Hjelpemiddelformidlingen

Vi låner ut hjelpemidler for korte perioder. Vi ivaretar også kommunens ansvar for transport, montering og reparasjon av hjelpemidler innvilget av NAV.

Hva kan vi hjelpe deg med? 

Dersom du har praktiske utfordringer i hverdagen har vi et utvalg hjelpemidler som kan gjøre hverdagen lettere.

Hjelpemiddelformidlingen låner ut hjelpemidler ved kortvarig behov. Vi formidler også et utvalg hjelpemidler ved langvarig behov. Videre ivaretar vi kommunens ansvar for transport, montering og reparasjon av hjelpemidler innvilget av NAV Hjelpemiddelsentral.

Hent hjelpemiddel selv

Hvis du har fått innvilget hjelpemidler av NAV vil du eller pårørende/verge i noen tilfeller motta en tekstmelding fra Oslo kommune med tilbud om å hente dette selv hos Hjelpemiddelformidlingen i Kabelgata 15.

Tekstmeldingen vil inneholde en lenke, denne er trygg. Når du har trykket på lenken kommer det fram hvilken kategori hjelpemidler dette gjelder, og mulighet for å svare “Ja” eller “Nei” på tilbudet om å hente hjelpemiddelet selv.

Fordelen ved å hente selv er at du kan hente når det passer deg innenfor vår åpningstid, og du unngår ventetid på levering.

Dersom du ikke ønsker å hente hjelpemiddelet selv, må du vente på å bli kontaktet, slik at vi kan gjøre avtale om levering.

Kortvarig behov

Har du kortvarig behov kan du låne hjelpemidler for tre måneder av gangen. Du kan låne for eksempel barnekrykker, rullestol, rullator og ulike typer hygienehjelpemidler.

Vi låner ikke lengre ut krykker til voksen. I Oslo er det mulig å kjøpe krykker på de fleste apotek, og på døgnåpent apotek ved legevakta på Aker. Krykker kan også bestilles på nett.

Langvarig behov

Har du langvarig behov kan du låne hjelpemidler så lenge du har behov for det. Behov for hjelpemidler som varer over to år dekkes i utgangspunktet av NAV. Hjelpemiddelformidlingen har et utvalg av enkle hjelpemidler som våre ergoterapeuter formidler på vegne av NAV. Du trenger ikke å avtale tid. Vi gjør en kartlegging av ditt behov sammen med deg, og du får ditt hjelpemiddel med det samme, og kan beholde det så lenger du trenger det.

Vårt utvalg:

  • Rullator til inne- og utebruk (tilbehør: serveringsbrett, krykkeholder, ryggstøtte)
  • Rullator med underarmsstøtte
  • Støttestang (tilbehør: søsterhjelp, håndtak, topplate for svakt tak)
  • Armstøtter til toalett
  • Toalettforhøyer (frittstående eller fastmontert 6cm/10 cm) med armlener
  • Dusjkrakk (rund eller hjørne)
  • Dusjstol med mulighet for armlener og rygg
  • Toalettstol
  • Badekarbrett
  • Arbeidsstol

Har du behov for andre hjelpemidler eller at vurderingen gjøres i ditt hjem, kan du kontakte ergoterapeuter i bydel.

Langvarig behov som skal dekkes av NAV Hjelpemiddelsentral.

Vedlikehold og feil

Vedlikeholde og rette vanlige feil på hjelpemidler.

Tilbakemelding

Gi oss gjerne dine tilbakemeldinger etter at du har vært i kontakt med oss, enten det er ris, ros eller forslag til forbedringer.

Gi tilbakemelding

Kontakt

Det finnes parkering på gateplan rett utenfor døren i Kabelgata 15

Telefon
23 43 92 00
Besøksadresse:
Kabelgata 15

Åpningstider

18. november — 24. november
  • Mandag
  • Tirsdag
  • Onsdag
  • Torsdag
  • Fredag
  • Lørdag
  • Søndag
25. november — 1. desember
  • Mandag
  • Tirsdag
  • Onsdag
  • Torsdag
  • Fredag
  • Lørdag
  • Søndag
2. desember — 8. desember
  • Mandag
  • Tirsdag
  • Onsdag
  • Torsdag
  • Fredag
  • Lørdag
  • Søndag

Du kan levere tilbake hjelpemidler selv ved bruk av Oslonøkkelen alle hverdager mellom 06:00-21:00, og lørdag og søndag 08:00-18:00. Kabelgata 13.

Telefontiden vår er mandag til fredag 09:00-11.00 og 11:30-14:30.