Til innhold
Oslologo
Kontakt

Tjenester og tilbud

  • Døgnåpne tjenester
  • Barnehage
  • Skole og utdanning
  • Helse og omsorg
  • Plan, bygg og eiendom
  • Gate, transport og parkering
  • Avfall og gjenvinning
  • Natur, kultur og fritid
  • Bolig og sosiale tjenester
  • Skatt og næring
  • Vann og avløp
  • Brannvern, ildsted og feiing
Min side

Oslo vokser

  • Byutvikling
  • Miljø og klima
  • Slik bygger vi Oslo
  • Folkehelse
  • Mangfold og integrering (OXLO)
  • Fag- og utviklingsprosjekter
  • Se alle satsinger

Politikk og innsyn

  • Politikk
  • Valg
  • Innsyn
  • Statistikk

Finn fram i kommunen

  • Bydeler
  • Etater, foretak og ombud
  • Rådhuset

Annet

  • Kunngjøringer
  • Tilskudd, legater og stipend
  • Beredskap
  • Flyktninger og inkludering
  • Utmerkelser og priser
  • For våre leverandører
Min side
  • Kontakt
  • Jobb i Oslo kommune
  • English
  • Akutt helsehjelp og legevakt

Legevakten i Oslo

Døgnåpent tilbud når hjelpen ikke kan vente.

Åpent: 00–24

Ved sykdom, ring 116 117

Ved skade, møt opp på legevakten

Ring 113 ved fare for liv og helse

Legevakten i Oslo

Adresse: Trondheimsveien 233 (Aker sykehus)

Skade

Brudd, forstuing, kutt, sår, hjernerystelse og brannskader

Sykdom

Når fastlegen ikke er tilgjengelig og hjelpen ikke kan vente

Akutt psykisk sykdom

Alvorlig depresjon, selvmordsfare, psykose og forvirring

Overgrepsmottaket

Har du vært utsatt for voldtekt eller annet seksuelt overgrep?

Kriser og vold

Akutt hjelp ved kriser, vold eller vanskelige livssituasjoner

Information in English

Are you looking for an emergency room?

Praktisk informasjon

Du kan parkere i parkeringshus under legevakten eller på Aker sykehusområde. Se hva det koster å parkere.

Personer som følger en pasient kan slippe av pasienten ved inngangen og kjøre videre. Hvis du har behov for tilrettelegging, kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.

Parkeringshuset under legevakten har også HC-parkeringsplasser.

Du finner kjørerute til legevakten i Google Maps

  • Nærmeste kollektivholdeplass er busstoppet Aker sykehus i Trondheimsveien.
  • Det er også mulig å ta t-bane, buss og trikk til Sinsenkrysset og ta buss videre til Aker sykehus. Eventuelt kan du følge gruslagt gangvei opp til legevakten fra nordsiden av Sinsenkrysset. Deler av gangveien er bratt og deler av den er lagt i gangtunnel grunnet byggearbeider. Den egner seg derfor best til personer uten fysiske hjelpemidler som rullestol eller barnevogn.
  • Lokaltog stopper på Grefsen stasjon. Herfra tar det rundt 15 minutter å gå til Aker sykehus.

Du finner reiserute med offentlig transport til legevakten på ruter.no

Taxi

Hovedregelen er at pasienter og pårørende kommer seg til legevakten på egen hånd.

I spesielle tilfeller kan du ha rett til å få dekt deler av reiseutgiftene. Det er legen som undersøker deg på legevakten som vurderer om du får dekket utgiftene til transport.

Tar du taxi til legevakten uten at det er avtalt på forhånd må du:

  • legge ut for turen og få en kvittering av sjåføren
  • be legen vurdere om reisen var nødvendig
  • sende legens bekreftelse og reiseregningen til pasientreiser.no

Planlagte reiser til oppfølgingstime bestilles på forhånd av den som skal behandle deg, eventuelt den som henviser deg.

Legevakten prioriterer pasienter med akutte skader og alvorlig sykdom.

Når du kommer til legevakten får du først snakke med en sykepleier som gjør en vurdering av din situasjon. Vurderingen avgjør hvilken kø du blir plassert i og påvirker ventetiden.

Venterom

Ventearealet i mottaksområdet ved hovedinngangen har egne områder for skadelegevakten og allmennlegevakten. Her finner du en kiosk, mat- og drikkeautomater og toaletter. De ulike avdelingene på legevakten har egne venteareal for pasienter og det finnes egne venterom for barn.

Har du behov for tilrettelegging eller ekstra skjerming kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.

Pårørende

Vi oppfordrer pasienter til ikke å ha med flere pårørende enn det som er nødvendig. Hovedregelen er at barn og andre pasienter som trenger bistand, kan ha med én ledsager.

Lade mobil og PC

På venterommet hos legevakten har du tilgang på strøm og internett. Husk å ta med egen lader.

På legevakten finner du flere mat- og drikkeautomater. Legevakten har også en kiosk som selger mat og drikke i mottaksområdet og venterommet ved hovedinngangen. Kiosken er åpen kl. 10:00-17:00 mandag-fredag. Kiosken er stengt lørdag, søndag og helligdager.

Du må som hovedregel betale egenandel for behandling på legevakten. Det er ulike priser for behandling på allmennlegevakten, skadelegevakten og psykiatrisk legevakt. Akutt krisehjelp og overgrepsmottaket er gratis.

