Østensjø

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

kart østensjø
Klikk på bildet for full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Utdanningsetaten foreslår å ikke utvide Rustad skole fra B3 til B4. Det er tilstrekkelig skolekapasitet i området.

Utdanningsetaten foreslår å ikke utvide Skøyenåsen skole (U5), omstrukturere Oppsal skole til barneskole (B4) og Godlia og Trasop skoler til en stor, kombinert barne- og ungdomsskole (B4U6). Det vil bli behov for justering av inntaksområder mellom den nye skolen og Oppsal skole. Oppsal skoles elever foreslås delt mellom Skøyenåsen skole og den nye barne- og ungdomsskolen på Godlia og Trasop på ungdomstrinnet.

Abildsø skole omstruktureres til B2 i forbindelse med rehabilitering av skolen, og ungdomstrinnet flyttes til Manglerud skole. Det byomfattende IC-tilbudet ved Manglerud skole kan bli påvirket.

Tiltakene gir en økonomisk besparelse, bedre kapasitetsutnyttelse i eksisterende skoler og ivaretar en god skolestruktur i området.

Forslag til framdrift

  • Ungdomsskoleelever og ansatte ved Abildsø skole kan flyttes til Manglerud skole fra tidligst skolestart 2026.
  • Lokal høring om endret inntaksområde og ungdomsskoletilhørighet for Oppsal skole, Godlia skole og Trasop skole gjennomføres tidligst vår 2026. Endringen kan gjøres gjeldende til skolestart 2027.

Status og utfordringsbilde

Det er overkapasitet på barnetrinnet vest og sør i område Østensjø. Abildsø skole har behov for rehabilitering. På ungdomstrinnet er det tilstrekkelig kapasitet i eksisterende skoleanlegg når hele området ses i sammenheng. Skøyenåsen skole er midlertidig utvidet fra U5 til U9 med paviljonger, i påvente av planlagt utvidelse.

Besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplaner under planlegging

Det er planlagt utvidelse av Rustad skole fra B3 til B4. Utvidelsen er ferdig regulert og byggeprosjektet kan igangsettes. Det er ikke behov for denne kapasitetsøkningen.
Det er planlagt å erstatte de midlertidige paviljongene ved Skøyenåsen skole med nybygg for å ivareta dagens ungdomsskolekapasitet. Kapasiteten kan imidlertid ivaretas på andre måter, som i større grad utnytter eksisterende skoleanlegg i området.

Analyse

Utdanningsetaten har vurdert to ulike, alternative tiltak for å justere kapasiteten og redusere kostnader ved å ikke gjennomføre den planlagte utvidelsen av Skøyenåsen skole:

  • Oppsal omstruktureres til barneskole (B4), Trasop og Godlia omstruktureres (til sammen B4U6), og Abildsø omstruktureres til barneskole (B2), eller
  • Manglerud skole tar imot elevene fra Østensjø skole på ungdomstrinnet. Abildsø skole omstruktureres ikke.

I tillegg er det analysert å ikke utvide Rustad skole. Under redegjøres det for alle de analyserte tiltakene.

Foreslått: Utvidelse av Skøyenåsen skole gjennomføres ikke. Oppsal omstruktureres til barneskole (B4), Godlia og Trasop skole slås sammen og omstruktureres til barne- og ungdomsskole (B4U6), Abildsø skole omstruktureres til barneskole (B2)

Tiltaket innebærer at den planlagte utvidelse ved Skøyenåsen skole fra U5 til U9 ikke gjennomføres, og at skolen videreføres som U5. Tiltaket forutsetter at flere av skolene i området omstruktureres.

Oppsal skole omstruktureres til barneskole (B4). Godlia skole og Trasop skole ligger ved siden av hverandre og slås sammen til en stor kombinert barne- og ungdomsskole (B4U6). Det vil bli behov for justeringer fra dagens inntaksområder for Godlia og Trasop skoler til Oppsal skole. Skøyenåsen skole foreslås som ungdomsskole for elever ved Østensjø skole og to trinn fra Oppsal skole. Ungdomstrinnet på Godlia og Trasop tar imot to trinn fra Oppsal skole. Oppsal skole deles mellom to mottakerskoler på ungdomstrinn, som gir en mindre logisk overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn sammenlignet med planlagt tiltak.

