Groruddalen øst

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

kart groruddalen øst
Klikk på bildet for full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Utdanningsetaten foreslår å etablere kun én ny skole på Haugerud: en stor ungdomsskole (U8) med mulighet for kultursal. Fra Utdanningsetatens perspektiv kan idrettsfasilitetene i prosjektet nedskaleres, ettersom behovet for kroppsøvingskapasitet reduseres. Trosterud skole foreslås avviklet. Elevene blir ivaretatt ved nærliggende barneskoler, hovedsakelig Tveita og Lutvann skoler. Det vil sannsynligvis bli behov for justeringer av flere inntaksområder som følge av tiltaket. Lindeberg skole foreslås omstrukturert (B3) for å sikre tilstrekkelig kapasitet på barnetrinnet. Haugerud skole foreslås som ungdomsskole for elever fra Tveita, Lutvann, Skjønnhaug, Lindeberg og Jeriko skoler. Tiltaket gir en stor økonomisk besparelse og en positiv klimaeffekt, og ivaretar kvaliteten i opplæringen for elevene i området.

Utdanningsetaten foreslår at den nye skolen i Verdensparken ikke etableres. Tomten kan frigjøres til andre kommunale formål eller salg, eller beholdes som en arealreserve.

Utdanningsetaten foreslår at Ellingsrudåsen skole utvides som planlagt. Besparelsene ved en nedskalering vurderes som marginale, og prosjektet har allerede kommet langt. En omprosjektering ville medført forsinkelser i byggeprosessen, noe som ville vært ufordelaktig for både skolen og elevene.

Forslag til framdrift

  • Lokal høring om endret inntaksområde for skolene kan gjennomføres tidligst i 2026.
  • Elever og ansatte ved Trosterud skole foreslås flyttet fortrinnsvis til Tveita skole og Lutvann skole til skolestart 2027.
  • Haugerud skole er ferdig anslagsvis 2032–34. Lindeberg skole kan omstruktureres når nye Haugerud skole står ferdig.
  • Lokal høring om endret inntaksområdet for Lindeberg skole og ungdomsskoletilhørighet for Lindeberg og Jeriko skoler gjennomføres senest året før Haugerud skole åpner.
  • Beslutning om tomt i Verdensparken kan tas etter politisk vedtak, forventet i desember 2025.

Status og utfordringsbilde

I område Groruddalen øst er det overkapasitet på både barne- og ungdomstrinnet. Mange av barneskolene i området er små, og skolene ligger i kort avstand fra hverandre. Jeriko og Skjønnhaug skoler er begge små, henholdsvis 1 og 1,5* paralleller. Skjønnhaug skole har i tillegg lav oppfylling. Tveita skole er nylig rehabilitert og utvidet. Det pågår byggeprosjekt for rehabilitering og utvidelse av Ellingsrud skole fra U4 til U5.

*Skjønnhaug skole var tidligere B2, men et midlertidig bygg ble fjernet i 2022 og ikke erstattet.

Besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplaner under planlegging

Ellingsrudåsen skole planlegges revet og erstattet med nybygg med dagens kapasitet. Det er også planlagt etablering av ny skole i Verdensparken for å erstatte eksisterende skole på Furuset og øke kapasitet i området. Oslobygg har i nyere tilstandskartlegginger av Furuset skole konkludert med at skoleanlegget er i bedre bygningsmessig stand enn tidligere antatt, og det er ikke behov for økt kapasitet i området.

Både Haugerud (U6) og Trosterud skoler (B3) planlegges revet og erstattet med nybygg i forbindelse med en stor områdeutbygging på Haugerud. Trosterud skole planlegges samtidig utvidet til B4. Spesialskoletilbudet på Haukåsen skole får nye lokaler til skolestart 2026, og skoleanlegget til tidligere Haukåsen skole blir da tomt. Det har også et rehabiliteringsbehov.

