Sentrum vest og Ullern

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

Kart sentrum vest og ullern
Klikk på bildet for full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Utdanningsetaten foreslår at den planlagte skole på Hoff ikke etableres, og at tomten i stedet disponeres til andre formål. Etablering av en skole på denne tomten har vist seg å være både kostbart og krevende. Elevtallsframskrivingene viser at en ny skole vil føre til overkapasitet i planperioden. Det anses heller ikke som gjennomførbart å beholde tomten som arealreserve, da den ligger i et utviklingsområde.

For å ivareta behovet for ny kapasitet, foreslår Utdanningsetaten at Smestad skole utvides (B6)* og Majorstuen skole omstruktureres til ungdomsskole (U8). Dette påvirker musikktilbudet ved Majorstuen skole, som må ivaretas. Elevene fra barnetrinnet på Majorstuen skole foreslås å få skoletilhørighet ved Skøyen skole, og inntaksområdet til Skøyen skole justeres mot Smestad skole. Majorstuen skole foreslås som ungdomsskole for elevene fra Skøyen skole og deler av Smestad skole. Tiltaket gir en stor økonomisk besparelse, en positiv klimaeffekt og store fagmiljø; og ivaretar kvaliteten i opplæringen for elevene i området.

*Etablering av barneskole med seks paralleller er utredet av Utdanningsetaten i 2023, i analyse om Sammenhengen mellom skolestørrelse, læring og trivsel.

Utdanningsetaten foreslår at det utredes videre løsninger for å møte økt behov mot slutten av planperioden.

Forslag til framdrift

  • Smestad skole kan rehabiliteres og utvides til B6 anslagsvis i perioden 2033–2035.
  • Majorstuen skole omstruktureres til ungdomsskole samtidig som prosjektet ved Smestad skole er gjennomført.
  • Lokal høring om endret inntaksområde og endret ungdomsskoletilhørighet for Majorstuen skole, Skøyen skole og Smestad skole senest året før Majorstuen skole er omstrukturert.
  • Midlertidig paviljong ved Ris skole tas ned når Majorstuen skole er omstrukturert.

Status og utfordringsbilde

Områdene sentrum vest og Ullern vurderes samlet for å sikre riktig kapasitetsutnyttelse. I sentrum vest er det overkapasitet på barnetrinnet, mens Ullern har behov for økt kapasitet på ungdomstrinnet. På slutten av planperioden vil det også være behov for noe mer kapasitet på barnetrinnet i Ullern.

Besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplan under planlegging

Ris skole har i dag en midlertidig paviljong i påvente av økt kapasitet på ungdomstrinnet i Ullern.
Det er planlagt totalrehabilitering av Smestad skole. Spesialavdelingen ved skolen planlegges videreført. I den pågående reguleringen planlegges det samtidig å legge til rette for en mulig kapasitetsutvidelse, enten ved å øke størrelsen på barneskolen til B6, eller å etablere en ny ungdomsskole på tomta. Dimensjonering og tidspunkt for økt kapasitet ved Smestad skole må vurderes i sammenheng med den nye skolen på Hoff. Skolen selv, offentlige etater og nabolaget ønsker en utvidelse av barnetrinnet framfor etablering av en ny ungdomsskole.

Den nye skolen på Hoff er planlagt etablert som en del av et større kommunalt utbyggingsprosjekt med omsorgsboliger, bibliotek og flerbrukshall. Skolen er planlagt for omtrent 800 elever (B2U4), noe som gir overkapasitet i planperioden. Reguleringsprosessen er midlertidig stanset på grunn av utfordrende grunnforhold, som begrenser muligheten for å etablere alle de planlagte kommunale formålene her. Det vurderes derfor nå ulike kombinasjoner av kommunale formål, inkludert alternativer der skole ikke inngår. En utsettelse av skoleprosjektet på Hoff (for å beholde tomten som en areareserve for skole) anses som lite realistisk, da utviklingen av tomten er en del av et helhetlig utviklingsgrep i området.

Analyse

Under redegjøres det for det foreslåtte tiltaket.

Ny skole på Hoff etableres ikke. Smestad skole rehabiliteres og utvides til B6. Majorstuen skole omstruktureres til ungdomsskole (U8).

Foreslått tiltak innebærer at ny skole på Hoff ikke etableres. Tomten på Hoff kan fristilles for andre kommunale formål. Det bør imidlertid sikres en arealreserve vest i området som følge av dette.

Smestad skole rehabiliteres og utvides til B6. Majorstuen skole omstruktureres til ungdomsskole med åtte paralleller (U8), og foreslås som mottakerskole for Skøyen skole og deler av Smestad skole. Barneskoleelever fra Majorstuen foreslås fordelt på Skøyen skole og eventuelt andre naboskoler. Smestad skole får et noe større inntaksområde. Midlertidige paviljonger på Ris skole tas ned.

Fysisk læringsmiljø

Barneskoleelevene i området vil få tilsvarende fasiliteter ved den rehabiliterte Smestad skole som på den planlagte nye skolen på Hoff. Barneskoleelevene som foreslås flyttet til Skøyen skole vil få tilgang til et større uteområde ved Skøyen skole. Ungdomsskoleelevene i området vil få gode fasiliteter ved Majorstuen skole. Elevene vil imidlertid ikke få tilgang til de planlagte fasilitetene på Hoff. Tiltaket har samlet sett en liten negativ effekt.

