Fornebubanen
Fornebubanen er den største T-baneutbyggingen i hovedstadsområdet på mange tiår.
- Fornebubanen er ny T-banestrekning mellom Fornebu og Majorstuen.
- Fra Majorstuen fortsetter Fornebubanen videre mot sentrum og østover.
- Strekningen er på ca. 7,7 kilometer.
- Hele strekningen går i tunnel.
- Det skal bygges seks nye T-banestasjoner mellom Majorstuen og Fornebu.
- Reisetiden fra Fornebu til Majorstuen er beregnet til 12 minutter.
- Byggestart 2020.Banen er beregnet å stå klar for åpning i 2029.
Hva er Fornebubanen?
Fornebubanen er en utvidelse av det eksisterende T-banenettverket, fra Majorstuen til Fornebu. Banen skal bygges i samarbeid med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Denne T-baneutbyggingen er den største i Norge siden de store utbyggingene av T-banen på Oslos østkant på 1960- og 70-tallet.
Etaten Fornebubanen skal på vegne av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune sørge for at den nye T-banen blir realisert.
Den nye T-banen skal blant annet bidra til å:
- sørge for en effektiv og god kommunikasjonsløsning for beboere i hele Osloregionen
- redusere belastningen på overflatenettet i Oslo og Bærum
- redusere fremtidig trafikkvekst
- legge til rette for en bærekraftig og fremtidsrettet byutvikling langs strekningen
Reisetid og kapasitet
Reisetiden blir på rundt tolv minutter, fra Majorstuen til Fornebu.
Et seks-vogns T-banetog med åtte avganger i timen kan frakte opptil 8000 mennesker per time. Fornebubanen vil dermed ha en kraftig positiv effekt på vei- og trafikkforholdene i området.
Hva skjer når?
- Byggestart for Fornebubanen var desember 2020.
- Byggetiden er anslått til om lag åtte år. Banen er beregnet å stå klar for åpning i 2029.
- Detaljer for utbyggingen av Fornebubanen vises steg for steg i vår publikumsmodell.
Drivemetode og støy i byggeperioden
Det må regnes med noe støy under selve byggeperioden. Naboer og andre berørte parter vil bli varslet og holdt orientert under utbyggingsfasen.
HMS (helse, miljø og sikkerhet) står øverst på agendaen og vil være førende for all tunnel- og anleggsaktivitet. Prosjektet benytter konvensjonell drivemetode i tunnelarbeidet, noe som betyr at vi borer og sprenger berg. Deretter sikres fjellet med fjellbolter og sprøytebetong. Fjellet skal injiseres, det betyr at det tettes før det sprenges, for å unngå innlekkasjoer og dermed setninger på omgivelsene.
Slik bygges Fornebubanen
Kreditering: Oslo kommune
Er du nabo?
Fornebubanen har samlet informasjon spesielt rettet mot deg som er nabo.
- Her finner du naboinformasjon og kontaktinfo til din nabokontakt.
- Vi har også en publikumsmodell som viser hva som bygges når.
Hvor kommer Fornebubanen?
T-banestrekningen skal gå i tunnel fra Majorstuen til Fornebu. I Bærum starter banen ved Fornebu senter, og har deretter to stasjoner på Fornebulandet før Lysaker stasjon. Strekningen i Bærum er 3,1 km lang. Etter Lysaker går banen inn i Oslo, og får stasjon ved Vækerø og Skøyen. Ved Majorstuen føres Fornebubanen inn på dagens T-banenett, slik at togene kan fortsette mot sentrum i det eksisterende T-banesystemet.
Stasjoner
Skøyen
Antall påstigende per dag: 8 000 Stasjonens dybde: 43 meter
Vækerø
Antall påstigende per dag: 4 000 Stasjonens dybde: 28 meter
Lysaker
Antall påstigende per dag: 24 000 Stasjonens dybde: 30 meter
Fornebuporten
Antall påstigende per dag: 8 000 Stasjonens dybde: 25 meter
Flytårnet
Antall påstigende per dag: 12 000 Stasjonens dybde: 23 meter
Fornebu
Antall påstigende per dag: 9 000 Stasjonens dybde: 12 meter
Punktene i kartet viser plassering av stasjonene på Fornebubanen. Majorstuen stasjon er ikke en del av utbyggingen av Fornebubanen, men første stasjon på fellesstrekningen før Fornebubanen fortsetter videre østover mot sentrum.
Hvorfor bygger vi Fornebubanen?
Fornebubanen er viktig for Osloregionens fremtidige vekst. Den skal sørge for en effektiv kommunikasjonsløsning for beboere i hele regionen.
På Fornebu planlegges det opp mot 20 000 nye arbeidsplasser. I kommunedelplanen for Bærum kommune er det foreslått å bygge opptil 11 000 boliger på Fornebu, i tillegg til nye næringsarealer.
For å redusere trafikken på veinettet er det avgjørende med et godt kollektivtilbud. Det skal også legges til rette for byutvikling langs traséen. God mobilitet mellom boliger og arbeidsplasser har stor samfunnsmessig betydning.
Kostnad og finansiering
- Byggekostnadene for Fornebubanen er estimert til 23,3 milliarder 2021-kroner. Dette tallet fremkommer i en ekstern kvalitetssikringsrapport (KS2) av prosjektet.
- Fornebubanen finansieres av statlig finansiering på opptil 50 prosent, i tillegg til bymiljøavtaler, Oslopakke 3-midler og grunneierbidrag. Det er Oslo kommune og Akershus fylkeskommune som er ansvarlige for finansieringen av Fornebubanen.
Besøk hos Fornebubanen
Fornebubanen arrangerer jevnlig informasjonsmøter for naboer i de ulike delprosjektene, og vi inviterer hvert år til Åpen dag der alle som er interesserte i Fornebubanen kan delta. Her får du oppdatert informasjon og muligheten til å møte representanter som jobber med å bygge Fornebubanen.
Hvilke grupper tar Fornebubanen imot?
Vi tar imot besøk fra ulike grupper og fagfelt som er interessert i å vite mer om Fornebubanen. Det er stor etterspørsel etter besøk hos oss, og vi har strenge krav til både sikkerhet og framdrift på alle anleggene våre. Derfor kan det tidvis være begrenset mulighet for besøk ute på anleggsområdet og i tunnelene.
Vi anbefaler at du sender forespørselen i god tid før du ønsker å besøke oss. Et besøk varer normalt et par timer og inkluderer en presentasjon tilpasset dere og en eventuell befaring på anlegget.
Når vi har mottatt henvendelsen, vurderer vi muligheten for å ta imot dere på det ønskede tidspunktet. Du får svar fra oss innen rimelig tid. Besøk til Fornebubanen koordineres av kommunikasjonsavdelingen.
For entreprenører
Utbyggingen av Fornebubanen er delt opp i flere kontrakter. Fornebubanen avholder leverandørkonferanser der vi informerer nærmere om hver enkelt kontrakt.
Fornebubanen er underlagt regelverket for offentlige anskaffelser. Vi har sluttet oss til TransQ nordics som er en kvalifikasjonsordning for transportsektoren.
For å bli invitert til å delta i våre konkurranser over EØS-terskelverdi må leverandører derfor være kvalifisert i TransQ og registrert på relevante produktkoder. Her kan entreprenører registrere seg på TransQ.
Kontakt Carsten Krøger hos Achilles for bistand til registrering i TransQ. Tlf.: +47 958 23 940 Epost: carsten.kroger@achilles.com
Pressemeldinger
Her finner du pressemeldinger fra Fornebubanen.