Hjemmesykepleie og praktisk bistand

Praktisk bistand og hjemmesykepleie er et tilbud til deg som trenger hjelp i hverdagen på grunn av sykdom eller funksjonshemning.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Praktisk bistand kan være å bestille matvarer, rengjøre eller hjelp til klesvask.

Hjemmesykepleieren kan veilede deg eller hjelpe deg med for eksempel

  • medisiner og medisinske prosedyrer
  • daglig stell
  • sårbehandling
  • veiledning om kosthold og helsespørsmål
  • praktiske ting som å stå opp, legge deg og toalettbesøk
  • veiledning og opplæring slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd (dosere medisiner, skifte stomi og liknende)

Krav til søker

Du må ha et hjelpebehov som skyldes sykdom eller nedsatt funksjonsnivå.

Hva koster det?

Praktisk bistand må du betale for. Husstandens samlede inntekt (nettoinntekt før særfradrag)
bestemmer hvor mye du må betale.

Vi bruker grunnbeløp (G) for å beregne betaling per time, og hva du maksimum må betale. Per 1. mai 2024 er grunnbeløpet 124 028 kroner.

Fra 1. januar 2024 må du betale følgende:
InntektBetaling per timeDu må maks betale
under 2 G38 kr230 kr per mnd
fra 2-3 G89 kr8 900 per år
fra 3-4 G227 kr22 700 per år
over 4 G373 kr37 300 per år

Slik søker du

Du søker om hjemmesykepleie eller praktisk bistand ved å sende inn en generell søknad om helse – og omsorgstjenester. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. Bydelen vurderer sammen med deg om hjemmesykepleie, praktisk bistand eller andre tjenester kan passe.

Gå til søknadssiden for helse – og omsorgstjenester

Er du over 60 år? Sjekk disse tilbudene før du søker

Bydelene har mange gode tilbud for deg over 60 år som ønsker å trene, delta på sosiale aktiviteter eller få hjelp til fysiske og psykiske utfordringer. De fleste tilbudene er åpne for alle, og du trenger ikke søke for å delta.

Finn tilbud som passer for deg.

Har du allerede praktisk bistand eller hjemmesykepleie?

Ønsker du å klage på tjenesten?

Hvis du er misfornøyd med tjenesten må du først ta kontakt med leverandøren av tjenesten, enten du har valgt privat leverandør eller den kommunale hjemmetjenesten. Dersom du fortsatt er misfornøyd kan du ta kontakt med bydelen du bor i, som fører tilsyn med tjenestene.