Internasjonal profilering av Oslo
Oslos internasjonale profileringsstrategi
Oslo har siden 2015 hatt en internasjonal profileringsstrategi for å styrke byens globale tilstedeværelse og tiltrekke seg internasjonale investeringer, turister og talenter. Ved å fremheve byens unike kvaliteter og verdier ønsker Oslo å posisjonere seg som en attraktiv og ledende by.
Oslo kommune ønsker nå å ta et større ansvar for byens internasjonale profilering og merkevarebygging. Dette er en naturlig utvikling, da det er behov for å forsterke synliggjøringen av Oslo som merkevare overfor flere målgrupper. Ved å fremheve byens unike kvaliteter, kan Oslo posisjonere seg som en ledende by på den internasjonale scenen. Rollen som by- og næringsutvikler og vertskap for bedrifter, innbyggere og besøkende er tett knyttet opp mot stedsmarkedsføring.
Oslos merkevare
Oslo internasjonale profileringsstrategi er en prisvinnende strategi som er verdibasert. Strategien sier at Oslo ikke har noen logo eller slagord, men har tre verdier som kom frem etter en omfattende medvirkningsprosess. Disse verdiene er «ekte, banebrytende og berikende».
En sterk merkevare vil bidra til å skape verdi for kultur, næringsliv, utdanning og for alle som bor i og rundt Oslo. Dette er i tråd med trenden fra en rekke andre byer internasjonalt, som også jobber aktivt med sin merkevarebygging for å tiltrekke seg investeringer, turister og talenter.
I 2023 vedtok bystyret i Oslo kommune Strategi for Oslo som bærekraftig reisemål (PDF). På bakgrunn av denne strategien skal Oslo kommune utarbeide en tydeligere merkevareplattform og vil høsten 2024 gjennomføre et prosjekt som skal handle om å bygge en felles plattform som tydeliggjør merkevaren «Oslo», i samarbeid og samråd med andre aktører, næringsliv og innbyggere.
Hvordan blir Oslo oppfattet internasjonalt?
«Oslo: The State of the City» er en rapport som produseres av Oslo Business Region annet hvert år. Den fanger opp hvordan Oslo blir sett på internasjonalt gjennom ulike rangeringer hvor Oslo blir målt. Den gjennomgår hvordan Oslo sammenlignes og konkurrerer internasjonalt, gir oss tilbakemelding på hvordan Oslo oppfattes og hvordan faktisk presterer.
Les Oslo: State of the City 2024-rapporten
Hva har blitt gjort før?
Tidligere har det internasjonale profileringsarbeidet for Oslo og regionen blitt gjennomført av Oslo Business Region, Osloregionen IPR og Visit Oslo, og det er produsert flere hundre kampanjer og initiativer for å profilere Oslo som en attraktiv by.
De tre nevnte organisasjonene har også tatt initiativ til en samarbeidsplattform som de har kalt Team Oslo, hvor aktører som er opptatt av Oslos internasjonale omdømme har møttes og samarbeidet.
I løpet av høsten 2024 vil det også jobbes med å videreutvikle denne samarbeidsplattformen for hvordan næringslivet og kommunen kan samarbeide tettere på fremme konkrete muligheter, verdier og temaer, i nær tilknytning til de tre overnevnte organisasjonene.