Praktisk bistand (hjemmehjelp)

Praktisk bistand kan være hjelp i hjemmet som for eksempel å bestille matvarer, rengjøre eller hjelp til klesvask. Får du innvilget praktisk bistand kan du selv velge leverandør.

Krav til søker

Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå og være ute av stand til, eller ha store utfordringer med, å utføre nødvendig arbeid i hjemmet ditt, som vask av gulv og støvsuging.

Hva koster det?

Praktisk bistand må du betale for. Husstandens samlede nettoinntekt før særfradrag bestemmer hvor mye du må betale.

Kommunen bruker grunnbeløp (G) for å beregne betaling per time og hva du maksimum nå betale. Les mer om grunnbeløpet i folketrygden.

Fra 1. januar 2025 er timesatsen følgende

  • Inntekt under 2 G: 40 kroner per time (maksimalt 240 kroner per måned)
  • Inntekt under 2-3 G: 93 kroner per time (maksimalt 9 300 kroner per år)
  • Inntekt under 3-4 G: 236 kroner per time (maksimalt 23 600 kroner per år)
  • Inntekt under 4 G: 388 kroner per time (maksimalt 38 800 kroner per år)

Slik søker du

Du søker om praktisk bistand ved å sende inn en generell søknad om helse – og omsorgstjenester. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. Bydelen vurderer sammen med deg om praktisk bistand eller andre tjenester kan passe.

Gå til søknadssiden for helse - og omsorgstjenester

Du velger selv leverandør av praktisk bistand

Hvis du får innvilget praktisk bistand kan du velge å få tjenester levert fra kommunen, eller fra en av de private leverandørene kommunen har avtale med. Det heter fritt brukervalg.

Formålet med fritt brukervalg er å legge til rette for at du skal få større innflytelse, fleksibilitet og valgfrihet i hvem som skal utføre tjenestene hjemme hos deg. Alle skal få likeverdige tjenester, uavhengig av om de velger privat eller kommunal tjenesteutfører. 

Du velger selv hvilken leverandør som skal gi deg praktisk bistand. Hvis du ikke velger noe annet, får du praktisk bistand fra bydelen din.

Du kan velge mellom disse private leverandørene:

Du kan ha ulike leverandører til ulike tjenester, men du velger ikke hvilken person som skal komme hjem til deg.

Du kan bytte leverandør

Du kan når som helst bytte leverandør, uten å måtte oppgi grunn. Det gjør du ved å kontakte  kontakte bydelen din , eller ved å sende inn skjema for bytte av leverandør (PDF).

Du kan også si fra til din nåværende leverandør at du ønsker å bytte. Leverandøren skal da hjelpe deg videre i prosessen. 

Det tar normalt mellom 10 og 14 dager fra bydelen har fått beskjed, til du får ny leverandør.