Områdeløftet for Trosterud og Haugerud er en del av Groruddalssatsingen 2017–2026, initiert av Oslo kommune for å forbedre levekårene i utvalgte bydeler. Målet med satsingen er å styrke nabolagene i Oslos utsatte områder og utvikle tjenester som skal bidra til å redusere sosiale forskjeller og forbedre livskvaliteten for beboerne. Tiltak i skolestruktur må sees i sammenheng med denne satsningen for å sikre at områdets attraktivitet og livskvalitet for beboerne ikke svekkes. Trosterud skole er en del av områdesatsingen Groruddalen.

Den omfattende områdeutbyggingen på Haugerud medfører svært høye samlede investeringskostnader. Det er også behov for erverv av tilleggstomt for sikre tilstrekkelig uteareal for skolene. I vurderingen av effektiviseringstiltak i området er det derfor mest hensiktsmessig å prioritere disse tiltakene først, ettersom beslutningene må tas nå og besparelsespotensialet er størst her. Dersom begge de nye skolene etableres som planlagt, kan andre effektiviseringstiltak vurderes, som avvikling av en eller flere eksisterende skoler i området.

Analyse

For å sikre god kapasitetsutnyttelse i området fra Tveita til Lindeberg, er fire alternative tiltak vurdert. Utdanningsetaten foreslår kun tiltaket som innebærer å avvikle Trosterud skole, etablere en stor ungdomsskole på Haugerud og omstrukturere Lindeberg skole til barneskole.

  • Bygg én skole i stedet for to. Trosterud skole avvikles, og Haugerud skole bygges ny og utvides (U8). Lindeberg skole (B2U3) omstruktureres til barneskole (B3).
  • Bygg én skole i stedet for to (B2U4).
  • Bygg to nye skoler som planlagt. Avvikle Skjønnhaug og Jeriko, vurdere strukturen på ungdomstrinnet videre.
  • Ingen nye skoler bygges. Trosterud skole avvikles, og Haugerud skole flyttes til Haukåsen (U5).

I tillegg er det gjort analyser av følgende tiltak:

  • Nedskaler kapasiteten ved Ellingsrudåsen fra B3 til B2
  • Ny skole i Verdensparken etableres ikke

Under redegjøres for alle de analyserte tiltakene.

Foreslått: Bygg én skole på Haugerud i stedet for to. Trosterud skole avvikles. Haugerud skole bygges ny og utvides (U8). Lindeberg skole omstruktureres til barneskole (B3).

Foreslått tiltak innebærer at Trosterud skole avvikles. Tilbudet foreslås flyttet til Lutvann skole og Tveita skole. Haugerud skole etableres ny, dimensjonert som ungdomsskole (U8), som gir fleksibilitet ved behov for framtidige endringer i skolestrukturen* . Etablering av en U8-skole medfører en viss overkapasitet, og det kan vurderes en nedskalering av den nye skolen. En nedskalering vil imidlertid gjøre området mer sårbart for fremtidige endringer i elevtall og søkemønster. Den nye flerbrukshallen som planlegges i området kan nedskaleres. Lindeberg skole omstruktureres til barneskole (B3).

*U8 kan enkelt endres til B4 eller B2U4.

Haugerud skole (U8) foreslås etablert i skoleanlegget som i dag er planlagt for ny barneskole. Dette gjør det mulig å etablere den planlagte kultursalen. Lindeberg skole omstruktureres til barneskole (B3) for å gi Haugerud skole et større elevgrunnlag og fagmiljø og for å kunne ta imot flere barneskoleelever fra området ved behov. Haugerud skole foreslås som mottakerskole for Tveita skole, Lutvann skole, Skjønnhaug skole og Lindeberg skole. Jeriko skole kan få ungdomsskoletilhørighet enten på Haugerud skole eller Ellingsrud skole, som også har ledig kapasitet.

Fysisk læringsmiljø

Barneskoleelevene som foreslås flyttet til Tveita skole, får nylig oppgraderte fasiliteter. Elevene som foreslås flyttet til Lutvann skole, får et mindre moderne skoleanlegg. Ungdomsskoleelever ved Haugerud skole får et nytt og oppgradert skoleanlegg med ekstra fasiliteter som kultursal og idrettsanlegg, som også ungdomsskoleelevene som flyttes fra Lindeberg skole får tilgang til. Barneskoleelevene ved Lindeberg skole får bedre plass i dagens skoleanlegg. Sammenlignet med planlagt prosjekt, gir tiltaket en liten positiv effekt.

