Reiseliv

Utvikling av Oslos reiseliv er knyttet til ordinær by- og næringsutvikling og arbeidet med merkevarebygging og profilering sees i sammenheng med, og som en forlengelse av kommunens tjenestetilbud og kommunikasjon.

Oslo kommunes visjon er at Oslo skal bli grønnere, varmere, mer skapende og ha plass til alle. Målet er å gjøre byen til et mer sosialt, økonomisk og miljømessig bærekraftig samfunn.

Strategi for Oslo som bærekraftig reisemål

Strategi for Oslo som bærekraftig reisemål er utarbeidet i tråd med Oslo kommunes mål og ambisjoner.

Strategiens hovedmål er at Oslo skal oppleves – og være kjent – som en av Europas mest attraktive og bærekraftige reisemål. Strategien har tre innsatsområder:

  • Videreutvikle Oslos attraktivitet som bærekraftig reisemål
  • Tydeliggjøre Oslo som bærekraftig reisemål
  • Etablere strategiske samarbeid for utvikling og profilering

Hvert av de strategiske innsatsområdene har tiltakspunkter, som skal bidra til å nå målet. Kommunen vil ta en sterkere rolle i merkevarebyggingen, profilering og posisjonering og etablere strategiske samarbeid for å fremme merkevaren Oslo.