Betal på automat når du er ferdig på legevakten. Betaler du ikke på automaten eller via SMS innen 48 timer vil du få tilsendt en faktura med gebyr. Husk at barn under 16 år og de med frikort ofte må betale utgifter som ikke-godkjente egenandeler, for eksempel materiell.

Les mer om egenandel på helsenorge.no

Faktura

Har du spørsmål om faktura fra skadelegevakten finner du kontaktinformasjon til skadelegevakten på oslo-universitetssykehus.no.

Har du spørsmål om faktura fra allmennlegevakten kan du kontakte allmennlegevakten via digitalt skjema med sikker innlogging.

Mangler du faktura etter å ha vært på allmennlegevakten, kontakt Credicare.

Du kan få sykemelding etter et besøk hos legevakten. Pasienter som har vært hos allmennlegevakten kan få sykemelding for en kort periode, men vi tilbakedaterer ikke sykemeldinger. Forlengelse og annen oppfølging gjøres av fastlegen.

Pasienter som har vært hos skadelegevakten vil ofte få sykmelding for hele den aktuelle skadeperioden. Les mer om sykemelding ved skade på oslo-universitetssykehus.no

Du får resept på medisiner du trenger for behandlingen du får på legevakten. Det er døgnåpent apotek i samme bygning som legevakten. Apoteket er åpent hver dag hele året.

Kontakt fastlegen din for å fornye resepter.

Når du er ferdig med behandling på legevakten, kan du få med deg hjem en utskrift fra journalen din.

Skadelegevakten og psykiatrisk legevakt

Hvis du har vært hos skadelegevakten eller psykiatrisk legevakt finner du journalen din på helsenorge.no

Allmennlegevakten

Hvis du har vært hos allmennlegevakten, på overgrepsmottaket eller psykososial akuttjeneste kan du bestille journalutskrift ved å logge inn og fylle ut skjema.

Hvis du ikke kan logge deg inn med BankID, kan du fylle ut forespørsel på dette skjemaet: journalutskrift (DOCX) / journalutskrift (PDF) og sende oss per post eller levere i resepsjonen på legevakten.

Allmennlegevakten sender som hovedregel digitalt journalnotat til fastlegens journalsystem. Det er i tillegg mulighet for utskrift av journalnotatet ved behov.

Legevakten i Oslo: tlf. 116 117. Ringer du fra en annen kommune eller utlandet: (+47) 23 48 72 00.

Legevakten i Oslo drives av Oslo kommune og Oslo universitetssykehus. Ønsker du å klage ber vi om at kontakten skjer skriftlig.

Hvis du har klaget, men ikke er fornøyd med svaret du fikk kan du innen tre uker få saken vurdert hos Statsforvalteren i Oslo og Viken

Du har også rett til å sende klagen til andre eller få hjelp til å klage, les mer på helsetilsynet.no

Parkeringsgebyr

Hvis du vil klage parkeringsgebyr, må du ta kontakt med parkeringsselskapet.

Skadelegevakten og psykiatrisk legevakt

For henvendelser til skadelegevakten eller psykiatrisk legevakt må du ta kontakt med Oslo universitetssykehus:

Klage på skadelegevakten og psykiatrisk legevakt

Allmennlegevakten

For henvendelse som gjelder allmennlegevakten, overgrepsmottaket eller psykososiale tjenester, kontakt allmennlegevakten via digitalt skjema med sikker innlogging

Hvis du ikke kan logge inn med BankID, må du sende henvendelsen til Oslo kommune Helseetaten, Postboks 4716, 0506 Oslo.

For andre henvendelser uten sensitive opplysninger, kontakt Helseetaten i Oslo kommune

Kontakt

  • Kontakt Oslo kommune
  • Finn en ansatt

Jobb i Oslo kommune

  • Ledige stillinger
  • Lønn og arbeidsforhold

Om nettstedet

  • Personvern og informasjonskapsler
  • Tilgjengelighet
  • Innstillinger for informasjonskapsler
English
Facebook Instagram LinkedIn
Oslo logo

Oslo kommune bruker informasjonskapsler

For at nettstedet skal fungere og være trygt, bruker Oslo kommune informasjonskapsler. Noen er teknisk nødvendige, mens andre sikrer ulik funksjonalitet.

Godtar du alle informasjonskapsler, tillater du også at vi samler inn data om statistikk og brukeradferd. Da hjelper du oss med å lage et bedre nettsted uten at du trenger å dele noe personlig informasjon med oss.

Innstillinger for informasjonskapsler
Oslo logo

Innstillinger for informasjonskapsler

Her kan du velge hvilke typer informasjonskapsler du vil tillate. Tillatelsen gjelder i 90 dager. Husk at nødvendige informasjonskapsler ikke kan velges bort.

Du kan når som helst endre innstillingene og finne mer informasjon nederst på nettstedet under «Innstillinger for informasjonskapsler» og «Personvern og informasjonskapsler».


Statistikk og analyse

Jeg godtar at Oslo kommune bruker informasjonskapsler til å innhente data om statistikk og brukeradferd.


Skriftlige tilbakemeldinger

Jeg godtar at Oslo kommune bruker informasjonskapsler til å vise responsfelt og registrere tilbakemeldinger.


Funksjonelle informasjonskapsler

Jeg godtar at Oslo kommune bruker informasjonskapsler for å gjøre ulike funksjoner på nettstedet mulige (for eksempel skjemaer og barnehagevelger).