Voksenopplæring
Denne artikkelen er en del av skolebehovsplanens kapittel 5 om behov og tiltak i videregående opplæring.
Oslo kommune tilbyr opplæring for voksne innen norsk- og samfunnskunnskap, forberedende opplæring for voksne, videregående opplæring for voksne og individuelt tilrettelagt opplæring. Det er ulike rettigheter og behov som avgjør hvilke tilbud som gis.
Voksenopplæringen spiller en viktig rolle i å integrere voksne innvandrere. Den bidrar til å redusere utenforskap og bryte utenforskap som går i arv. Oslo voksenopplæring samarbeider med bydelene/Nav og velferdsetaten for å kvalifisere voksne til arbeidslivet og håndtere omstillinger, samtidig som man reduserer behovet for uføretrygd og andre ytelser.
Videregående opplæring for voksne (VOV)
Søkere til videregående opplæring for voksne får tilbud som fører fram til en av tre sluttkompetanser de har søkt på. Voksenopplæringen må derfor sørge for at alle som tas inn, kan fullføre et opplæringstilbud som leder til ønsket sluttkompetanse.
I videregående opplæring for voksne tilbys fag som gir generell studiekompetanse gjennom 23/5- regelen* , fordypning i realfag, påbygg til generell studiekompetanse, samt et komprimert løp for deltakere som har bestått videregående skole i utlandet, men som ikke gir generell studiekompetanse i Norge. I tillegg til dette, tilbyr Oslo VO Sinsen opplæring i fellesfag for lærlinger, samt meropplæring.
*Målgruppen her er 23 år eller eldre og har minst fem års arbeidspraksis.
I yrkesfaglig opplæring for voksne finnes det tilbud innen helse- og oppvekstfag, bygg- og anleggsteknikk, elektro og datateknologi, salg, service og reiseliv, teknologi og industrifag, samt informasjonsteknologi- og medieproduksjon. Tilbudene forutsetter at det er tilstrekkelig med søkere for å etablere klasser innen de ulike fagområdene.
Modulstrukturert videregående opplæring er et av tiltakene i fullføringsreformen som skal bidra til at flere voksne kan ta fag- eller svennebrev. Det er utviklet egne læreplaner i 13 lærefag, som er delt inn i moduler. Målet er å tilrettelegge for en opplæring som bygger på den enkeltes medbrakte kompetanse, og gjennomføres slik at deltakerne kan komme raskt ut i arbeid eller videre utdanning. Det er ingen fastsatt opplæringstid på modulene, og et mål om at store deler av opplæringen foregår i bedrift. Organiseringen av modulstrukturert videregående opplæring kan derfor være arealbesparende.
I 2024 har Oslo tilbudt modulstrukturert videregående opplæring innen helsefagarbeider, salgsmedarbeider, ernæringskokk og kokk.
Når det gjelder søkbare, yrkesfaglige tilbud, organiseres tilbudene som er store nok på voksenopplæringssentre. Mindre tilbud, der det kreves spesielle lokaler, eller der fagmiljøet krever det, legges til ordinære videregående skoler. Dette innebærer at det må være avsatt kapasitet for voksne i ordinær videregående opplæring. Tilbud som er for små, eller ikke får plass på de videregående skolene, vurderes å legges til eksterne tilbydere eller opplæringskontorer.
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter integreringsloven skal gi innvandrere kompetanse som gjør dem i stand til å delta i utdanning og forberede deltakerne på det norske arbeidslivet.
Deltakere i norskopplæringen skal oppnå et minimumsnivå i norsk, som er individuelt tilpasset. Deltakere med rett og plikt har rett til opplæring fram til de har nådd dette målet eller til tidsrammen er nådd. Tidsrammen varierer fra 18 måneder til 3 år, avhengig av deltakernes utdanningsbakgrunn. Opplæringen i norsk og samfunnskunnskap kan inngå i introduksjonsprogram for flyktninger i aldersgruppen 18–55 år.
Norskopplæringen må være fleksibel og tilpasses svingninger i deltakerantall gjennom et løpende inntak. Deltakerne har rett til et tilbud innen tre måneder, noe som setter press på systemene. Antall deltakere har økt de siste årene, men det forventes nedgang på grunn av færre flyktninger. Dette påvirkes av verdenssituasjonen, og utfallet fra år til år er uforutsigbart. Det er også uforutsigbart hvor i verden flyktningene kommer fra, og hva slags opplæringstilbud de har behov for.
