Sentrum nord

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

kart sentrum nord
Klikk på bildet for full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Utdanningsetaten foreslår å avvikle Nordpolen skole og omstrukturere Sagene skole til barneskole (B3). Barneskoleelever ved Nordpolen skole foreslås flyttet til nærliggende skoler, inkludert Fernanda Nissen skole (som har mye ledig kapasitet), Lilleborg, Bjølsen og Sagene skoler. Sagene skole foreslås omstrukturert til barneskole fordi den har en bedre plassering i forhold til inntaksområder og kapasitet i området, sammenlignet med Nordpolen skole.

Det foreslås at ungdomsskoleelevene fra Sagene skole går til Bentsebrua skole sammen med elevene fra Lilleborg og Fernanda Nissen skoler. Det kan bli behov for justeringer mellom de to ungdomsskolene Bentsebrua skole og Voldsløkka skole for å tilpasse kapasitet og behov. Nordpolen skole har stort potensiale for etterbruk til videregående opplæring. Den byomfattende spesialavdelingen ved Nordpolen skole kan bli i eksisterende lokaler fram til en ny lokasjon er utredet. Tiltaket gir en økonomisk besparelse og bedre utnyttelse av eksisterende skoler i området. Elevene får tilgang til større fagmiljøer og nye ungdomsskoler.

Forslag til framdrift

  • Lokale høringer om endringer i inntaksområder og avgiver- og mottakerskoler i Sagene-området, kan gjennomføres tidligst vår 2026.
  • Det foreslås at avvikling av Nordpolen skole og omstrukturering av Sagene skole til barneskole gjennomføres fra skolestart 2027.

Status og utfordringsbilde

I sentrum nord er det overkapasitet på barnetrinnet. Fernanda Nissen skole har lav oppfyllingsgrad, men er nylig etablert, ligger i et utviklingsområde og spiller en viktig rolle i den samlede skolestrukturen. Fernanda Nissen er derfor ikke vurdert avviklet. I stedet ses den i sammenheng med nærliggende skoler.

Det er nylig etablert to store ungdomsskoler i området: Bentsebrua skole og Voldsløkka skole. Det er plass til alle ungdomsskoleelevene i området ved disse to nye ungdomsskolene. Bjølsen skole er nylig omstrukturert til barneskole. Det pågår totalrehabilitering av Lilleborg skole. Det er ingen besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplaner under planlegging i området.

Analyse

For å redusere overkapasitet og utnytte eksisterende kapasitet bedre, er det vurdert å enten avvikle Nordpolen skole og omstrukturere Sagene skole til en barneskole, eller å avvikle Sagene skole og omstrukturere Nordpolen skole. Under redegjøres det for begge analysene. Utdanningsetaten foreslår avvikling av Nordpolen skole og omstrukturering av Sagene skole, ettersom det gir en bedre skolestruktur i området.

Foreslått: Avvikle Nordpolen skole og omstrukturere Sagene skole til barneskole

Foreslått tiltak innebærer at Nordpolen skole avvikles og Sagene skole omstruktureres til barneskole (B3). Elever på barnetrinn ved Nordpolen skole fordeles til naboskolene i området. Ungdomstrinnet ved Sagene og Nordpolen skoler flytter fortrinnsvis til Bentsebrua skole. Nordpolen skole har i dag en spesialavdeling som må ivaretas.

Fysisk læringsmiljø

Ungdomsskoleelever fra Nordpolen skole og Sagene skole som foreslås flyttet til Bentsebrua skole, får tilgang til flere fasiliteter og mer moderne skoleanlegg. Det blir forholdsvis liten endring for barneskoleelevene fra Nordpolen skole som flyttes til nærliggende skoler. Tiltaket har samlet sett en liten positiv effekt.

Fagmiljø

Nordpolen og Sagene skoler har små ungdomstrinn og elever vil få tilgang til større fagmiljø ved Bentsebrua skole. De andre barneskolene i området vil få høyere oppfylling og dermed større fagmiljø enn i dag. Tiltaket har middels positiv effekt.

Skolevei

Tiltaket vil innebære at flere elever får noe lenger skolevei. Trafikkbildet ved sentrumsskoler er relativt likt. Skoleveien innebærer som regel ferdsel langs trafikkerte veier. Når elevene fra Nordpolen skoles inntaksområde skal til naboskolene, vil det bli flere barneskoleelever som ferdes lenger i trafikken. Dette gir en middels negativ effekt.
Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen
Tiltaket fører til at Nordpolen skoles rolle i nærmiljøet vil forsvinne. Tiltaket har middels negativ effekt.

Økonomi

Tiltaket gir reduserte driftskostnader ved Nordpolen skole. Bruk av skoleanlegget til voksenopplæring eller videregående opplæring kan gi innsparinger ved reduserte leiekostnader for eksterne lokaler. Samtidig må det påregnes kostnader knyttet til framtidig drift av eiendommen til dette formålet. Dette er ikke synliggjort i tabellen under. Det er anslått en liten engangskostnad for omstrukturering av Sagene skole til barneskole.

tabell

Klima

En arealeffektivisering, der total bygningsmasse reduseres, gir liten positiv effekt.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. Forslaget med å avvikle Nordpolen skole og omstrukturere Sagene til en barneskole, blir vurdert opp mot å beholde skolestrukturen som i dag.

Se tabell i rapport

Tabell: Virkninger av å avvikle Nordpolen skole og omstrukturere Sagene skole til barneskole, sammenlignet med dagens situasjon.

Vurdering av elevens beste

Det fysiske læringsmiljøet vil være sammenlignbart for de aller fleste elevene. Noen får litt bedre fasiliteter, andre får tilgang til et litt eldre skoleanlegg. Det vil være negativt for nærmiljøet i overgangsperioden at skolemiljøet flyttes bort. Elevene vil hovedsakelig få lenger skolevei. Klassemiljøet vil for de nåværende elevene bli oppdelt når elevene flyttes til flere skoler.

Potensiale for etterbruk

Tomten til Nordpolen skole er ca. 16 300 m2. Hovedbygningene på ca. 13 000 m2 er bygget på midten av 1950-tallet. Skoleanlegget har tidligere fungert som videregående skole, og er godt egnet for dette formålet. Skolen ble regulert til spesialområde bevaring i 2010.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Ungdomsskoleelevene fra Sagene og Nordpolen skoler kan raskt flyttes til Bentsebrua skole. Barneskoletilbudet fra Nordpolen skole kan også raskt flyttes når nye inntaksområder er besluttet. Barneskoletilbudet foreslås delt og flyttet til flere skoler, noe som øker kompleksiteten. Nordpolen skole har en byomfattende spesialavdeling, som ikke kan flyttes til Sagene skole på grunn av skoleanleggets utforming. Det må utredes en ny lokasjon. Det er noe usikkerhet knyttet til etterbruken av Nordpolen skole, men anlegget vurderes å være godt egnet for videregående opplæring.

Ca. 650 nåværende elever og 120 ansatte ved Nordpolen skole påvirkes direkte av at skolen avvikles. Ca. 520 nåværende elever og 100 ansatte ved Sagene skole påvirkes direkte av at skolen omstruktureres til barneskole. Elevene ved Sagene skole (tre paralleller) får endret ungdomsskoletilhørighet til fortrinnsvis Benstebrua skole.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafene under viser elevtallsframskrivingene for området i planperioden, og kapasiteten i området hvis foreslått tiltak gjennomføres.

A

A

Kapasiteten i området reduseres med B2 og U5 som følge av de foreslåtte tiltakene.