Abildsø skole omstruktureres og nedskaleres til en barneskole (B2) i forbindelse med rehabilitering. Abildsø skole har en spesialavdeling som må ivaretas. Ungdomstrinnet foreslås flyttet til Manglerud skole.

Fysisk læringsmiljø

Alle skolene i området er vurdert til å ha omtrent samme fysiske læringsmiljø. Tiltaket gir ingen endring.

Fagmiljø

Fagmiljøene ved Skøyenåsen skole og Abildsø skole blir mindre som følge av tiltaket. En omstrukturering av Godlia og Trasop skoler gir god oppfylling og store fagmiljøer. En omstrukturering av Oppsal skole, vil gi et større fagmiljø på barnetrinnet, og ungdomsskoleelevene får tilgang til et større fagmiljø på ungdomstrinnet ved å gå til Skøyenåsen skole og Godlia og Trasop skole. Tiltaket har både positive og negative effekter og vurderes totalt sett nøytralt på fagmiljø.

Skolevei

De fleste barneskoleelevene får lik eller kortere skolevei som følge av tiltaket. Noen ungdomsskoleelever får kortere vei, mens andre får en noe lengre skolevei.
Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen
Tiltaket fører til at noen skoler får flere elever og en tydeligere rolle i nærmiljøet. Andre skoler får færre elever. Tiltaket gir samlet sett omtrent like store positive og negative konsekvenser.

Økonomi

Tiltaket gir en besparelse i investerings- og driftskostnader ved Abildsø skole og Skøyenåsen skole.

Se tabell i rapport

Klima

Planlagte nybygg ved Skøyenåsen skole gjennomføres ikke, og Abildsø skole rehabiliteres som en mindre skole. Tiltaket reduserer kapasiteten i området og bedrer arealeffektiviteten. Gir middels positiv effekt.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes det å ikke utvide Skøyenåsen, omstrukturere Oppsal til barneskole, slå sammen Godlia og Trasop til en kombinert barne- og ungdomsskole og omstrukturere Abildsø til barneskole med å utvide Skøyenåsen skole som planlagt og videreføre de øvrige skolene som i dag.

Se tabell i rapport: Virkninger av å ikke utvide Skøyenåsen skole som planlagt, omstrukturere Oppsal skole til en barneskole (B4), slå sammen Godlia og Trasop skoler og omstrukturere til B4U6, og omstrukturere Abildsø skole til en barneskole (B2), sammenlignet med planlagt situasjon som innebærer utvidelse av Skøyenåsen skole til U8 og opprettholde dagens skolestruktur.

Vurdering av elevens beste

Det fysiske læringsmiljøet vil være tilsvarende for alle elevene. Mange elever får endret skolevei, men i hovedsak er barneskoleelevene ivaretatt ved at de får kortere skolevei. Ungdomsskoleelevene får i hovedsak lengre skolevei. Ettersom alle skolene i området beholdes vil nærmiljøene forbli som før. For de nåværende elevene vil det være en periode med endringer som følger av skolebytte og endringer av inntaksområder. Det vil i liten grad være mulig å flytte hele klasser for de elevene som må bytte skole. Oppsal skoles elever må deles mellom to ungdomsskoler. Det vil være endringer i klassemiljø i overgangen mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet.

Potensiale for etterbruk

Ikke relevant.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Det pågår planlegging for utvidelse av Skøyenåsen skole. Utvidelsen er ferdig regulert, og byggeprosjektet kan snart igangsettes. Abildsø skole har behov for rehabilitering, og planleggingen av dette skal snart igangsettes. Framdriften for Abildsø skole påvirkes ikke av endringene.