Fagmiljø

Tiltaket gir store fagmiljøer ved at Majorstua skole får et stort ungdomstrinn (U8) og Smestad skole blir en større barneskole (B6). Skolene forventes å bli godt oppfylt, i motsetning til det planlagte prosjektet. Tiltaket har middels positiv effekt.

Skolevei

Tiltaket fører til at de fleste elevene får lengre skolevei. Utvidelsen av inntaksområdet til Smestad skole kan føre til at enkelte elever får kortere skolevei. Samlet sett vurderes tiltaket å ha en liten negativ effekt.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Tiltaket fører til at området rundt den nye skole på Hoff ikke får fasilitetene ved den nye skolen som planlagt. Hoff er et utviklingsområde, hvor skolen er tenkt som en viktig stedsmarkør. Smestad skole blir rehabilitert og utvidet som planlagt, og kan styrke sin betydning i nærmiljøet noe. Tiltaket har en stor negativ effekt.

Økonomi

Tiltaket gir betydelige besparelser i investerings- og driftskostnader ved at skolen på Hoff ikke etableres, og tomten kan potensielt brukes til andre kommunale formål eller avhendes. Smestad skole får en investeringskostnad for utvidelse i tillegg til den planlagte totalrehabiliteringen. En kostnad for midlertidighet for elevene ved Smestad skole tilkommer som planlagt. En omstrukturering av Majorstuen skole gir en liten engangskostnad.

Se tabell i rapport

Klima

Tiltaket gir stor positiv klimaeffekt, ved at det ikke etableres en grunnskole (B2U4) på Hoff.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes forslaget om å ikke etablere ny skole på Hoff, utvide Smestad til B6 og omstrukturere Majorstuen skole til ungdomsskole; med å etablere ny skole på Hoff som planlagt og rehabiliteres Smestad skole som B4.

Se tabell i rapport: Virkninger av å ikke etablere ny skole på Hoff, rehabilitere og utvide Smestad skole (B6), og omstrukturere Majorstuen skole til ungdomsskole (U8). Sammenlignet med planlagt situasjon med ny skole på Hoff B2U4 og ellers dagens skolestruktur.

Vurdering av elevens beste

Elevene vil i hovedsak få tilsvarende fysisk læringsmiljø. Mange elever får i tillegg større utearealer. Det er negativt for nærmiljøet at det ikke realiseres flerbrukshall og bibliotek på Hoff. Mange elever får endret skolevei, i hovedsak blir den lengre.

Potensiale for etterbruk

Tomten som planlegges for ny skole på Hoff, har et areal på ca. 14 300 m². Tomten har en betydelig verdi.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Det pågår planlegging av ny skole på Hoff, og byggeprosjektet på Smestad er i reguleringsfase. Framdriften for det pågående skoleprosjektet på Smestad skole vil trolig ikke bli forsinket som følge av tiltaket. For Hoff utredes ulike løsninger på tomten, også alternativer uten skole. Framdriften påvirkes derfor sannsynligvis ikke av at skole tas ut av prosjektet. Majorstuen skole kan omstruktureres når barneskoleelevene kan flyttes ut; det vil si når Smestad skole er ferdig utvidet, og det er økt kapasitet i området. Det foreslås omstrukturering av Majorstuen skole til U8, men skolen har trolig mer kapasitet. Majorstuen skole har i dag et tilbud i samarbeid med Barratt Due musikkinstitutt for elever på 5.–10. trinn, med særlig tilrettelagt opplæring for talenter i klassisk musikk. Barneskoleelever med tilgang til tilbudet kan eventuelt få tilhørighet til en annen skole i området, samtidig som de fortsetter ved Musikk på Majorstuen.

Det forventes elevvekst i Ullern i og etter planperioden. Dersom det ikke etableres en grunnskole på Hoff, vil det bli behov for en arealreserve i området på sikt, fortrinnsvis lenger vest. Det er noe arealreserver ved eksisterende skoler i området.

Ca. 580 nåværende elever og 130 ansatte ved Smestad skole påvirkes direkte av at skolen utvides til B6. Ca. 700 nåværende elever og 120 ansatte ved Majorstuen skole påvirkes direkte av at skolen omstruktureres til ungdomsskole. Elevene ved Skøyen skole (fire paralleller) og deler av Smestad skole foreslås endret ungdomsskoletilhørighet til Majorstua skole.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafene under viser elevtallsframskrivingene for området i planperioden, og kapasiteten i området hvis foreslåtte tiltak gjennomføres.

U

I

Majorstuen skole omstruktureres tidligst til skolestart 2033, og barneskolekapasiteten reduseres med 2,5 paralleller. Samtidig utvides Smestad skole med B2. Det vil bli behov for økt barneskolekapasitet i området mot slutten av planperioden, dette må utredes videre. Det kan vurderes ytterligere endringer av skolestrukturen i området ved behov. Foreslått omstrukturering av Majorstuen skole til ren ungdomsskole fra tidligst skolestart 2033. Kapasiteten øker med U3 til U8. Samtidig fjernes midlertidig paviljong ved Ris skole med kapasitet U2.