Fagmiljø

Tiltaket gjør at Tveita skole og Lutvann skole vil få høyere oppfylling og dermed større fagmiljøer. Det planlagte prosjektet på Trosterud (B4) ville ført til lavere oppfylling på alle barneskolene i området. Haugerud skole får et større fagmiljø enn planlagt. Skolen vil få god oppfylling når elevene fra Lindeberg skole flyttes hit på ungdomstrinnet. Barneskoleelevene på Lindeberg skole får et mindre fagmiljø ved at ungdomstrinnet flytter ut. Lindeberg skole kan fylles opp som B3 ved eventuelt behov senere. Tiltaket gir middels positiv effekt.

Skolevei

Tiltaket fører til at de fleste elevene fra Trosterud skole får noe lenger skolevei. Ungdomsskoleelevene som foreslås flyttet fra Lindeberg skole til Haugerud skole, får også noe lenger skolevei. Det er små avstander og trygge gangforbindelser mellom skolene i området, men enkelte av elevene vil måtte ferdes ved mer trafikkerte veier. Tiltaket har liten negativ effekt.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Trosterud skoles rolle i nærmiljøet vil forsvinne som følge av tiltaket. En større ungdomsskole enn i det planlagte prosjektet vil samle ungdomsskoleelevene i området. De ulike kultur- og idrettsfasilitetene vil ivareta målene i områdeutviklingen. Tiltaket har middels negativ effekt.

Økonomi

Tiltaket gir store økonomiske besparelser ved at det kun etableres én ny skole i området i stedet for to, og at idrettskapasitet tilknyttet skolen foreslås nedskalert. Besparelsen omfatter investerings- og driftskostnader, og areal avsatt for skole i reguleringsplanen kan brukes til andre formål. Verdien av å frigjøre tomten til andre formål er ikke anslått. Det tilkommer en liten engangskostnad for omstrukturering av Lindeberg skole.

Se tabell i rapport

Klima

Det etableres ikke et nytt skoleanlegg for Trosterud skole. Arealeffektiviteten blir bedre av tiltaket samlet sett. Tiltaket har stor positiv effekt.

Virkninger av foreslått tiltak

r å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes forslaget om å bygge ny, større Haugerud skole (U8), avvikle Trosterud skole og omstrukturere Lindeberg skole til barneskole; med å bygge to nye skoler som planlagt.

Se tabell i rapport: Virkninger av å bygge ny, større Haugerud skole (U8), avvikle Trosterud skole og omstrukturere Lindeberg skole til barneskole (B3). Sammenlignet med planlagt situasjon som innebærer to nye skoleanlegg på Haugerud.

Vurdering av elevens beste

Det fysiske læringsmiljøet endres for de fleste elevene. Flertallet får et bedre miljø, ungdomsskoleelevene får tilgang til kultur- og idrettsfasiliteter. Det er negativt at en del elever får lengre skolevei, men det er positivt at de aller fleste fortsatt ferdes i et trygt og oversiktlig trafikkbilde. Mange elever får endret klassemiljøet fordi klassene fordeles på flere skoler.

Potensiale for etterbruk

Det kan være mulig å etablere andre kommunale formål i stedet for skole på tomten som i dag planlegges for Haugerud skole. Det pågår reguleringsprosesser som må endres.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

To pågående reguleringsplaner vil bli berørt ved eventuelle endringer i planprogrammet for Haugerud og Trosterud, ettersom etableringen av to nye skolebygg er en forutsetning i programmet. Tiltaket vil påvirke fremdriften i prosjektene, inkludert utviklingen av det nye skoleanlegget for Haugerud skole. Det kan samtidig forenkle gjennomføringen ved at omfanget av prosjektet reduseres, det blir enklere å sikre et godt uteareal for skolen og det ikke blir behov for erverv av tilleggstomt for uteareal. Endringen kan også legge til rette for en større andel boligutbygging på tomten.

