Rapport 13/2024 Byråders habilitet

I 2021 fant Kommunerevisjonen til dels betydelige mangler og svakheter i kommunens behandling av byråders habilitet. Kommunerevisjonen har nå undersøkt kommunens system for vurdering av byråders habilitet. Undersøkelsen omfatter også en oppfølging av Kommunerevisjonens rapport 14/2021 "Behandling av spørsmål om byråders habilitet".

Problemstillinger:

• Har kommunen et system som bidrar til nødvendige vurderinger av byråders habilitet?

• Følges identifiserte habilitetsutfordringer opp?

• Har byråden for byutvikling, byråden for kultur og næring (tidligere byråd for kultur, idrett og frivillighet) og byrådslederen fulgt opp bystyrets vedtak fra behandlingen av rapport 14/2021?

Bakgrunn:

Formålet med habilitetsreglene er å sikre korrekte avgjørelser og bidra til å opprettholde tilliten og troverdigheten til forvaltningen. Habilitetsreglene skal sikre at forvaltningens avgjørelser blir truffet av personer som har en fri og ubundet innstilling til sakene som behandles.

Kommunerevisjonen har gjennomført flere forvaltningsrevisjoner som omfatter habilitetsregler. Kommunerevisjonens rapport 14/2021 "Behandling av spørsmål om byråders habilitet" viste at det var til dels betydelige mangler og svakheter i kommunens behandling av byråders habilitet. Habilitetssaker i regjeringen de senere årene har synliggjort at folkevalgtes habilitet fortsatt er en aktuell problemstilling.

Lenke til rapporten fra forvaltningsrevisjonen:

Rapport 13/2024 Byråders habilitet (PDF)

En kort oppsummering av undersøkelsen:

Presentasjon av rapporten (PDF)

Kontrollutvalget behandlet rapporten i sak 81/2024:

Lenke til behandlingen