Fritak

Enkelte eiendommer kan få fritak for eiendomsskatt. Dette er for eksempel bygninger av historisk verdi som er fredet, eiendommer som er eid av stat og kommune eller eiendommer eid av stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne en kommune, et fylke eller staten.

Eiendommer som er fritatt for eiendomsskatt, er listet opp i fritakslisten som vi legger ut sammen med eiendomsskattelisten. Fritakslisten blir ikke oppdatert i løpet av året.

Eiendom eid av stat og kommune

Fritak etter eiendomsskatteloven § 5 er obligatoriske fritak som normalt er registrert på eiendommen. Dette vil typisk være eiendommer eid av stat og kommune.

Dersom du mener eiendommen skulle hatt fritak etter § 5 og ikke har fått det, må du klage på utskrivingsvedtaket. Se mer informasjon om å klage her.

Bygning som har historisk verdi

Bystyret har vedtatt at bygninger av historisk verdi som er fredet etter kulturminneloven, kan få fritak for eiendomsskatt, etter eiendomsskatteloven § 7 bokstav b. Fredning av bygninger etter kulturminneloven kan skje automatisk, ved forskrift eller ved enkeltvedtak. Bygningen kan få fritak for eiendomsskatt også når den er midlertidig fredet, eller hvor fredning pågår, se forskrift for eiendomsskatt 2025 § 5.

Eiendom på gul liste

Eiendommer som er vernet etter Plan- og bygningsloven eller som er kommunalt listeført («Gul liste»), får ikke fritak for eiendomsskatt etter eiendomsskatteloven § 7.

Slik søker du om fritak for eiendom som er fredet

  • Send en skriftlig henvendelse til Eiendomsskattekontoret.
  • Du må legge ved vedtaket om fredning.

Eiendomsskattekontoret vurderer søknaden og sender den til bystyret. Det er bystyret som behandler søknaden. Søknaden blir vurdert av Eiendomsskattekontoret som sender den til bystyret. Det er bystyret som behandler søknaden. Saksbehandlingstiden er 6-12 måneder.

I eInnsyn finner du tidligere bystyrevedtak om fritak.

Fritaket innvilges kun for ett år av gangen, men fritaket kan videreføres. Er det endringer på eiendommen, endringer i bruk, nye eiere eller andre forhold, plikter dere å gi informasjon om det til Eiendomsskattekontoret.

Eiendom eid av stiftelse eller institusjon

Bystyret har vedtatt at enkelte eiendommer eid av stiftelser eller institusjoner som tar sikte på å gagne en kommune, et fylke eller staten, kan få fritak for eiendomsskatt etter eiendomsskatteloven § 7 bokstav a, jf. forskrift for eiendomsskatt for 2025 § 5.

  • Eiendommen må eies direkte av en ikke-kommersiell stiftelse eller institusjon.
  • For eksempel eiendommer som benyttes til helsetjenester, sosialt arbeid, utdanning, idrett, kultur, studentboliger og arbeid for interessene til personer med psykiske og fysiske helseutfordringer, så langt eiendommene ikke blir benyttet til kommersiell aktivitet.

Slik søker du om fritak for eiendom eid av stiftelse/institusjon

  • Du kan søke om fritak når du har mottatt eiendomsskatteseddelen.
  • Søknaden omfatter bare én eier. Dersom eiendommen har flere eiere som oppfyller vilkårene for fritak, må det leveres en søknad for hver eier. Alternativt må dere beskrive hvem søknaden gjelder, og inkludere nødvendig dokumentasjon for alle eiere det søkes for.
  • Begrunn søknaden om fritak og gi eventuelle andre opplysninger om søkeren eller eiendommen.
  • Før du logger inn i søknadsskjemaet bør du ha eiendomsskatteseddelen og nødvendig dokumentasjon tilgjengelig digitalt:
    • Firmaattest / utskrift fra enhetsregisteret
    • Siste årsregnskap med noter og årsberetning
    • Institusjonens / stiftelsens vedtekter
    • Protokoll fra siste årsmøte / generalforsamling / styremøte som vedtar årsberetning og regnskap
    • Fullmakt til å sende inn søknad på vegne av søkeren (dersom aktuelt)

Søk om fritak for en eiendom eid av stiftelse/institusjon (logg inn)

Eiendomsskattekontoret vurderer søknaden og sender den til bystyret. Det er bystyret som behandler søknaden. Søknaden blir vurdert av Eiendomsskattekontoret som deretter sender til bystyret som behandler søknaden. Saksbehandlingstiden er 6-12 måneder.

I eInnsyn finner du tidligere bystyrevedtak om fritak.

Fritaket innvilges kun for ett år av gangen. Er det endringer på eiendommen, endringer i bruk, nye eiere eller andre forhold, plikter dere å gi informasjon om det til Eiendomsskattekontoret.

Hva må søknaden inneholde?

Søknaden må inneholde informasjon om eiendommen, informasjon om søker, begrunnelse for søknaden og relevante vedlegg.

Om eiendommen

  • Hvilken eiendom det søkes fritak for (gårds-/bruks-/feste-/seksjonsnummer, samt adresse).
  • Hvilket beløp det søkes om fritak for. Brukes eiendommen til flere formål, er det bare den delen som brukes til ikke-kommersiell aktivitet som kan få fritak. Det er denne andelen av eiendomsskatten du skal oppgi her. Eier flere eiendommen sammen, skal du oppgi søkers andel (eierandel) av eiendomsskatten.
  • Hva eiendommen benyttes til.
  • Forklar hvordan eiendommen blir benyttet som del av driften for det allmennyttige formålet.
  • Angi hvilket areal som blir brukt til det ikke-kommersielle formålet (det totale arealet er oppgitt på eiendomsskatteseddelen).

Om søker

  • Navn og organisasjonsnummer på stiftelse/institusjon/organisasjon som søker.
  • Hvilken organisasjonsform har søker.
  • Om søker er del av et konsern, eventuelt hvilket konsern.
  • Om søker mottar kommunal støtte, annen offentlig støtte eller skattelette, og beskriv eventuelt hva slags støtte.
  • Angi om søker har til formål å gå med overskudd.
  • Angi om søker deler ut utbytte/konsernbidrag/utlån eller lignende.

Begrunnelse

  • Begrunn søknaden om fritak og gi eventuelle andre opplysninger om søkeren eller eiendommen.

Vedlegg som må legges ved søknaden

  • Firmaattest eller utskrift fra enhetsregisteret
  • Siste årsregnskap med noter og årsberetning
  • Institusjonens/stiftelsens vedtekter
  • Protokoll fra siste årsmøte/generalforsamling
  • Fullmakt til å sende inn søknad på vegne av søkeren (dersom aktuelt)

Hvis søknaden blir sendt per post, må den inneholde kontaktinformasjon til søker og den skal signeres av en som har fullmakt til å representere søker.

Søknaden sendes til Eiendomsskattekontoret, Postboks 4594 Nydalen, 0404 OSLO.

Lover og forskrifter