Bryn, Brynseng og Ensjø

Denne artikkelen er en del av rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo". Rapporten redegjør for begrunnelsene bak de foreslåtte tiltakene i Skolebehovsplan 2026–2045.

Høring av Skolebehovsplan 2026-2045

Vi presiserer at det er PDF- versjonen av Skolebehovsplanen 2026-2045 som er gjeldende høringsdokument. Frist for innspill er 14. mai 2025.

  • Se andre områder og vurderte tiltak
  • ​​​​​​Last ned hele rapporten "Forslag til endringer i skolestrukturen i grunnskolen i Oslo - Effektivisering av skolekapasitet for perioden 2026-2045" (PDF)

kart bjerke
Klikk på bildet for full størrelse (nytt vindu).

Utdanningsetatens forslag

Utdanningsetaten foreslår å omstrukturere Brynseng skole til en kombinert barne- og ungdomsskole (B2U4), og å flytte ungdomstrinnet fra Fyrstikkalleen skole (F21) hit. Brynseng skole blir ungdomsskole for egne elever og elever fra Bryn skole. Tiltaket gir god utnyttelse av eksisterende kapasitet ved Brynseng skole, ivaretar kvaliteten i opplæringen for elevene og frigjør kapasitet til videregående opplæring ved Fyrstikkalleen skole.

Utdanningsetaten foreslår å etablere kun én ungdomsskole på Ensjø (U6) med spesialavdeling i Grenseveien 73 og 91. Teglverket omstruktureres til barneskole (B4), og kan avlaste Lørenområdet i påvente av ny skole på Ulven, som er under planlegging. Elever fra Teglverket og deler av Hasle skoler foreslås å få ungdomsskoletilhørighet på den nye ungdomsskolen på Ensjø. Tiltaket gir en stor sk besparelse og en positiv klimaeffekt, og ivaretar kvaliteten i opplæringen for elevene i området.

Forslag til framdrift

Omstrukturering av Teglverket skole skjer samtidig som ny ungdomsskole på Ensjø etableres, anslagsvis i 2030–33. Høring om nytt inntaksområde for Teglverket skole og ungdomsskoletilhørighet til ny skole på Ensjø gjennomføres senest høsten året før skolestart.
Kapasiteten på Brynseng skole er planlagt benyttet for deler av elevene ved Bryn skole i byggeperioden, og tiltaket kan derfor først gjennomføres når byggeprosjektet på Bryn skole er ferdig, forventet til skolestart 2029. Lokal høring om endret ungdomsskoletilhørighet for Bryn skole og Brynseng skole gjennomføres våren 2028.

Status og utfordringsbilde

I områdene Bryn og Brynseng er det pr. i dag overkapasitet på barnetrinnet med flere paralleller, mens Ensjøområdet har behov for økt kapasitet på ungdomstrinnet. Brynseng skole har svært lav oppfyllingsgrad. Skolen er nylig etablert. I stedet for å vurdere avvikling av Brynseng skole, er det undersøkt andre muligheter til å utnytte kapasiteten bedre.

Besluttede prosjekter fra tidligere skolebehovsplan under planlegging

Bryn skole er vedtatt rehabilitert og utvidet fra B2,5 til B3, med ferdigstillelse i 2029. Midlertidighet for Bryn skole planlegges løst ved å benytte ledig kapasitet ved Brynseng skole i kombinasjon med etablering av paviljong. Det har i forbindelse med dette arbeidet vært vurdert å stoppe utvidelsen ved Bryn skole, men prosjektet har kommet langt. Det er også en viss usikkerhet knyttet til elevtallsutviklingen i området rundt skolen, særlig i lys av den pågående utbyggingen av Hovinbyen.

Det er planlagt etablering av to helt nye skoler på Ensjø, en barneskole med kapasitet B4 (Grenseveien 73 og 91) og en ungdomsskole med kapasitet U8 (Grenseveien 65 og 67). Begge skoler planlegges med spesialavdeling for 16 elever med autismespekterforstyrrelser. Tomten i Grenseveien 73 og 91 er kommunalt eid, mens det pågår forhandlinger om erverv av tomten i Grenseveien 65 og 67. Regulering for begge tomtene pågår. Skolene er planlagt etablert som følge av utviklingen av Hovinbyen. Samtidig er skolebehovet i Hovinbyen i større grad forventet å komme lengre nord mot Bydel Bjerke. Her planlegges det også en ny barneskole, lokalisert på Ulven.

