Klage på helse- og omsorgstjenester
Hva kan du klage på?
- Du har ikke har fått tjenesten du ønsker
- Forhold ved tjenesten du ikke er fornøyd med
- Kritikkverdige forhold
- Saksbehandlingen
Klage på vedtaket
Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste, kan du sende en klage til din bydel. De ansatte i bydelen vil da gå gjennom vedtaket på nytt. Hvis de ikke endrer vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Statsforvalteren i Oslo og Viken.
Klage på tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helse- og omsorgstjeneste, kan du først ta kontakt med de som leverer tjenesten. Hvis det gjelder et sykehjem, tar du kontakt med ledelsen på sykehjemmet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som leverer tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren som gjør en vurdering av saken.
Får du medhold i klagen, kan Statsforvalteren starte en tilsynssak. Avdekker de feil, må de som leverer tjenesten rette opp feilene. Får du ikke medhold fra Statsforvalteren, er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan bydelen din hjelpe deg. Du kan også få råd av Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus, Sosial- og eldreombudet i Oslo. De vet hva du har krav på og hvordan du går frem for å klage.
Lenker
- Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester – Statsforvalterens nettsider har mer informasjon om hvordan du klager.
- Lov om pasient- og brukerrettigheter – Dette er loven som sier hva du har krav på og hvilke rettigheter du har som pasient.
- Helse- og omsorgstjenesteloven – Loven omhandler blant annet bruk av tvang overfor psykisk utviklingshemmede og rusmisbrukere.
- Pasient- og brukerombudet – På denne siden får du nyheter om pasientrettigheter og kontaktinformasjonen til ombudene i ditt fylke.