Slette seksjonering
Hva får du?
Når du sletter seksjoneringen på en eiendom, eier du ikke lenger en seksjon, men en andel av grunneiendommen.
Seksjonering er en eierform som gjennom tinglysing bestemmer hva den enkelte rettighetshaver kan disponere på en eiendom, og reguleres av eierseksjonsloven. En eierseksjon er en selvstendig eiendom, og den kan belånes og pantsettes uavhengig av de andre seksjonene i sameiet.
Å slette seksjoneringen endrer ikke antall boliger eller bygningstypen
Hvis du vil slette seksjonene, for eksempel i en tomannsbolig fordi du ønsker å bruke den som en enebolig, er det viktig å være klar over at det ikke er seksjonene som regulerer hva som er lovlig bruk av en bygning. Hvis huset skal bygges om til en enebolig, så er dette søknadspliktig etter plan- og bygningsloven.
Et bygg som er godkjent som en tomannsbolig etter plan- og bygningsloven vil være registrert som dette i matrikkelen (eiendomsregisteret). Først når det måtte foreligge en ny godkjenning gjennom byggesaksbehandling som endrer bygningstypen og antallet boliger, blir dette endret i matrikkelen.
Les om byggesøknad for oppdeling eller sammenslåing av boliger
Krav for sletting av seksjonering
Søknaden må være signert av alle eiere (hjemmelshavere).
Erklæring om gyldig sameie
Når det finnes boliger i sameiet, og flere enn én person er hjemmelshaver i sameiet, må dere legge ved en erklæring om at den enkelte hjemmelshaver ikke har eksklusiv bruksrett til en enkelt bolig. I denne erklæringen må dere forklare hva som er årsaken til at seksjoneringen skal slettes.
Aktuelt regelverk
Tinglyste heftelser
Hvis det er tinglyst pant eller urådighet i eiendommen, må du legge ved skriftlig samtykke fra panthavere eller urådighetshavere. Både erklæring og samtykke må være på papir, i original form.
- Pant er en sikkerhet for et økonomisk krav, som tinglyses i grunnboken.
- En urådighet tinglyses i grunnboken, og innebærer at eier ikke kan bestemme fritt over eiendommen.
Hva koster det?
Pris for sletting av seksjonering finner du i gebyrforskriften, kapittel 10
Når sammenslåingen er gjennomført, sender vi også et matrikkelbrev som viser eiendomsopplysninger for den sammenslåtte eiendommen. Matrikkelbrev koster 350 kroner når det er 10 sider eller større, og 175 kroner når det er mindre enn 10 sider.
Vi sender fakturaen til søker, hvis ikke en annen mottaker har gitt oss skriftlig beskjed om at vi skal sende fakturaen til denne.
Slik søker du
-
Fyll ut skjemaet
Skjema for sletting av seksjonering (PDF 0,3MB)
- Alle seksjonseiere må skrive under på skjemaet
- Eventuelle fullmakter må sendes inn. Disse må være bekreftet rett kopi, med erklæring om at de er gyldige på det tidspunktet søknaden er datert.
- Vi ber om at du legger ved et følgebrev med kontaktinformasjon, slik at vi kan nå deg hvis vi har spørsmål. Dette kan være telefonnummer eller e-postadresse.
-
Send skjemaet
Lever skjemaet til oss per post eller ved oppmøte. Vi må ha originale signaturer, derfor
kan du ikke levere det digitalt.- Postadresse: Boks 364, Sentrum, 0102 Oslo
- Besøksadresse: Vahls gate 1, 0187 OSLO
Hva skjer videre?
Du får svar innen 6 uker.