Analyse

Under redegjøres det for de to tiltakene som er analysert i dette området:

  • Omstrukturere Brynseng skole til B2U4 og flytte ungdomstrinnet fra Fyrstikkalleen skole til Brynseng skole
  • Etablere kun én skole på Ensjø i stedet for to (U6 i Grenseveien 73 og 91), og omstrukturere Teglverket til barneskole (B4)

Brynseng skole omstruktureres til B2U4. Ungdomstrinnet ved Fyrstikkalleen skole flyttes

Tiltaket innebærer at Brynseng skole omstruktureres fra B4 til B2U4 for å utnytte ledig kapasitet i skoleanlegget. Brynseng skole foreslås som ungdomsskole for egne elever og elever fra Bryn skole, og ungdomstrinnet ved Fyrstikkalleen skole avvikles . Det innebærer at Fyrstikkalleen skole får mer areal som kan brukes til videregående opplæring.

Fysisk læringsmiljø

Elever som flyttes fra Fyrstikkalleen skole til Brynseng skole på ungdomstrinnet, vil gå på en nyere skole med fasiliteter som er bedre tilpasset grunnskolen. Dette gir en liten positiv effekt.

Fagmiljø

Brynseng skole får større fagmiljø ved at ungdomstrinn legges til skolen, slik at oppfyllingsgraden øker. Lærerne som flyttes fra Fyrstikkalleen skole vil også få tilgang til et større fagmiljø på grunnskolen. Dette gir en liten positiv effekt.

Skolevei

For elever ved Brynseng skole, vil etablering av ungdomstrinn på Brynseng gi kortere skolevei enn til Fyrstikkalleen skole. De fleste elevene ved Bryn skole vil også få kortere skolevei til Brynseng skole enn til Fyrstikkalleen skole. Tiltaket gir en liten positiv effekt.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Tiltaket fører til at flere elever får tilhørighet til Brynseng skole som dermed får en viktigere rolle i nærmiljøet. Dette gir en liten positiv effekt.

Økonomi

Avvikling av ungdomsskole ved Fyrstikkalleen skole vil gi besparelser knyttet til skoledrift, og tiltaket gir samlet sett en liten besparelse per år. En estimert kostnad knyttet til omstrukturering av Brynseng skole tilkommer. Tiltaket gir økt kapasitet i videregående opplæring uten å måtte bygge eller leie inn nye arealer.

Klima

Tiltaket gir bedre utnyttelse av eksisterende skolekapasitet, og reduserer behovet for ny kapasitet i videregående opplæring. Dette har en liten positiv effekt på klima.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes det å omstrukturere Brynseng skole til B2U4 og avvikle ungdomstrinnet ved Fyrstikkalleen skole, med å videreføre dagens situasjon på Brynseng skole og Fyrstikkalleen skole.

Se tabell i rapport: Virkninger av å omstrukturere Brynseng til B2U4 og avvikle ungdomstrinnet ved F21, sammenlignet med planlagt situasjon: B4 på Brynseng og F21 som en kombinert ungdoms- og videregående skole.

Vurdering av elevens beste

Både skolens nåværende og framtidige elever får et mer oppgradert og fleksibelt læringsmiljø. Det er også et godt uteareal ved Brynseng skole. Klassene kan flyttes samlet, slik at klassemiljøet bevares. I all hovedsak får elevene en kortere skolevei.

Potensiale for etterbruk

Kapasiteten som frigjøres ved Fyrstikkalleen ungdomsskole, brukes videre av Fyrstikkalleen videregående skole. Fyrstikkalleen videregående skole leier i dag tilleggsarealer. Disse leiekontraktene kan det på sikt bli mulig å avslutte når det videregående tilbudet kan ta i bruk hele skoleanlegget.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Brynseng skole har tilgjengelig kapasitet og kan raskt omstruktureres til kombinert barne- og ungdomsskole. Det er imidlertid planlagt at elever fra Bryn skole skal benytte seg av ledig kapasitet ved Brynseng skole i byggeperioden. En omstrukturering av Brynseng skole kan først gjennomføres når Bryn skole er ferdig rehabilitert og utvidet.

