Legevakten i Oslo
Døgnåpent tilbud når hjelpen ikke kan vente.
Døgnåpent tilbud når hjelpen ikke kan vente.
Du kan parkere i parkeringshus under legevakten eller på Aker sykehusområde. Se hva det koster å parkere.
Personer som følger en pasient kan slippe av pasienten ved inngangen og kjøre videre. Hvis du har behov for tilrettelegging, kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.
Parkeringshuset under legevakten har også HC-parkeringsplasser.
Du finner kjørerute til legevakten i Google Maps
Du finner reiserute med offentlig transport til legevakten på ruter.no
Hovedregelen er at pasienter og pårørende kommer seg til legevakten på egen hånd.
I spesielle tilfeller kan du ha rett til å få dekt deler av reiseutgiftene. Det er legen som undersøker deg på legevakten som vurderer om du får dekket utgiftene til transport.
Tar du taxi til legevakten uten at det er avtalt på forhånd må du:
Planlagte reiser til oppfølgingstime bestilles på forhånd av den som skal behandle deg, eventuelt den som henviser deg.
Legevakten prioriterer pasienter med akutte skader og alvorlig sykdom.
Når du kommer til legevakten får du først snakke med en sykepleier som gjør en vurdering av din situasjon. Vurderingen avgjør hvilken kø du blir plassert i og påvirker ventetiden.
Ventearealet i mottaksområdet ved hovedinngangen har egne områder for skadelegevakten og allmennlegevakten. Her finner du en kiosk, mat- og drikkeautomater og toaletter. De ulike avdelingene på legevakten har egne venteareal for pasienter og det finnes egne venterom for barn.
Har du behov for tilrettelegging eller ekstra skjerming kan du få hjelp av sykepleier i mottaksområdet ved hovedinngangen.
Vi oppfordrer pasienter til ikke å ha med flere pårørende enn det som er nødvendig. Hovedregelen er at barn og andre pasienter som trenger bistand, kan ha med én ledsager.
På venterommet hos legevakten har du tilgang på strøm og internett. Husk å ta med egen lader.
På legevakten finner du flere mat- og drikkeautomater. Legevakten har også en kiosk som selger mat og drikke i mottaksområdet og venterommet ved hovedinngangen. Kiosken er åpen kl. 10:00-17:00 mandag-fredag. Kiosken er stengt lørdag, søndag og helligdager.
Du må som hovedregel betale egenandel for behandling på legevakten. Det er ulike priser for behandling på allmennlegevakten, skadelegevakten og psykiatrisk legevakt. Akutt krisehjelp og overgrepsmottaket er gratis.
Betal på automat når du er ferdig på legevakten. Betaler du ikke på automaten eller via SMS innen 48 timer vil du få tilsendt en faktura med gebyr. Husk at barn under 16 år og de med frikort ofte må betale utgifter som ikke-godkjente egenandeler, for eksempel materiell.
Les mer om egenandel på helsenorge.no
Har du spørsmål om faktura fra skadelegevakten finner du kontaktinformasjon til skadelegevakten på oslo-universitetssykehus.no.
Har du spørsmål om faktura fra allmennlegevakten kan du kontakte allmennlegevakten via digitalt skjema med sikker innlogging.
Mangler du faktura etter å ha vært på allmennlegevakten, kontakt Credicare.
Du kan få sykemelding etter et besøk hos legevakten. Pasienter som har vært hos allmennlegevakten kan få sykemelding for en kort periode, men vi tilbakedaterer ikke sykemeldinger. Forlengelse og annen oppfølging gjøres av fastlegen.
Pasienter som har vært hos skadelegevakten vil ofte få sykmelding for hele den aktuelle skadeperioden. Les mer om sykemelding ved skade på oslo-universitetssykehus.no
Du får resept på medisiner du trenger for behandlingen du får på legevakten. Det er døgnåpent apotek i samme bygning som legevakten. Apoteket er åpent hver dag hele året.
Kontakt fastlegen din for å fornye resepter.
Når du er ferdig med behandling på legevakten, kan du få med deg hjem en utskrift fra journalen din.
Hvis du har vært hos skadelegevakten eller psykiatrisk legevakt finner du journalen din på helsenorge.no
Hvis du har vært hos allmennlegevakten, på overgrepsmottaket eller psykososial akuttjeneste kan du bestille journalutskrift ved å logge inn og fylle ut skjema.
Hvis du ikke kan logge deg inn med BankID, kan du fylle ut forespørsel på dette skjemaet: journalutskrift (DOCX) / journalutskrift (PDF) og sende oss per post eller levere i resepsjonen på legevakten.
Allmennlegevakten sender som hovedregel digitalt journalnotat til fastlegens journalsystem. Det er i tillegg mulighet for utskrift av journalnotatet ved behov.
Legevakten i Oslo: tlf. 116 117. Ringer du fra en annen kommune eller utlandet: (+47) 23 48 72 00.
Legevakten i Oslo drives av Oslo kommune og Oslo universitetssykehus. Ønsker du å klage ber vi om at kontakten skjer skriftlig.
Hvis du har klaget, men ikke er fornøyd med svaret du fikk kan du innen tre uker få saken vurdert hos Statsforvalteren i Oslo og Viken
Du har også rett til å sende klagen til andre eller få hjelp til å klage, les mer på helsetilsynet.no
Hvis du vil klage parkeringsgebyr, må du ta kontakt med parkeringsselskapet.
For henvendelser til skadelegevakten eller psykiatrisk legevakt må du ta kontakt med Oslo universitetssykehus:
Klage på skadelegevakten og psykiatrisk legevakt
For henvendelse som gjelder allmennlegevakten, overgrepsmottaket eller psykososiale tjenester, kontakt allmennlegevakten via digitalt skjema med sikker innlogging
Hvis du ikke kan logge inn med BankID, må du sende henvendelsen til Oslo kommune Helseetaten, Postboks 4716, 0506 Oslo.
For andre henvendelser uten sensitive opplysninger, kontakt Helseetaten i Oslo kommune