Frivillighetsmidler i Bydel Bjerke
Frist for å søke
Fristen for 2024 er utgått.
Kort om tilskuddet
Frivillighetsmidlene skal bidra til et mangfoldig organisasjonsliv, styrke foreningene i bydelen og øke frivillig aktivitet og deltakelse. En sterk frivillighet er viktig for demokrati, nærmiljø og folkehelse.
Midlene skal bidra til at foreningene i Bydel Bjerke kan drive med sin kjernevirksomhet innenfor blant annet kultur, sport og fritid, natur og miljø, friluftsliv og lokalhistorie.
Kriterier for å søke
Hvem kan søke?
Organisasjoner, grupper, institusjoner og enkeltpersoner.
Søkeren må i hovedsak ha sitt medlemsgrunnlag, målgruppe eller virksomhet i Bydel Bjerke.
Hvem kan ikke søke?
Kommersielle aktører, boligselskaper, kommunale virksomheter, politiske partier og sosiale entreprenører.
Hva kan du søke om støtte til?
- Aktiviteter og arrangementer i frivillig regi
- Aktivitetsfremmende utstyr og materiell
- Drift av kjerneaktiviteter, inkl. lønn/honorar til instruktører, kursholdere, trenere, og lignende
- Prosjekter som går over flere år (inntil tre)
Hva kan du ikke søke om støtte til?
Lønn/honorar til ledelse og tillitsvalgte i organisasjonen.
Prioritering
Det er en målsetting å spre midlene utover til en bredde av organisasjoner og aktiviteter. Ved eventuell knapphet av midler vil følgende prioriteres:
- Det er en målsetting at 70% av midlene går til tiltak rettet mot barn og unge
- Tiltak som skaper aktivitet for unge funksjonshemmede
- Tiltak som har stor grad av frivillighet
- Åpne aktiviteter og gratistilbud
- Samarbeidstiltak mellom organisasjoner
Slik søker du
-
Logg inn, fyll ut og send inn søknaden
Etter at du har sendt søknaden
-
Behandling av søknadene
Bydelsdirektøren fremmer en innstilling til Bydelsutvalget, som behandler saken.
-
Motta svar
Du blir kontaktet når saken er politisk behandlet.
Rapportering
Du må rapportere på aktiviteten du har fått støtte til, og du må legge fram regnskap for dette. Når du skal rapportere, må du først gå inn på søknaden din i Søknad og skjema,, og velge "Rapport og regnskap".
Frist for å sende inn rapport og regnskap er 15. desember i søknadsåret.
For tilskudd på 200 000 kroner eller mer, kreves signert, eller revisorbekreftet regnskap.
Ubrukte midler
Hvis støttede arrangementer eller prosjekter går med overskudd må vi få informasjon om det. Hvis du ikke bruker alle midlene, kan du søke om omdisponering eller overføring til neste kalenderår, eller til annen frivillig aktivitet som oppfyller frivillighetsmidlenes formål. Vi kan imidlertid kreve ubrukte midler tilbakebetalt.
Klage
Du kan klage hvis du har fått avslag på søknaden. Den sender du til postmottak@bbj.oslo.kommune.no senest tre uker etter at du har mottatt vedtaket om avslag.
Kontaktinformasjon
Katrine Sivertsen
- E-post: katrine.sivertsen@bbj.oslo.kommune.no
- Telefon: 91 59 80 11