Ca. 350 elever og 70 ansatte ved Brynseng skole påvirkes direkte av at skolen omstruktureres til en kombinert barne- og ungdomsskole. Tilbudet ved Fyrstikkalleen skole har i dag ca. 400 elever og 60 ansatte. Disse påvirkes direkte av endringen. I tillegg har Fyrstikkalleen skole to byomfattende alfa- og mottaksgrupper som må flyttes.

Etablere kun én skole på Ensjø i stedet for to: (U6) i Grenseveien 73 og 91, og omstrukturere Teglverket til barneskole (B4)

Tiltaket innebærer å kun etablere én ny skole på Ensjø, en ungdomsskole (U6) med spesialavdeling på tomten i Grenseveien 73 og 91. Utdanningsetaten vurderer at det ikke er behov for en stor arealreserve i området, ettersom boligutbyggingen nærmer seg ferdigstillelse. Derfor foreslås det at tomten i Grenseveien 65 og 67 ikke erverves til skoleformål.

Det er kun behov for å etablere to nye paralleller i grunnskolen på Ensjø. For å få gode skolestørrelser i området, ses den nye skolen på Ensjø i sammenheng med Teglverket skole, som er en kombinert barne- og ungdomsskole i dag. Det foreslås å etablere den nye skolen som en ungdomsskole (U6), og omstrukturere Teglverket til en ren barneskole (B4) som også, i en periode, kan ta imot elever som bor mellom Teglverket og Løren skoler ved behov. Dette gir en økning på to paralleller på barnetrinnet og to på ungdomstrinnet, og vurderes som bedre enn å etablere barneskole i Grenseveien 73 og 91 og omstrukturere Teglverket til ungdomsskole.

Den nye skolen på Ensjø foreslås etablert som en ungdomsskole (U6). Den pågående reguleringen legger til rette for en større skole. Det kan vurderes å øke størrelsen på den planlagte byomfattende spesialgruppen ved skolen.

Fysisk læringsmiljø

Elevene som får plass ved den nye ungdomsskolen, vil få tilgang til de samme fasilitetene som i det opprinnelige forslaget med to nye skoler. Teglverket skole er også relativt ny (etablert 2015) og har de samme fasilitetene som en ny barneskole. Det blir derfor ingen endring fra planlagt situasjon.

Fagmiljø

I utgangspunktet ville etableringen av B4 og U8 gitt to store fagmiljøer hvis skolene ble fylt opp. Men elevgrunnlaget i området forventes å gi lav oppfyllingsgrad, og dermed vil man ende opp med to små fagmiljøer. Ved å kun etablere en ny skole (U6) og omstrukturere Teglverket til B4, vil man få en middels positiv effekt på grunn av godt oppfylte skoler som gir store fagmiljø.

Skolevei

Tiltaket vil gi noen elever litt lengre skolevei sammenlignet med to nye skoler på Ensjø og videreføring av Teglverket som barne- og ungdomsskole. Det gir en liten negativ effekt sammenlignet med planlagt prosjekt.

Skolens rolle i nærmiljøet og for byutviklingen

Tiltaket fører til at færre kultur- og idrettsfasiliteter bygges som en del av skoleprosjektene. Det vil gi færre møteplasser til området. Færre elever vil få tilhørighet til skolen som fører til at skolens rolle i nærmiljøet blir mindre. En barneskole på Ensjø ville sannsynligvis blitt en sterkere stedsmarkør enn en ungdomsskole. Totalt sett vurderes tiltaket å ha middels negativ effekt på nærmiljøet.

Økonomi

Tiltaket gir en betydelig økonomisk besparelse ved at én av de to planlagte skolene på Ensjø ikke etableres. Besparelsen omfatter investerings-, drifts og ervervskostnad for tomt. Ervervskostnaden er ikke anslått i tabellen under. Omstrukturering av Teglverket skole til barneskole gir en liten engangskostnad.

