Trenger du veiledning?

Kundeveiledning i Plan- og bygningsetaten gir veiledning innenfor etatens fagområder. Ring oss for å få veiledning på telefon, eller bestill en veiledningstime.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Generell veiledning innenfor Plan- og bygningsetatens fagområder

  • Vi lager planer for byen, og har et overordnet ansvar for areal- og infrastrukturplanlegging, blant annet kommuneplanens arealdel.
  • Vi behandler innsendte forslag til planlegging av områder i byen.
  • Vi behandler byggesaker.
  • Vi behandler seksjoneringssaker og gjør oppmåling og deling av eiendommer.
  • Vi behandler ulovligheter, gjør tilsyn på byggeplasser og utfører heiskontroll.
  • Vi har ansvar for forvaltning, tilrettelegging og formidling av kart, adressering og bygningsinformasjon.

Veiledningstelefon

Du kan ringe vår veiledningstelefon på telefonnummer 23 49 10 00 dersom du ønsker svar på generelle spørsmål. Lurer du for eksempel på om du må sende byggesøknad? Eller har du spørsmål om seksjonering og reseksjonering?

Hvis du har spørsmål om pågående saker, må du kontakte saksbehandler. Du finner kontaktinformasjon til saksbehandler ved å søke opp saken i saksinnsyn. Du kan også gjøre et søk etter ansatt på kommunens nettsider. Status på sak og saksbehandler oppdateres i saksinnsyn.

Våre byggesaksbehandlere har telefontid tirsdager og torsdager 12:00–14:00.

Søk opp saken din i Saksinnsyn

Finn en ansatt på kommunens nettsider

Ser du etter plantegninger, ferdigattest eller eldre søknader?

Vårt byggesaksarkiv er digitalisert og ligger tilgjengelig via innlogging med minID/BankID på Saksinnsyn. Her finner du blant annet plantegninger, tillatelser og ferdigattester.

Noen eldre tegninger og dokumenter står markert med «ikke tilgjengelig på internett». Send oss en e-post til postmottak@pbe.oslo.kommune.no for å få disse oversendt.

Skriftlig henvendelse

Dersom du ønsker en skriftlig avklaring på om prosjektet ditt er søknadspliktig, kan du sende oss en forespørsel. Forespørsler kan handle om søknadsplikt, plangrunnlag, behov for dispensasjon eller aktuelt regelverk.

For å vurdere en forespørsel trenger vi vanligvis følgende opplysninger:

  • eiendommens adresse eller gårds- og bruksnummer
  • en beskrivelse av hva du ønsker å gjøre
  • tegninger, bilder eller illustrasjoner av det du skal bygge/endre
  • kart med plassering
  • nødvendige mål og avstand til nabogrense

Alle skriftlige henvendelser sendes til postmottak@pbe.oslo.kommune.no.

Forespørsler journalføres og er synlige i saksinnsyn for ettertiden. Vi besvarer forespørsler innen 3 uker, men ved stor pågang kan det ta lengre tid.

Vi tar gebyr for konkrete vurderinger av søknadsplikt

Bystyret i Oslo vedtok 20. desember 2023 en ny gebyrforskrift som innebærer at saksbehandling av konkrete forespørsler om søknadsplikt fra nå av er gebyrbelagt. I 2025 ligger gebyret på kr. 2900,– per henvendelse. Du kan lese gebyrforskriften her (PDF).

Mot gebyr får du en skriftlig bekreftelse på om ditt konkrete prosjekt er søknadspliktig eller ikke. Dette arbeidet faller utenfor den generelle veiledningsplikten.

Generell skriftlig veiledning er fremdeles gratis, som for eksempel:

  • generelle opplysninger om regelverket for søknadsplikt
  • informasjon om og tolkning av planer, herunder dispensasjoner
  • vurdering av om et tiltak er omfattet av midlertidig forbud mot tiltak
  • spørsmål om tillatelser og byggesøknadsprosessen

Bestill veiledningstime

Du kan bestille en time for generell veiledning innenfor Plan- og bygningsetatens fagområder hos en av våre kundeveiledere. I veiledningstimen kan vi blant annet

  • svare på spørsmål om søknadsplikt
  • gi generell veiledning i byggeregler som gjelder for det tiltaket du har oppgitt i bestillingen
  • bistå og veilede om hvor du finner informasjon om veiledere, lovverk og forskrifter, arealplaner og unntaksregler

Du velger om møtet skal foregå digitalt på Teams eller i våre lokaler i Vahls gate 1.

Spørsmål om søknadsplikt for fasadeendringer, tolkninger av regelverket og konkrete vurderinger av ditt prosjekt opp mot en gjeldende reguleringsplan, er spørsmål du må sende inn som en skriftlig henvendelse.

Avklaringer om tekniske krav må rettes til fagkyndig, eventuelt kan du kontakte Direktoratet for byggkvalitet for tolkning av regelverket.

Kontakt Direktoratet for byggkvalitet

Spørsmål om pågående saker må tas direkte med saksbehandler i saken.

Vi gjør oppmerksom på at vi ikke kan

  • svare på sannsynligheten for at du får tillatelse til det du ønsker å bygge eller endre, dersom det er søknadspliktig
  • veilede deg i en pågående byggesak
  • veilede i byggteknisk forskrift, utforming av tiltak (prosjektering) eller utfylling og sjekk av søknad

Bestill veiledningstime

Praktisk om timen

  • varer i 20 min
  • den er gratis
  • vi fører ikke referat

I større eller mer komplekse saker, kan det være mer aktuelt å bestille en forhåndskonferanse med en saksbehandler. En forhåndskonferanse er et referatført møte mellom deg, din ansvarlige søker og kommunen. I møtet kan dere diskutere gjeldende eller ny plan, infrastruktur, aktuelt lovverk, myndigheter som må involveres, dokumentasjonskrav og forvaltningspraksis.

Bestill en forhåndskonferanse

Kontakt

Telefon
23 49 10 00
E-post
postmottak@pbe.oslo.kommune.no
Besøksadresse:
Vahls gate 1
0187 Oslo
50 m

En feil oppstod ved lasting av kart. - Failed to fetch

Åpningstid veiledningstelefon

  • Mandag
  • Tirsdag
  • Onsdag
  • Torsdag
  • Fredag
  • Lørdag
  • Søndag

Vi har stengt alle offentlige helligdager, og stenger 14:00 dagen før helligdag og i romjulen.