Rapport 5/2020 Overordnet styringsdialog om opplæring
Kommunerevisjonen har undersøkt den overordnede styringsdialogen om opplæring mellom byråden/Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap og Utdanningsetaten i perioden fra 2018 til første halvår 2019. Det er undersøkt om formidling og etterlevelse av styringssignaler var tilfredsstillende, og om byråden for oppvekst og kunnskap hadde ivaretatt opplysningsplikten overfor bystyret i fire bestemte tilfeller.
Bakgrunn:
Det er av stor betydning for Oslo kommune at styringsdialogen mellom bystyret, byrådet, byråden/byrådsavdelingen og Utdanningsetaten fungerer tilfredsstillende, og at det er stor grad av tillit. Utdanningsetaten er kommunens største virksomhet – og forvalter store ressurser på vegne av kommunens innbyggere.
Bakteppet for undersøkelsen er hendelser som skjedde i 2018. Gjennom 2018 var det enkeltoppslag i media som kunne tyde på et dårlig samarbeidsklima mellom byråden/Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap og Utdanningsetaten.
I begynnelsen av september 2018 sendte en anonym gruppe av ledere i Utdanningsetaten varsler mot byråd Inga Marte Thorkildsen til det sentrale varslingsrådet i Oslo kommune. Varslene omhandlet påstander om brudd på taushetsplikt, anskaffelsesregelverket, offentlighetsloven, arbeidsmiljøloven og opplysningsplikten overfor bystyrets organer.
Formål:
Formålet med undersøkelsen har vært å vurdere om den overordnede styringsdialogen om opplæring har fungert tilfredsstillende, herunder om rutinene og praksisen har vært hensiktsmessig for å sikre god formidling og etterlevelse av styringssignaler, samt om byråden sikret at bystyret har blitt tilfredsstillende orientert.
Et viktig formål har også vært å bidra til videreutvikling og forbedring av styringsdialogen.
Problemstilling:
• Har formidling og etterlevelse av styringssignaler og ivaretakelse av opplysningsplikten overfor bystyret vært tilfredsstillende ivaretatt?
Anbefalinger:
Kommunerevisjonen anbefaler byråden for oppvekst og kunnskap å
• gjennomgå styringsdialogens form og innhold for å sikre klare og tydelige styringssignaler, herunder sørge for tilstrekkelig forventningsavklaringer med Utdanningsetaten knyttet til de enkelte oppdragene
•dokumentere et system for oppfølging av styringssignaler gitt Utdanningsetaten, herunder vurdere å utarbeide en samlet oversikt over oppdrag som er gitt
• vurdere om detaljeringsgrad i oppdrag kan reduseres
Kommunerevisjonen anbefaler Utdanningsetaten å
• sikre god forståelse av intensjonen bak nye styringssignaler
• ta initiativ til forventningsavklaring ved opplevd uklarhet
• i tilstrekkelig grad fremme gode handlingsalternativer