Justeringer av tilbudet foregår gjennom faste tellinger i løpet av året med justering av omfang og budsjett.
Deltakere med kollektiv beskyttelse
Fra juni 2022 gjelder egne, midlertidige regler for introduksjonsprogram og norskopplæring for personer med kollektiv beskyttelse etter § 34, i hovedsak fordrevne fra Ukraina. Disse deltakerne har rett, men ingen plikt, til å delta i norskopplæring og introduksjonsprogram. Disse deltakerne har kortere tid i introduksjonsprogrammet, og høyere krav om rask overgang til arbeid. For unge under 25 uten videregående utdanning er målet å fullføre videregående opplæring, mens eldre deltakere skal ha som mål å komme i arbeid eller fullføre forberedende eller videregående opplæring.
Opplæringstilbud på oppdrag fra eller i samarbeid med Nav
Oslo voksenopplæring har flere opplæringstilbud enten på oppdrag fra, eller i samarbeid med Nav. Eksempler på dette er Samarbeidsmodell Oslo, Praksisbrev og norsk med formidling. I Samarbeidsmodell Oslo er det etablert flere klasser knyttet til tilrettelagt fag- og yrkesopplæring innen ulike fagområder. Dette er tilbud der alle deltakerne er rekruttert gjennom Nav, og knyttet til et offentlig-offentlig samarbeid mellom Nav og Utdanningsetaten.
Forberedende opplæring for voksne (FOV)
Forberedende opplæring for voksne er opplæring på nivået under videregående skole og reguleres av opplæringsloven § 18-2. Tilbudet retter seg mot deltakere som trenger opplæring i fag eller grunnleggende ferdigheter.
Et sentralt mål med forberedende opplæring for voksne, er å tilby fleksibel opplæring som tilpasses den enkeltes behov. Modulstrukturen er et viktig virkemiddel for å oppnå denne fleksibiliteten. Fagene er delt inn i fire moduler som leder fram til et vitnemål tilsvarende 10. trinn. Dette gir deltakerne mulighet til å bestemme opplæringstempo ved å velge antall moduler og fag, noe som gjør det enklere å kombinere opplæringen med arbeid eller å gjøre tilpasninger til den enkeltes livssituasjon.
Det er tre voksenopplæringssenter i Oslo som tilbyr forberedende opplæring for voksne.
De siste årene har det vært en betydelig nedgang i antall deltakere som trenger forberedende opplæring for voksne, og det er ventet en ytterligere nedgang i tiden som kommer. Likevel er det faktorer som kan føre til en økning i antall deltakere, blant annet en endring i tiltaksforskriften til Nav, tilstrømning av deltakere i introduksjonsprogram som har behov for forberedende opplæring for voksne, og antall deltakere med behov for opplæring i grunnleggende ferdigheter. Utdanningsetaten gjør årlige vurderinger gjennom aktivitetsplanlegging i voksenopplæringen, for å avgjøre om tilbud bør slås sammen eller justeres. Justeringene i FOV skjer gjennom faste tellinger i løpet av året, noe som medfører endringer i tilbud og budsjett.
Innføringstilbud i videregående opplæring for voksne
Oslo VO Rosenhof tilbyr et ettårig innføringstilbud innen yrkesfag og studiespesialisering. Tilbudet er for deltakere med rett til videregående opplæring, men som har behov for ytterligere opplæring for å få utbytte av den videregående opplæringen. I tilbudene får deltakerne styrket opplæring i norsk og samfunnskunnskap, engelsk, matematikk/naturfag, samt utdanningsvalg.
Utvidet rett til videregående opplæring, rett til meropplæring og rekvalifisering
Voksne har rett til en av tre sluttkompetanser, og retten til videregående opplæring er utvidet til å gjelde fram til oppnådd studie- eller yrkeskompetanse. Denne utvidelsen betyr at deltakere som har gjennomført, men ikke bestått ett eller flere fag, har rett til meropplæring. Denne opplæringen foregår hovedsakelig på Oslo VO Sinsen, men kan også tilbys ved andre videregående skoler.
