Hjemmesykepleie

Hjemmesykepleie er et tilbud til deg som trenger hjelp i hverdagen på grunn av sykdom. Får du innvilget hjemmesykepleie kan du selv velge leverandør.

Hva kan hjemmesykepleien hjelpe med?

Hjemmesykepleien hjelper deg med medisiner, daglig stell og sårbehandling.

De gir veiledning om kosthold og helsespørsmål og praktiske ting som å stå opp, legge seg og toalettbesøk. Hjemmesykepleien hjelper deg å mestre oppgaver på egenhånd, som å dosere medisiner, skifte stomi og liknende.

Målet med hjemmesykepleie er at du skal få bedre mestring av funksjonsnivået ditt, ha mindre smerter og ubehag og at du skal klare mest mulig selv, slik at du kan fortsette å bo hjemme i kjente omgivelser. 

Krav til søker

Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå.

Slik søker du

Du søker om hjemmesykepleie ved å sende inn en generell søknad om helse – og omsorgstjenester. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. Bydelen vurderer sammen med deg om hjemmesykepleie eller andre tjenester kan passe.

Gå til søknadssiden for helse – og omsorgstjenester

Du velger selv leverandør av hjemmesykepleie

Hvis du får innvilget hjemmesykepleie kan du velge å få tjenester levert fra kommunen, eller fra en av de private leverandørene kommunen har avtale med. Det heter fritt brukervalg.

Formålet med fritt brukervalg er å legge til rette for at du skal få større innflytelse, fleksibilitet og valgfrihet i hvem som skal utføre tjenestene hjemme hos deg. Alle skal få likeverdige tjenester, uavhengig av om de velger privat eller kommunal tjenesteutfører. 

Du velger selv hvilken leverandør som skal gi deg hjemmesykepleie. Hvis du ikke velger noe annet, får du hjelp fra den kommunale hjemmetjenesten i bydelen din.

Du kan velge mellom disse private leverandørene:

Du kan ha ulike leverandører til ulike tjenester, men du velger ikke hvilken person som skal komme hjem til deg.

Du kan bytte leverandør

Du kan når som helst bytte leverandør, uten å måtte oppgi grunn. Det gjør du ved å kontakte forvaltningen i bydelen din , eller ved å sende inn skjema for bytte av leverandør (PDF).

Du kan også si fra til din nåværende leverandør at du ønsker å bytte. Leverandøren skal da hjelpe deg videre i prosessen. 

Det tar normalt mellom 10 og 14 dager fra bydelen har fått beskjed, til du får ny leverandør.

Ønsker du å klage på tjenesten?

Hvis du er misfornøyd med tjenesten må du først ta kontakt med leverandøren av tjenesten, enten du har valgt privat leverandør eller den kommunale hjemmetjenesten. Dersom du fortsatt er misfornøyd kan du ta kontakt med bydelen du bor i, som fører tilsyn med tjenestene.

Har du allerede hjemmesykepleie?