Søndre Nordstrand

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

  • Se andre områder og vurderte tiltak
  • Last ned hele rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo - Effektivisering av skolekapasitet for perioden 2026-2045" (PDF)

kart søndre nordstrand
Klikk på bildet for full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Utdanningsetaten foreslår å videreføre Mortensrud skole (B3) i dagens skoleanlegg, i stedet for å etablere en ny og større skole i forbindelse med områdeutviklingen på Mortensrud. Tiltaket gir en betydelig økonomisk besparelse, samtidig som elevene ivaretas godt ved dagens skole. Områdeutviklingen kan uansett gi elevene tilgang til de andre planlagte kultur- og idrettsfasilitetene som kommer i området.

Forslag til framdrift

  • Besluttes ved politisk vedtak, forventet desember 2025.

Status og utfordringsbilde

Det er lav oppfyllingsgrad ved mange av skolene: Bjørnholt skole, Holmlia skole, Hallagerbakken skole, Klemetsrud skole, Mortensrud skole, Rosenholm skole, Bjørndal skole, Toppåsen skole og Lusetjern skole. Flere skoler trenger rehabilitering. Behovet kommer først på Bjørndal skole, Lofsrud skole og Mortensrud skole. Skoleanlegget til Lofsrud skole er underlagt vern. Det pågår rehabilitering og nybygg på Klemetsrud skole.

Søndre Nordstrand har mange geografiske barrierer, og ved vurdering av tiltak har det vært naturlig å se på ulike delområder. Flere steder ligger det små grunnskoler med kort avstand mellom seg, noe som åpner for organisatoriske effektiviseringstiltak.

Flere omfattende boligutviklingsprosjekter er planlagt og igangsatt i Søndre Nordstrand, noe som gjør det risikabelt å nedskalere kapasiteten selv om skolene har lav oppfylling i dag. Mortensrud er et viktig utviklingsområde med forventet rask boligvekst. Det ventes også betydelig utbygging på Rosenholm og i området Gjersrud-Stensrud i og etter planperioden.
Bjørndal, Lofsrud og Lusetjern skoler har ekstra tiltak som en del av Områdesatsningen for Oslo-sør, som skal styrke nærmiljøene og utvikle bedre tjenester innen oppvekst, utdanning og sysselsetting. Mortensrud skole og Bjørnholt skole har over flere år vært en del av Levekårssatsingen, som avsluttes i 2025.

Besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplaner under planlegging
Det er planlagt å bygge ny Mortensrud skole med økt kapasitet (B4) på annen tomt som en del av områdeløftet på Mortensrud. Skolen planlegges samlokalisert med arealer for kulturskolen.

Analyse

Nedenfor redegjøres det for foreslått tiltak. Flere endringer i skolestrukturen i Søndre Nordstrand har vært vurdert, men på grunn av forventet boligvekst og en mulig økning i elevtallet, er det viktig å opprettholde fleksibilitet i området. Utdanningsetaten anbefaler derfor å avvente ytterligere tiltak inntil både rehabiliteringsbehovet ved skolene og boligveksten kommer nærmere i tid.

Nye Mortensrud skole etableres ikke. Eksisterende Mortensrud skole videreføres.

Tiltaket innebærer at den planlagte nye skolen på Mortensrud (B4) ikke etableres, og at eksisterende Mortensrud skole (B3) videreføres. Den bygningsmessige standarden ved Mortensrud skole vil bli ivaretatt gjennom en totalrehabilitering senere i planperioden. Dette vil medføre behov for midlertidige lokaler i byggeperioden.

Fysisk læringsmiljø

Elever ved Mortensrud skole får ikke tilgang til et oppgradert skoleanlegg, med nye fasiliteter og ekstra kulturarealer. Tiltaket har middels negativ effekt.

Fagmiljø

Skolen får muligens et noe mindre fagmiljø, som har en liten negativ effekt.
Skolevei

Eksisterende skoleanlegg ligger nær tomten til det nye skoleanlegget. Tiltaket gir ingen endring i skolevei.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Tiltaket fører til at skolen beholder sin betydning i nærmiljøet, men får færre fasiliteter enn i det planlagte prosjektet. Når idretts- og kulturfasiliteter ikke etableres som en del av skoleprosjektet, kan dette svekke områdeutviklingen på Mortensrud. Totalt sett gir tiltaket en stor negativ effekt.

Økonomi

Tiltaket gir store økonomiske besparelser ved at investerings- og driftskostnader reduseres. Eksisterende skole på Mortensrud forutsettes rehabilitert senere i planperioden, og kostnader for midlertidighet i byggeperioden må påregnes.

Klima

Det etableres ikke et nybygg på Mortensrud, noe som har en positiv klimaeffekt. I tillegg reduseres overkapasitet i området, som gir bedre arealeffektivitet. Tiltaket har stor positiv effekt.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes det å videreføre dagens Mortensrud skole med å etablere en helt ny skole med større kapasitet.

Se tabell i rapport: Virkninger av å ikke bygge ny, utvidet Mortensrud skole (B4). Sammenlignet med planlagt situasjon, som innebærer nytt og utvidet skoleanlegg på ny tomt.

Vurdering av elevens beste

Det fysiske læringsmiljøet vil bli dårligere når den nye skolen ikke realiseres. Skoleveien endres praktisk talt ikke. Det er negativt at de ekstra fasilitetene, særlig kulturarealer, ikke realiseres. Klassemiljøet påvirkes ikke, og ingen elever behøver å bytte skole.

Potensiale for etterbruk

Tomten til den nye planlagte skolen på Mortensrud har en betydelig verdi.
Vurderinger knyttet til gjennomføring

Planlegging av ny skole på Mortensrud har kommet langt og regulering pågår. Den nye skolen er sentral i områdeutviklingen på Mortensrud, og tiltaket kan gi store konsekvenser for den helhetlige utviklingen av området. Det er også flere avhengigheter mellom de ulike formålene i det planlagte Mortensrud-prosjektet, blant annet til idretten og kulturskolen, men også forpliktelser knyttet til rekkefølgekrav og infrastrukturprosjektet som er i gang. Det må sikres nye midlertidige lokaler for Loftsrud skole, ettersom skolen var planlagt å bruke eksisterende Mortensrud skole under rehabilitering av Loftsrud skole. Det må også sikres midlertidige lokaler for elever ved Mortensrud skole, når skolen må totalrehabiliteres senere i planperioden. Eksisterende paviljonger ved Klemetsrud skole kan være et alternativ.

Ekstra kapasitet i den planlagte skolen ville gitt mulighet for andre aktiviteter i skoleanlegget på dagtid. Dette blir krevende i eksisterende skoleanlegg. Det er arealreserver ved mange av skolene i området.Ingen nåværende elever eller ansatte påvirkes direkte av endringen, ettersom eksisterende skole videreføres.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafene under viser elevtallsframskrivingene for området i planperioden, og kapasiteten i området hvis foreslått tiltak gjennomføres.

s

Dagens kapasitet i området videreføres ved det foreslåtte tiltaket om å videreføre Mortensrud skole.