I tillegg til den utvidede retten, gir ny lov rett til yrkesfaglig rekvalifisering. Dette innebærer at de som har oppnådd en studie- eller yrkeskompetanse får rett til opplæring mot en ny sluttkompetanse innen et yrkesfaglig utdanningsprogram. Deltakere som benytter seg av denne retten vil få samme rettigheter som andre deltakere i videregående opplæring for voksne. Det er ingen øvre aldersgrense for retten til yrkesfaglig rekvalifisering.
Det er imidlertid stor usikkerhet knyttet til hvor mange voksne som faktisk vil benytte seg av den utvidede retten til videregående opplæring og yrkesfaglig rekvalifisering. I Oslo har vi gjennom de siste årene tatt inn flere voksne i videregående opplæring som ikke har hatt rett, men som ville hatt det under den nye lovgivningen. Av den grunn antas det at det ikke er behov for en omfattende økning i tilbudene innen videregående opplæring for voksne.
Individuelt tilrettelagt opplæring i VO
Det finnes to spesialskoler for voksne i Oslo, Oslo VO Nydalen og Oslo VO Skullerud. Nydalen VO har et byomfattende tilbud innen synspedagogikk og logopedi, og Skullerud VO har byomfattende tilbud til døvblinde og hørselshemmede. Skolene gir opplæring til voksne med ulike utfordringer, blant annet til deltakere i forberedende opplæring for voksne med rett til individuelt tilrettelagt opplæring og til deltakere i norskopplæring for voksne innvandrere med behov for spesialundervisning. Oslo voksenopplæring bruker mye areal og ressurser på denne opplæringen.
Dagens situasjon
Voksenopplæringssentrene i Oslo tilbyr:
- Oslo VO Servicesenter: Inntak/rettighetsavklaring, kartlegging, rådgivning, realkompetansevurdering, karriereveiledning og opplæring i samfunnskunnskap.
- Oslo VO Nydalen: Individuelt tilrettelagt opplæring.
- Oslo VO Skullerud: Individuelt tilrettelagt opplæring, norskopplæring og forberedende opplæring for voksne. I tillegg har VO Skullerud ansvaret for Utdanningsløftet.
- Oslo VO Rosenhof: Norskopplæring, forberedende opplæring for voksne, innføringstilbud og videregående opplæring for voksne.
- Oslo VO Helsfyr: Norskopplæring, forberedende opplæring for voksne og videregående opplæring for voksne.
- Oslo VO Sinsen: Videregående opplæring for voksne, meropplæring, fellesfag for lærlinger og fengselsundervisning.
- Oslo VO Hovinbyen: Videregående opplæring for voksne innen yrkesfag, modulstrukturert fag- og yrkesopplæring: helse- og oppvekst, barne- og ungdomsarbeider, helseservice og helsesekretær.
Utover dette tilbys det opplæring på oppdrag fra Nav ved Oslo VO Skullerud, Oslo VO Rosenhof og Oslo VO Helsfyr.
Opplæringen i en del yrkesfaglige programområder undervises andre steder for å ha tilgang til spesialisert utstyr eller arealer.
- Etterstad videregående skole: Teknologi- og industrifag, salg, service og reiseliv, elektro og datateknologi.
- Hersleb videregående skole: Tannhelsesekretær.
- Ullern videregående skole: Apotekteknikk.
- Opplæringskontoret for Tele, Data og Elektro: Informasjonsteknologi.
Opplæring ved voksenopplæringssentrene foregår i økter på dagtid, ettermiddag og kveldstid. Kapasiteten i voksenopplæringen kan derfor utnyttes mer effektivt enn opplæringstilbud for barn og ungdom. Det tilbys også ulike nettkurs og fleksibel opplæring. Basert på dette er det nødvendig med noe fleksibel kapasitet i norsk- og grunnskoleopplæringen. Søkere til norskopplæringen har lovmessig rett på et tilbud i løpet av tre måneder, og det kan være stor variasjon i omfanget av søkere raskt kan variere, avhengig av beslutninger i innvandringspolitikken.
I oktober 2024 var det totalt 8745 deltakere i voksenopplæringen. Deltakerne er fordelt på følgende program og studiesteder.
