Bekymringsmelding
Er du bekymret for et barn eller en ungdom, skal du kontakte barnevernet.
Slik leverer du en bekymringsmelding
Du kan selv velge om du vil være anonym eller ikke når du melder din bekymring til barnevernet. Ønsker du å være anonym må du melde bekymringen din på telefon eller i et brev. Ønsker du å bruke den nasjonale digitale løsningen kan du ikke være anonym.
Vet du ikke hvilken bydel du skal melde til, kan du velge den bydelen du tror barnet/ungdommen tilhører. I den nasjonale digitale løsningen kan du si at du ikke vet barnets bydel.
Dette skjer når du melder i fra
Vi vil i løpet av en uke avklare om det du er bekymret for er noe som må følges opp. Vi tar da kontakt med barnet/ungdommen, foreldrene og andre som kan si noe om det bekymringen gjelder.
Om det er behov for hjelp, finner vi sammen med barnet/ungdommen og foreldrene tiltak som skal bidra til positiv endring i familien.
Barnevernvakten og alarmtelefonen for barn og unge
Barnevernvakten er barnevernets akuttberedskap på kveldstid og i helger.
Du kan ringe eller chatte med alarmtelefonen for barn og unge hele døgnet. Voksne som er bekymret for barn kan også ringe.