Naboskolene har ledig kapasitet i dag, og barneskoletilbudet fra Trosterud skole kan raskt flyttes når nye inntaksområder er besluttet, før byggeprosjektene settes i gang. Tilbudet foreslås delt og flyttet til flere skoler, noe som øker kompleksiteten ved gjennomføring. Ungdomsskoleelevene på Lindeberg skole kan flytte når Haugerud ungdomsskole står klar, og skolen kan raskt tas i bruk som B3 ved behov.

Det er arealreserver ved flere av skolene i området.

Ca. 400 eksisterende elever og 100 ansatte ved Trosterud skole påvirkes direkte av at skolen avvikles. Ca. 480 eksisterende elever og 80 ansatte ved Lindeberg skole påvirkes direkte av at skolen omstruktureres til barneskole. Elevene ved Lindeberg skole (tre paralleller) får ny ungdomsskoletilhørighet ved Haugerud skole.

Foreslått: Ny skole i Verdensparken etableres ikke

Foreslått tiltak innebærer at etablering av ny skole i Verdensparken ikke etableres. Tomten kan frigjøres til andre kommunale formål eller selges, eller beholdes som en arealreserve. Utredningsarbeidet er stoppet på grunn av at det ikke er behov for økt kapasitet.

Fysisk læringsmiljø

Elevene på Furuset skole får ikke tilgang på nye fasiliteter. Tiltaket gir en liten negativ effekt.

Fagmiljø

Skolen får muligens et noe mindre fagmiljø, som har en liten negativ effekt.

Skolevei

Skoletomten i Verdensparken ligger ca. 500 meter fra dagens Furuset skole. Noen av elevene vil få lenger skolevei og andre vil få kortere. Tiltaket gir totalt sett ingen endring.
Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen
Furuset skole beholder sin rolle i nærmiljøet. Den nye skolen i Verdensparken er imidlertid planlagt å skulle ha en viktig rolle i områdeutviklingen på Furuset. Å ikke etablere skolen vil ha en stor negativ effekt.

Økonomi

Tiltaket gir en betydelig besparelse på investerings- og driftskostnader, og det er et stort inntekstpotensialt ved salg eller bruk av tomten til andre kommunale formål.

Se tabell i rapport

Klima

Tiltaket gir betydelig mindre klimapåvirkning, ved at det ikke etableres en ny skole. Tiltaket gir stor positiv effekt.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes forslaget om å ikke etablere ny skole i Verdensparken med det å etablere skolen som planlagt.

Se tabell i rapport: Virkninger av å ikke bygge ny skole i Verdensparken, sammenlignet med å bygge ny skole B4.

Vurdering av elevens beste

Elevene får ikke nyte godt av fasilitetene i en nybygd skole. Skoleveien påvirkes ikke. Nærmiljøet mister en viktig brikke i den planlagte områdesatsningen.

Potensiale for etterbruk

Tomten har et areal på ca. 15 700 m². Tomten har en betydelig verdi.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Planleggingen av denne skolen er allerede satt på vent. Byrådsavdeling for utdanning støttet høsten 2025 Utdanningsetatens anbefaling om å utsette etablering av ny skole i Verdensparken på grunn av manglende elevgrunnlag og fordi eksisterende skole på Furuset ikke har rehabiliteringsbehov. Tomten kan eventuelt beholdes som arealreserve.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafene under viser elevtallsframskrivingene for Groruddalen øst i planperioden, og kapasiteten i området hvis foreslåtte tiltak gjennomføres.

s

z

Grafen viser videreføring av dagens kapasitet for disse to skolene. Trosterud skole foreslås avviklet fra skolestart 2027 (B3), og Lindeberg skole omstruktureres til barneskole med kapasitet B3 som er en økning på B1 (2033) fra dagens kapasitet. Total endring er en reduksjon på B2.

s
Ellingsrud skole utvides til U5, Haugerud skole utvides med U3 til U8. Samtidig omstruktureres Lindeberg skole til barneskole og får redusert kapasitet U3 på ungdomstrinnet.