Tilbud: Videregående opplæring for voksne
Totalt antall deltakere høst 2024: 2937
Sinsen: 1299
Helsfyr: 76
Rosenhof: 280
Hovinbyen: 641
Skullerud: 445
Etterstad: 148
Hersleb: 7
Stovner: 4
Ullern: 20
Ulsrud: 17
Tilbud: Forberedende opplæring for voksne
Totalt antall deltakere høst 2024: 1039
Rosenhof: 429
Skullerud: 151
Nydalen: 0
Helsfyr: 459
Tilbud: GSKO (16–19 år)
Totalt antall deltakere høst 2024: 160
OHG: 45
Hersleb: 115
Tilbud: Norskkurs
Totalt antall deltakere høst 2024: 4014
Rosenhof: 1578
Helsfyr: 1195
Skullerud: 725
Nydalen: 12
Kuben 16-19 år: 504
Tilbud: Individuelt tilrettelagt opplæring
Totalt antall deltakere høst 2024: 595
Nydalen: 331
Skullerud: 264
Usikkerhet i framtidig behov
Å framskrive behov og kapasitet i tilbudene i voksenopplæringen er utfordrende, ettersom antall deltakere påvirkes av migrasjon og innvandringspolitikk. Krig og naturkatastrofer kan føre til massefluktsituasjoner der det er behov for å øke kapasiteten i tilbudene på svært kort tid. Tilbudene i voksenopplæringen må derfor være rustet til å håndtere slike situasjoner når de oppstår. Flyktningtilstrømningen som kom etter Russlands invasjon av Ukraina i 2022, er et godt eksempel på dette. Deltakere med kollektiv beskyttelse fikk rett til introduksjonsprogram, og voksenopplæringen måtte ta i bruk erstatningslokaler for å dekke den økte pågangen raskt.
Flyktningenes medbrakte kompetanse er styrende for hvilken opplæring deltakerne har behov for, og påvirker aktiviteten i de ulike tilbudene i voksenopplæringen. Flere av flyktningene fra Ukraina har fullført grunnskoleopplæringen i hjemlandet, noe som kan føre til at behovet for plasser i forberedende opplæring for voksne går ned. Ved flyktningetilstrømningen i 2016, var det derimot flere voksne som kom uten fullført grunnskoleopplæring. Behovet for plasser var derfor høyere.
Per i dag har ikke Utdanningsetaten full oversikt over kapasitetsbehovet fullføringsreformen og opplæringsloven vil medføre. Mangel på tilgjengelig informasjon om behov for arbeidskraft og kompetansebehov på kort og lengre sikt bidrar også til utfordringer knyttet til dimensjonering av videregående opplæring for voksne i Oslo. Usikkerheten og svingningene i behov for videregående opplæring for voksne peker på et behov for generelt stor fleksibilitet, slik at arealene kan brukes til å dekke behov både innen voksenopplæring og andre tilbud, ettersom dette varierer. Konjunkturene og endringene i arbeidslivet i samfunnet vil påvirke hvor mange arbeidsledige som trenger mer utdanning eller rekvalifisering for å være relevant i arbeidsmarkedet. Videre er det en utfordring å se opplæringstilbudet til unge og voksne i videregående opplæring i sammenheng i dimensjoneringsarbeidet.
Framtidig behov
Endrede rettigheter og behov i VO gir behov for økt kapasitet og fleksibilitet i opplæringsarealene.
Det vil være behov for å utvide arealene til inntak og veiledning av voksne knyttet til tilbud om realkompetansevurdering, livslang læring og rekvalifisering, og helst samlokalisere dette med andre tjenester i et veilednings- og fullføringssenter.
Det er behov for økt kapasitet for å oppfylle den utvidede retten til videregående opplæring, meropplæring, rekvalifisering og tilbud for voksne som ikke lenger har rett til videregående opplæring og som ønsker å fullføre og bestå videregående opplæring. Det må sikres kapasitet til yrkesfaglig voksenopplæring i ordinære videregående skoleanlegg.
Det vil være økt behov for areal i forberedende opplæring for voksne og videregående opplæring for voksne for å møte styrket rett til individuelt tilrettelagt opplæring.
Innen norskopplæringen bør et tiltak være å se på hvordan vi kan legge til rette for en mer langsiktig løsning for tilgang til arealer. I dag har Oslo voksenopplæring for få arealer og flere midlertidige lokaler som gjør driften ressurskrevende og lite effektiv.
Deler av arealene må i framtiden tilpasses slik at Oslo voksenopplæring kan tilby mer fleksibel opplæring gjennom bruk av digitale verktøy. Dette kan medføre at behovet for areal blir noe endret.