som spesialskole.
Ca. 70 nåværende elever og 20 ansatte påvirkes direkte av at skolen avvikles.

Avhende skoletomt på Frysja

Foreslått tiltak innebærer å avhende tiltenkt skoletomt på Frysja. Engebråten skole har arealreserve på egen tomt som kan brukes til etablering av barneskole (B3).

Fysisk læringsmiljø

Ingen endring.

Fagmiljø

Ingen endring.

Skolevei

Ingen endring.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Ingen endring.

Økonomi

En utvikling av eiendommen til andre kommunale formål eller avhending, gir stort inntektspotensiale.

Klima

Ingen endring i planperioden.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes forslaget om å avhende den planlagte skoletomta på Frysja, med å beholde den som arealreserve.

Se tabell i rapport: Virkninger av å avhende skoletomt på Frysja, sammenlignet med å beholde tomten som en arealreserve.

Vurdering av elevens beste

Ingen skole er planlagt på tomten i planperioden. Det er derfor ingen forventninger eller endringer for noen elever.

Potensiale for etterbruk

Tomten er ca. 11 600 m² og ligger i et utviklingsområde. Eiendommen er bebygd med et næringsbygg som for tiden er utleid. Det er mulig å utvikle eiendommen til andre kommunale formål eller avhende eiendommen.

Kompleksitet og risiko

Det er forventet vekst i elevtallet i området senere i planperioden og det kan bli behov for mer skolekapasitet. Det er en ferdig regulert arealreserve ved Engebråten skole (B3) som kan benyttes ved behov for økt kapasitet i området.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafen under viser elevtallsframskrivingene for området i planperioden, og kapasiteten i området hvis foreslåtte tiltak gjennomføres.

U

I

Kapasitet ved Sørkedalen skole (B1) er foreslått avviklet fra skolestart 2026. Kapasiteten i området reduseres med B1. Kapasitet ved Maridalen skole (B0,5) er foreslått avviklet fra skolestart 2026. Forventet vekst foreslås løst ved Engebråten skole.