Sentrum sør

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

kart sentrum sør
Klikk på bildet for å full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Det har vært vurdert avvikling av enten Møllergata skole eller Vahl skole. Utdanningsetaten foreslår en avvikling av Møllergata skole. Når bare én skole skal avvikles i dette område, mener Utdanningsetaten at det vil gi større positiv effekt å avvikle Møllergata skole enn Vahl skole. Forslaget innebærer at elever og ansatte flyttes, i all hovedsak, til Lakkegata skole og Ila skole. Dette gir elevene tilgang til et bedre nærmiljø og uteområde enn i dag.

Forslag til framdrift

  • Lokal høring om endret inntaksområde for skolene kan gjennomføres fra tidligst 2026.
  • Møllergata skole foreslås avviklet til skolestart 2027.

Status og utfordringsbilde

I område sentrum sør er det overkapasitet på barnetrinn. Grünerløkka skole, Møllergata skole og Bolteløkka skole har behov for totalrehabilitering innen kort tid. Tøyen skole vil ha behov for rehabilitering mot slutten av planperioden. Flere av skolene i området har lav oppfyllingsgrad: Møllergata skole, Ila skole, Tøyen skole og Vahl skole. Det er ingen besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplaner under planlegging i området. Vahl skole er en del av områdesatsingen i Oslo indre øst, som har som mål å skape trygge bomiljøer, gode møteplasser og et bedre nærmiljø.

Kapasiteten i området bør reduseres ved å avvikle én barneskole i sentrum. Det vil redusere overkapasitet og bidra til bedre fagmiljø og besparelser i rehabiliterings- og driftskostnader. Å redusere kapasiteten gjennom å avvikle to skoler er vurdert, men dette gir for stor sårbarhet. I dag er det flere som søker om skolebytte fra enkelte skoler i området, noe som påvirker prognosene for elevtallsutviklingen. Dette mønsteret kan imidlertid endre seg, og da er det en risiko for at området på sikt kan få for lite skolekapasitet.

Analyse

De to lavest oppfylte skolene i området er Møllergata og Vahl skoler. Møllergata har i tillegg rehabiliteringsbehov. Disse to skolene er derfor vurdert avviklet. Under redegjøres det for begge analysene. Utdanningsetaten foreslår kun avvikling av Møllergata skole.

Foreslått: Avvikling av Møllergata skole

Ved å avvikle Møllergata skole, vil tilbudet kunne flyttes hovedsakelig til Ila og Lakkegata skole.

Fysisk læringsmiljø

Det vurderes ikke å være store forskjeller i skolebyggene på Møllergata, Ila og Lakkegata skoler. Ila og Lakkegata skoler vurderes å ha tryggere nærområde og bedre uteareal enn Møllergata skole. Tiltaket har derfor en liten positiv effekt.

Fagmiljø

Møllergata skole har lav oppfylling og skolens fagmiljø er lite. Elever ved Møllergata skole vil få tilgang til et betydelig større fagmiljø på Lakkegata skole og Ila skole. Tiltaket gir en middels positiv effekt.

Skolevei

Tiltaket vil innebære at flere elever får noe lenger skolevei. Trafikkbildet ved sentrumsskolene er relativt likt. Skoleveien innebærer ferdsel langs trafikkerte veier. Når flere elever fra Møllergata skoles inntaksområde skal til naboskolene, vil det bli flere elever som krysser større veier. Det blir behov for ytterligere tiltak for å sikre trygg ferdsel for skoleelever på disse strekningene. Tiltaket gir en middels negativ effekt.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Tiltaket fører til at Møllergata skoles rolle i nærmiljøet vil forsvinne. Skolen har få fritidstilbud, og uteområdet brukes lite utenom skoletid. Tiltaket har middels negativ effekt.

Økonomi

En avvikling av Møllergata skole gir betydelige besparelser i rehabiliterings- og driftskostnader. Eventuell bruk av Møllergatas skoleanlegg til voksenopplæring eller videregående opplæring kan gi innsparinger ved reduserte leiekostnader for eksterne lokaler. En videreføring av skoleanlegget til videregående opplæring, vil kreve en stor investering i totalrehabilitering av anlegget, og kostnader knyttet til framtidig drift av eiendommen må påregnes.

Se tabell i rapport

Klima

Arealeffektiviseringen har positiv effektiv på klima. I tillegg spares klimabelastningen knyttet til totalrehabiliteringen.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes det å avvikle Møllergata skole, med å totalrehabilitere og videreføre skolen som dagens situasjon.

Se tabell i rapport: Virkninger av å avvikle Møllergata skole sammenlignet med dagens situasjon.

Vurdering av elevens beste

Det fysiske læringsmiljøet vil være sammenlignbart eller litt bedre for elevene. Utemiljøet og nærmiljøet oppleves som tryggere ved de skolene elevene flyttes til. Det vil være negativt for nærmiljøet i overgangsperioden at skolemiljøet flyttes bort. Elevene vil hovedsakelig få lenger skolevei. En bedre oppfylling av skolene gir mulighet for å skape et robust nærmiljø på sikt. Klassemiljøet vil for de nåværende elevene bli oppdelt når elevene flyttes til to skoler.

Potensiale for etterbruk

Tomten til Møllergata skole er ca. 6 400 m2. Skolen er oppført på 1800-tallet og vernet, og har et totalt bruksareal (BTA) på i underkant av 12 000 m2. Møllergata skole er godt egnet til voksenopplæring eller videregående undervisning, dersom den ikke lenger skal fungere som grunnskole. Skolens sentrale beliggenhet og størrelse gjør den også egnet som midlertidig undervisningslokale for andre skoler i Oslo som står foran rehabilitering, eksempelvis Bolteløkka skole, Grünerløkka skole og Tøyen skole. Plan- og bygningsetaten vurderer at reguleringsrisikoen knyttet til eventuelt endret bruk til bolig, næring eller handel er betydelig, og det antas at Byantikvaren vil innta en restriktiv holdning til endret bruk.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Naboskolene har ledig kapasitet i dag, og tilbudet kan raskt flyttes fra Møllergata skole når nye inntaksområder er besluttet. Tilbudet ved Møllergata skole foreslås delt og flyttet til to skoler, noe som øker kompleksiteten. Det er noe usikkerhet knyttet til etterbruken av skoleanlegget på Møllergata, men anlegget vurderes å være godt egnet for videregående opplæring. Ved eventuell framtidig underkapasitet i grunnskolen, kan Møllergata enkelt omstruktureres til grunnskole igjen. Utover dette er det ingen arealreserver av betydende størrelse som er identifisert i området, sentrumsskolene er fullt utbygd. I tillegg er det usikkerhet knyttet til framtidig kapasitet ved skolebyggene som må rehabiliteres, fordi nyere tekniske krav ofte fører til at det blir færre undervisningsrom.

Ca. 200 nåværende elever og 50 ansatte ved Møllergata skole påvirkes direkte av at skolen avvikles.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafen under viser elevtallsframskrivingen for området i planperioden og kapasiteten i området hvis foreslått tiltak gjennomføres.

Kapasiteten i området reduseres med B3 som følge av det foreslåtte tiltaket.

A