Se tabell i rapport: Forskjell mellom planlagt prosjekt (to nye grunnskoler) og foreslått tiltak (en ny ungdomsskole og omstrukturering av Teglverket skole) på Ensjø. Overslag basert på tall fra Oslobygg i MNOK.

Klima

Tiltaket har stor positiv effekt på klima, ettersom et stort nybygg ikke blir realisert.

Virkninger av foreslått tiltak

For å vurdere effekten av forslaget, sammenlignes det med de eksisterende planene for området. I dette tilfellet sammenlignes det å etablere kun én skole på Ensjø i stedet for to, hvorav den nye skolen blir ungdomsskole U6 og Teglverket skole omstruktureres til barneskole (B4), med det planlagte tiltaket som er å bygge to helt nye skoler på Ensjø.

Se tabell i rapport: Virkninger av å kun etablere en ungdomsskole på Ensjø og omstrukturere Teglverket skole til en ren barneskole, sammenlignet med planlagt situasjon: en ny barneskole og en ny ungdomsskole på Ensjø, og Teglverket skole fortsatt som en kombinert barne- og ungdomsskole.

Tabell: Virkninger av å kun etablere en ungdomsskole på Ensjø og omstrukturere Teglverket skole til en ren barneskole, sammenlignet med planlagt situasjon: en ny barneskole og en ny ungdomsskole på Ensjø, og Teglverket skole fortsatt som en kombinert barne- og ungdomsskole.

Vurdering av elevens beste

Både for skolens nåværende og framtidige elever, blir endringen i det fysiske læringsmiljøet liten. Det er gode utearealer ved alle de involverte skolene. Klassene kan flyttes samlet, så klassemiljøet kan bevares. Tiltaket involverer et stort antall elever, og en del vil få en litt lenger skolevei. Kulturtilbudet og tilhørigheten til nærområdet blir svekket med dette tiltaket.

Potensiale for etterbruk

Ikke relevant.

Vurderinger knyttet til gjennomføring

Det pågår reguleringsprosesser for to grunnskoler på Ensjø, og planene har kommet langt. Å bygge kun én skole vil føre til store endringer i de opprinnelige planene for området. Det betyr ikke bare færre skoleplasser, men også færre kultur- og idrettsfasiliteter for nærområdet.
Å bygge kun én skole med et mindre omfang på tomten i Grenseveien 73 og 91 vil forenkle både regulerings- og byggeprosessen. I tillegg vil det ikke være behov for å erverve tomtene i Grenseveien 65 og 67. Framdriften for det pågående skoleprosjektet i Grenseveien 73 og 91 forventes ikke å bli forsinket som følge av dette tiltaket.

Dersom det skulle komme økt behov for kapasitet i Ensjøområdet, utredes det etablering av flere nye skoler i Hovinbyen, blant annet på Ulven, som kan avlaste behovet.

Ca. 700 nåværende elever og 140 ansatte ved Teglverket skole påvirkes direkte av at skolen omstruktureres til en barneskole. Ungdomstrinnet flyttes samlet og til den nye ungdomsskolen på Ensjø. Teglverket har i dag en spesialavdeling som må ivaretas. Det etableres spesialavdeling ved den nye ungdomsskolen.

Kapasitet i området etter tiltak

Grafen under viser elevtallsframskrivingene for området i planperioden, og kapasiteten i området hvis foreslått tiltak gjennomføres.

a

a

I dette området ses kapasiteten på barnetrinnet for Hasle, Teglverket og Sinsen skoler i sammenheng. Teglverket skole forventes omstruktureres til barneskole i 2031. Kapasitet på barnetrinnet øker med B2. Flytting av F21 til Brynseng medfører ikke endring i kapasitet. Etablering av ungdomsskole på Ensjø øker kapasiteten i området med U2. Refstad skole flyttes ut av området fra skolestart 2027 i forbindelse med åpningen av en ny ungdomsskole på Økern, og man får da nedgang i elevtallet for disse skolene mellom skoleåret 2026/2027 og 2027/2028.