Slik fungerer lyskryssene i Oslo
Bymiljøetaten er ansvarlig for driften av alle lyskryss langs kommunale veier i Oslo. Disse anleggene er designet for å regulere hvem som får rødt eller grønt lys til bestemte tider, basert på en rekke faktorer.
Trafikkstyrte lyskryss
De fleste lyskryssene i Oslo er trafikkstyrte. Det betyr at systemet tilpasser signalene etter trafikkmengden. Det skjer gjennom detekteringskameraer i lyskryssene, som registrerer kjøretøy og syklister når de nærmer seg eller stopper ved en stopplinje. Denne informasjonen sendes til signalanlegget, som tilpasser grønt lys.
Samkjørte lyskryss på hovedveiene
På hovedveiene, med mange signalregulerte kryss etter hverandre, er lyskryssene ofte samkjørte. Dette er for å gi en best mulig trafikkflyt totalt sett, og kan føre til at det blir noe lenger ventetid for deg som venter på grønn mann.
Prioritering av kollektivtrafikken i lyskryss
Hvis du opplever litt lenger ventetid på grønn mann, kan det ofte skyldes prioritering av kollektivtrafikken. Alle busser og trikker har GPS-sendere, som sender info om hvor de befinner seg til signalanleggene, som igjen gir grønt lys så raskt som mulig. Dette gir bedre fremkommelighet og begrenser forsinkelsene for kollektivtrafikken.
Må man trykke på knappen for å få grønn mann?
Er det en synlig trykknapp foran på boksen, må du som hovedregel trykke på knappen for å få grønn mann.
Egen knapp for blinde og svaksynte
Under alle boksene finnes en skjult knapp som er spesielt designet for blinde og svaksynte. Knappen gir deg ikke raskere grønn mann, men justerer tikkelyden og en vibrering som gir beskjed om det er rød eller grønn mann.
Hvor lenge er det grønn mann i et lyskryss?
Når vi beregner hvor lenge det skal være grønn mann i et lyskryss, tar vi utgangspunkt i hvor lang tid det tar å krysse veien i rolig gangfart.
Grønn mann ekstra lenge enkelte steder
Noen steder legger vi til noen ekstra sekunder, for eksempel hvis det er gangfelt i nærheten av skoler, barnehager eller sykehjem. Der er det ofte mange fotgjengere som trenger litt ekstra tid for å krysse veien.
Blinkende grønn mann og sikkerhetsmargin
En blinkende grønn mann er en del av tiden som er satt av til å krysse gangfeltet. Når den grønne mannen blinker, er det et varsel på at tiden for å krysse gaten nærmer seg slutten. Det er lagt inn en sikkerhetsmargin etter at grønn mann har sluttet å blinke. Da er alle lysene i krysset røde samtidig, slik at de som fremdeles oppholder seg i krysset skal rekke å komme seg ut før andre får grønt lys og kommer inn.
Syklister i lyskryss
Når du sykler er det viktig at du stiller deg innenfor oppmerket område for sykkel i signalregulerte kryss. Det er fordi detekteringskameraene registrerer om du står innenfor området, og står du utenfor er det ikke sikkert at du får grønt lys.
I kryss der det ikke er eget sykkelfelt, gjelder samme regler som for bil. Da må du stille deg bak stopplinjen for å få grønt.
Meld fra om feil
Hvis du oppdager noe feil med lyskryssene, er det fint om du melder fra på bymelding.no.