Klima- og miljøkrav
Kommunens anskaffelser skal brukes som et virkemiddel for å nå målsettinger om å redusere og resirkulere avfall, utvikle mer miljøvennlige transportløsninger og redusere forbruk av energi og utslipp av klimagasser.
Oslo kommune skal bruke anskaffelser som et kraftfullt virkemiddel i arbeidet med å akselerere det grønne skiftet, nå klimamålene og implementere sirkulær økonomi-tankegang. Oslo kommunes anskaffelsesstrategi understøtter byrådets visjon om en grønnere, varmere og mer skapende by med plass til alle.
Klima- og miljøkrav til transport ved kjøp av varer og tjenester
For å nå Oslo kommunens mål om reduksjon av klimagassutslipp og forbedring av lokal luftkvalitet stilles det klima- og miljøkrav til transport i kommunens anskaffelser. Alle leveranser/oppdrag for Oslo kommune der transport er en del av ytelsen, skal foretas ved hjelp av nullutslipps- (dvs. batterielektrisk eller hydrogen) eller biogassteknologi som minimum oppfyller euroklasse 6/VI.
Se Oslo kommunes byrådssak og tilhørende vedlegg om standard klima- og miljøkrav til transport i kommunens vare- og tjenesteanskaffelser:
- Byrådssak 1004/25 reviderte standard klima- og miljøkrav for transport for Oslo kommunes vare- og tjenesteanskaffelser (eInnsyn)
- Vedlegg 1 - Standard kontraktskrav for transport for Oslo kommunes vare- og tjenesteanskaffelser (eInnsyn)
Utslippsfrie bygge og anleggsplasser
For å nå Oslo kommunens mål om reduksjon av klimagassutslipp og forbedring av lokal luftkvalitet stilles det klima- og miljøkrav om utslippsfrie bygge- og anleggsplasser i kommunens anskaffelser. Alt arbeid på Oslo kommunes bygge- og anleggsplasser skal gjennomføres utslippsfritt. Massetransport skal som et minimum skje med biogass, og helt utslippsfri massetransport skal belønnes i konkurransen.
Se Oslo kommunes byrådssak samt tilhørende instruks og vedlegg om standard klima- og miljøkrav til bygge- og anleggsanskaffelser:
- Byrådssak 1014/2025 reviderte standard klima- og miljøkrav til Oslo kommunes bygge- og anleggsplasser (eInnsyn)
- Vedlegg 1: Instruks om bruk av klima- og miljøkrav i Oslo kommunes bygge- og anleggsanskaffelser (eInnsyn)
- Vedlegg 2: Standardkrav til klima- og miljø til Oslo kommunes bygge- og anleggsplasser (eInnsyn)
Bærekraftig og ansvarlig forbruk
Sirkulær økonomi og fremtidens forbruk
«Framtidens forbruk – strategi for bærekraftig og redusert forbruk 2019 – 2030» ble vedtatt av bystyret desember 2019. Strategien handler om at kommunen vil tilrettelegge for et mer bærekraftig forbruk, der fokuset skal flyttes fra å kjøpe nytt til i større grad å ta vare på tingene man har; dele, bytte, oppgradere, fornye og reparere. Strategien vil også inkludere viktigheten av å redusere materielt forbruk gjennom anskaffelser, ved bl.a. å fremme behovsvurderinger, og å prioritere produkter som har komponenter av gjenvunnet materiale, lang levetid, garantiordninger, reparasjonsmuligheter, returordninger og gjenvinnbarhet.
Bærekraftig mat og drikke
Oslo kommune har vedtatt en handlingsplan for bærekraftig, sunn og mer plantebasert mat (PDF). Handlingsplanens hovedmål er at Oslo kommunes matforbruk bidrar til god folkehelse og dyrevelferd, samtidig som indirekte klimagassutslipp og negative konsekvenser for miljø og samfunn er betydelig redusert.
Handlingsplanen har fire delmål som støtter opp under hovedmålet:
- Delmål 1: Oslo kommune har halvert sitt kjøttforbruk og økt andelen plantebasert mat innen år 2025 med år 2019 som utgangspunkt
- Delmål 2: Oslo kommune har økt kompetansen på bærekraftig, sunn og god plantebasert mat
- Delmål 3: Oslo kommune har halvert sitt matsvinn innen 2030 med år 2019 som utgangspunkt
- Delmål 4: Oslo kommune har bidratt til å utvikle leverandørmarkedet for bærekraftig mat og vektlegger dyrevelferd og arbeidsforhold gjennom anskaffelser og forbruk av mat og drikk
Handlingsplanen består av konkrete tiltak for å fremme arbeidet med bærekraftig mat i Oslo kommune.
Handlingsplan mot plast
Oslo kommune har vedtatt en handlingsplan mot plastforurensning i Oslofjorden. I handlingsplanen står det blant annet at kommunen skal; 1) legge inn krav om redusert bruk av engangsprodukter i plast i nye samkjøps- og innkjøpsavtaler i kommunen, 2) vurdere om det skal stilles krav til bruk av gjenvunnet plast der dette kan gi gode og mer miljøvennlige løsninger/produkter, 3) legge til rette for størst mulig ombruk, materialgjenvinning, resirkulering, gjenbruk og deling. Kommunen skal også vurdere om det skal stilles krav til bruk av bioplast der dette kan gi gode og mer miljøvennlige løsninger/produkter.
Bruk av regnskogprodukter
Ikke-bærekraftig hogst av tropisk tømmer er en av de største truslene mot regnskogen. Avskogingen medfører en økning av klimagassutslippene. Ved kjøp av tømmer og trevirke forventes det at kommunens virksomheter stiller miljøkrav for å sikre en bærekraftig utvikling. Ut fra miljøhensyn skal ikke kommunens virksomheter anskaffe tropisk tømmer eller trevirke inntil det foreligger pålitelige sertifiseringsordninger som kan gi sikkerhet for at tømmeret eller trevirket stammer fra bærekraftig og lovlig hogst.
Grønt punkt
Oslo kommune er medlem i Grønt Punkt Norge. Som kontrollmedlem bidrar Oslo kommune til at det tas miljøansvar for emballasjen rundt varene vi kjøper inn, og at returordningen for emballasje får et stadig større omfang.