Godlia og Trasop skolers inntaksområder må slås sammen og justeres mot Oppsal skole, som får større inntaksområde som følge av omstruktureringen. Det blir i tillegg behov for nye mottakerskoler på ungdomstrinnet i området. Manglerud skole har tilstrekkelig med kapasitet til å ta imot Abildsø skoles ungdomstrinn, men dette kan påvirke det byomfattende internasjonale tilbudet ved skolen (IC). Det blir mange endringer og tiltaket har høy kompleksitet.
Utvidelsen ved Skøyenåsen er regulert, og fungerer som arealreserve ved endringer i behovet på sikt. Dette gjør området mindre sårbart for behovsendringer på sikt. Det er også en arealreserve på Høyenhall skole.

Ca. 570 nåværende elever og 95 ansatte ved Oppsal skole blir direkte påvirket av at skolen blir omstrukturert til barneskole. Elevene ved Oppsal skole (fire paralleller) får endret ungdomsskoletilhørighet til Skøyenåsen skole og Godlia skole. Ca. 560 nåværende elever og 100 ansatte ved Trasop skole og ca. 480 eksisterende elever og 85 ansatte ved Godlia skole blir direkte påvirket av at skolene omstruktureres. Elevene ved Trasop skole (fire paralleller) får endret ungdomsskoletilhørighet til Godlia skole. Ca. 500 nåværende elever og 120 ansatte ved Abildsø skole blir direkte påvirket av at skolen omstruktureres til barneskole. Elevene ved Abildsø skole (to paralleller) får endret ungdomsskoletilhørighet til Manglerud skole.

Foreslått: Utvidelse av Rustad skole gjennomføres ikke

Tiltaket innebærer å ikke utvide Rustad skole fra B3 til B4. Tiltaket påvirker ikke skolens spesialavdeling.

Fysisk læringsmiljø

Ingen endring.

Fagmiljø

Skolen får muligens et noe mindre fagmiljø, som har en liten negativ effekt.

Skolevei

Ingen endring.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Ingen endring.

Økonomi

Tiltaket gir en betydelig besparelse i investerings- og driftskostnader.

Se tabell i rapport

Klima

Det etableres ikke et nybygg på Rustad skole. Tiltaket har middels positiv effekt.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes forslaget om å ikke utvide Rustad skole med å gjennomføre utvidelsen som planlagt.

Se tabell i rapport: Virkninger av å opprettholde dagens kapasitet (B3) ved Rustad skole sammenlignet med planlagt situasjon som innebærer utvidelse med en parallell til B4.

Vurdering av elevens beste

Elevene påvirkes ikke av tiltaket.

Potensiale for etterbruk

Ikke relevant.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Tomten er ferdig regulert og byggeprosjektet kan igangsettes. Prosjektet er satt på vent i påvente av beslutning knyttet til det foreslåtte tiltaket.

Den regulerte utvidelsen vil fungere som arealreserve for området. Ingen elever eller ansatte påvirkes direkte av tiltaket.

Forslag til gjennomføring

Besluttes ved politisk vedtak, forventet desember 2025.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafene under viser elevtallsframskrivingene for området i planperioden, og kapasiteten i området hvis foreslåtte tiltak gjennomføres.

a

z

Oppsal skole omstruktureres til barneskole (B4) fra skolestart 2027. Godlia og Trasop skoler slås sammen til en barne- og ungdomsskole med kapasitet B4 på barnetrinnet. Østensjø videreføres som B3. Total kapasitet i området er B11, som er redusert kapasitet B1 fra dagens situasjon. Abildsø skoles barnetrinn videreføres (B2), Rustad skole utvides ikke. Dagens kapasitet videreføres.

z

s

Oppsal skole omstruktureres til barneskole, som reduserer kapasiteten med U2, Skøyenåsen skole utvides ikke og videreføres som U5. Midlertidige paviljonger ved skolen tas ned (-U4). Godlia/Trasop omstruktureres til barne- og ungdomsskole med U6 på ungdomstrinnet. Samlet kapasitet på ungdomstrinnet (U11) videreføres. Abildsø skole omstruktureres til barneskole (2026), kapasiteten reduseres med U3 på ungdomstrinnet. Elever overføres til Manglerud skole.