Høring av forslag til fritidskortordning i Oslo

Byrådsavdeling for sosiale tjenester inviterer til høringsinnspill på forslag til fritidskortordning i Oslo kommune.

Forslag om etablering av fritidskortordning i Oslo kommune

Byrådets mål er at alle barn og unge skal kunne delta i fritidsaktiviteter. Deltagelse i idretts-, kultur- og fritidsaktivitet skaper tilhørighet og fellesskap og fremmer god helse og mestringsfølelse. Byrådet vil etablere en fritidskortordning som sikrer at alle barn og unge, uavhengig av foreldrenes inntekt, kan delta på fritidsaktiviteter.

Fritidskortet er rettet mot barnefamilier som ønsker å benytte seg av fritidstilbud, som organisert idretts- og sportsaktivitet, kunst-, kultur- og musikktilbud til barn og unge og ulike friluftstilbud. Fritidskortordningen skal være et supplement til og må ses i sammenheng med eksisterende tiltak for å inkludere barn og unge i fritidsaktivitet.

Det foreslås at ordningen er byomfattende og at den prioriterer familier med størst behov, det vil si lavinntektsfamilier og et bredere lag av familier som kan ha problemer med å dekke utgifter til fritidsaktivitet. Fritidskortordningen vil være et samarbeid mellom kommunen og tilbydere av fritidsaktiviteter innen idrett, kultur og friluftsliv. Det vil være viktig med god dialog mellom kommunen og frivilligheten og mellom kommunens ulike virksomheter slik at innsatsene er godt koordinert.

Byrådsavdelingen for sosiale tjenester sender ut høringsnotatet for å få tilbakemeldinger og innspill på innretningen på fritidskortordningen.

Høringsforslaget

Les høringsnotatet (PDF)

Høringsfrist

Torsdag 31. oktober 2024.

Høringen er åpen for alle som ønsker å gi innspill.

Høringssvar kan sendes per e-post til postmottak@byr.oslo.kommune.no

Merk emnefeltet med «Høring fritidskort» og saksnummer 24/392.

Byrådsavdeling for sosiale tjenester