Personvernerklæring for nyhetsbrev fra Oslo kommune

Oslo kommune er behandlingsansvarlig når du abonnerer på nyhetsbrev. Denne personvernerklæringen skal gi deg informasjon om hvilke personopplysninger vi behandler, hvorfor og hvor lenge vi behandler dem. Du vil også kunne lese om hvilke rettigheter du har.

Hvilke personopplysninger behandler vi og hvorfor?

Behandlingsgrunnlag er det som gir oss lov til å behandle dine personopplysninger. Når du melder deg på nyhetsbrevet, må vi behandle e-postadressen for å kunne sende deg relevant innhold. Behandlingsgrunnlaget for dette er samtykke (personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav a). Hvis du ønsker å melde deg av nyhetsbrevet kan du gjøre det ved å klikke på lenken nederst i e-posten du mottar fra oss. Da vil vi slette e-postadressen din.

Vi samler også inn informasjon når e-postene blir åpnet og hvilke lenker som klikkes på i e-postene. Denne informasjonen aggregeres, som vil si at vi ikke kobler dette mot den enkelte e-postadressen. Vi analyserer denne dataen for å kunne forbedre nyhetsbrevene vi sender ut. Behandlingsgrunnlaget er altså berettiget interesse (personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav f).

Hvor lenge lagrer vi personopplysningene dine?

Vi lagrer personopplysningene dine frem til du velger å melde deg av nyhetsbrevet.

Hvem er databehandler?

Vi bruker selskapet Make AS for å sende ut nyhetsbrev. De har Deploi AS som underleverandør, som drifter og vedlikeholder Make AS sine servere og database for nyhetsbrevløsningen.

Skjer det overføringer av personopplysninger til land utenfor EU/EØS?

Nei, personopplysningene dine vil kun behandles i Norge.

Dine rettigheter

Du har krav på å få informasjon om hvordan dine personopplysninger behandles, og denne personvernerklæringen skal inneholde den informasjonen. Dersom du ønsker kan du ta kontakt med oss for å få innsyn i alle personopplysningene som vi har registrert om deg i våre systemer. Videre kan du fremsette krav om å få utlevert en kopi av alle personopplysningene vi har registrert.

Rett til å trekke samtykke

Er det rettslige grunnlaget vi har for å behandle personopplysningene dine samtykke, står du fritt til å trekke dette tilbake når du ønsker. Du behøver ikke å oppgi grunn til hvorfor du ønsker å trekke samtykket.

Rett til korrigering/retting

Du har rett til å få uriktige personopplysninger om deg korrigert/rettet. Du har også rett til å få ufullstendige personopplysninger om deg supplert. Dersom du mener vi har registrert feil eller mangelfulle personopplysninger om deg, ber vi deg om å ta kontakt med oss. Det er viktig at du begrunner og eventuelt dokumenterer hvorfor du mener personopplysningene er feil eller mangelfulle.

Rett til sletting

Dersom du ønsker å få slettet dine personopplysninger, ber vi deg om å ta kontakt med oss. Det er viktig at du begrunner hvorfor du ønsker at personopplysningene blir slettet, og om mulig også opplyser hvilke personopplysninger du ønsker å få slettet. Vi vil da vurdere om vilkårene for å kreve sletting er oppfylt. Noen personopplysninger er vi lovpålagt å behandle, for eksempel etter arkivloven, slik at vi ikke har mulighet til å slette dem.

Rett til å protestere

Du har rett til å protestere mot behandlingen av dine personopplysninger når behandlingsgrunnlaget blant annet er forankret i GDPR art. 6 (1) bokstav f. Dersom vi kommer frem til at du har rett til å protestere vil vi stanse behandlingen av personopplysningene og du vil også kunne kreve å få de slettet.

Rett til begrensning

I enkelte tilfeller kan du ha rett til å kreve at behandlingen av dine personopplysninger blir begrenset. Begrensning av personopplysninger vil si at personopplysningene fortsatt blir lagret, men at mulighetene for videre behandling blir begrenset. Dersom du mener at personopplysningene er feil eller mangelfulle, eller har fremmet en innsigelse mot behandlingen (se punktet om retten til å protestere), har du rett til å kreve at behandlingen av dine personopplysninger midlertidig begrenses. Det vil si at behandlingen blir begrenset inntil vi evt. har rettet dine personopplysninger, eller har fått vurdert om innsigelsen din er berettiget.

Rett til å klage over behandlingen

Dersom du mener vi ikke har behandlet personopplysningene på en korrekt og lovlig måte, eller hvis du mener at vi ikke har klart å overholde dine rettigheter, har du mulighet til å klage over behandlingen. Du finner informasjon om hvordan du kan kontakte oss nedenfor.

Du har videre mulighet til å fremme klagen for Datatilsynet.

Du finner oppdatert informasjon om hvordan du kontakter Datatilsynet på www.datatilsynet.no .

Før en eventuell klage, ber vi deg om å ta saken opp med vårt personvernombud på mortenhaug.froyen@oslobystyre.no

Kontakt

Er du usikker på noe, har spørsmål eller kommentarer knyttet til denne personvernerklæringen, ta kontakt med rolf.senstad@uke.oslo.kommune.no.

Du kan også ta kontakt med Oslo kommunes personvernombud på mortenhaug.froyen@oslobystyre.no