Slik jobber vi med næringsutvikling

Oslo har et dynamisk og variert næringsliv. Verdiskapingen er høy og arbeidsledigheten er lav. Byrådsavdeling for kultur og næring har et særlig ansvar for at Oslos posisjon som kunnskapsby utnyttes for å skape nye bedrifter og arbeidsplasser.

Oslos viktigste ressurs er kunnskap. Oslo er rangert som en «innovation leader» i EUs Regional Innovation Scoreborard for 2024 (PDF), blant annet basert på den høye forskningsaktiviteten. Oslos utfordring er å utnytte dette til å skape nye kunnskapsbedrifter som sikrer et høyt verdiskapingsnivå. Dette er avgjørende for å sikre skatteinntekter som muliggjør et høyt velstandsnivå og for å lykkes med det grønne skiftet.

Oslo har et potensial for videre utvikling innenfor livsvitenskap og helse, ikt/digitalisering, maritim sektor og klima/energi. Oslo har også en sterk stilling innen maritimt næringsliv, og ble kåret til den femte viktigste maritime byen globalt i 2024.

Hvordan jobber vi?

Byrådsavdeling for kultur og næring lager arenaer for samarbeid og innovasjon mellom oppstarts-/vekstselskaper, etablert næringsliv, kunnskapsmiljøer, investorer, og offentlig sektor. Vi profilerer Oslo internasjonalt som en attraktiv by for talent, investeringer, bedriftsetableringer og besøkende. Vi er også opptatt av at kommunen skal være et godt vertskap for næringslivet, og tale Oslos næringslivs sak nasjonalt og internasjonalt.

Campus Oslo-strategien

Oslo kommune har vedtatt Campus Oslo-strategien, som spesielt peker på potensialet Oslo har når det gjelder et tettere samarbeid mellom kunnskapsinstitusjoner, bedrifter, eiendomsutviklere. Dette følges opp i de tre innovasjonsdistriktene Oslo Science City, Hovinbyen sirkulære Oslo og Punkt Oslo.

Kommunen som test- og demonstrasjonsarena

Innovative anskaffelser og utnyttelse av kommunen som test- og demonstrasjonsarena kan være med å styrke innovasjonsaktiviteten i Oslo. Byrådsavdeling for kultur og næring arbeider for å styrke samarbeidet mellom kommunen og næringslivet, både med sikte på at kommunen skal kunne ta i bruk nye innovative løsninger og at bedrifter skal kunne teste og utvikle nye løsninger som de også kan selge til andre kunder. Her ser vi store muligheter innenfor områder som velferdsteknologi, digitalisering og nye grønne løsninger.

Næringsstrategier og dokumenter

Last ned og les dokumenter om næring, eierskap og innovasjon.

Støtteordninger for næringsutvikling

Hvis du driver med næringsutvikling i Oslo, kan du søke midler fra disse støtteordningene.