Språksterk 1-6
I Språksterk 1-6 er det utviklet en modell som skal gi gode utviklings- og språkmiljøer i barnehagene i flerspråklige områder.
Om prosjektet
Språksterk 1-6 er et utviklings- og forskningsprosjekt som undersøker hvordan barnehager i flerspråklige områder kan bidra til en god språkutvikling for alle barn.
Prosjektet et samarbeid mellom bydelene Gamle Oslo, Grorud, Bjerke, Alna og Stovner, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og Universitetet i Oslo.
I prosjektet er det utviklet en kunnskapsbasert modell for språkstøtte i barnehager.
Språksterk-modellen styrker ansattes profesjonsutvikling, gjennom systematisk arbeid med språkstøttende aktiviteter og refleksjoner over egen praksis. Målet er at alle barnehagebarn og deres foresatte skal oppleve gode utviklings- og språkmiljøer i barnehagene.
Språksterk 1-6 forberedes nå for implementering i de fire bydelene i Groruddalen.
Hvorfor jobber vi med dette prosjektet?
Gode barnehager kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Siden språkutvikling er en del av den kognitive utviklingen, er godt språkarbeid i barnehagene av stor betydning for barnas utvikling både på kort og lang sikt.
Tidligere kartlegginger har vist store forskjeller på hvor godt man jobber med språk i barnehagene i Groruddalen. Kartleggingsrapporten «Fra beste til neste praksis» viste at det var store kvalitetsforskjeller mellom barnehagene og at det var lite systematisk arbeid med språk.
Derfor ønsket bydelene i de mest levekårsutsatte områdene i Oslo å undersøke hvordan barnehagene bedre kunne støtte barnas språkutvikling. Et samarbeid mellom bydelene, PPT og Universitetet i Oslo resulterte i en kunnskapsbasertmodell for språkstøtte i barnehagene.
Målgruppe
Barnehagebarn i alderen ett til seks år, deres foreldre, ansatte i barnehagen og PPT.
Hva skal vi gjøre?
I Språksterk 1-6 jobber vi med å heve kompetansen til barnehageansatte for å skape gode språkmiljøer i barnehagene. Ansatte skal være bevisste på at barn får delta i lek og aktiviteter som gir dem gode språkerfaringer.
Modellen utviklet i Språksterk 1-6 består av flere sentrale elementer:
- Praksisbasert profesjonsutvikling der de pedagogiske lederne har en «mentor» i PPT eller bydel som støtter dem i endringsarbeidet og kollegaer veileder hverandre i arbeidshverdagen.
- Aktiviteter og arbeidsmåter for å styrke barns deltakelse og utforsking i barnehagen. Barnehagene jobber temabasert med bøker, leker og naturfaglige aktiviteter som alle støtter opp om språk og godt samspill mellom barn og voksne og barna imellom.
- Foreldrene er en viktig ressurs for barnas språkutvikling. Gjennom prosjektet legger barnehagene til rette for å samarbeide med foreldrene om språkstøttende aktiviteter som treffer barns ulike behov. Foreldre kan blant annet få med seg de samme bøkene som leses i barnehagen hjem, i tillegg til tekstløse bøker og bøker på eget morsmål.
Prosjektet har som mål å bidra til at:
- Innholdet i barnehagen er enda bedre tilpasset barna.
- Barnehagene jobber systematisk med profesjonsutvikling av sine ansatte slik at hele ansattgruppen støtter oppunder det enkelte barns utvikling.
- Barnehagene jobber med språkutvikling basert på forskningsbasert kunnskap som støtter barnas utvikling på kort og lang sikt.
- Barnehagene etablerer et tett og godt samarbeid med foreldrene om å støtte barnas språklige utvikling på både morsmål og norsk.
Forskning
Ettersom prosjektet både er et utviklings- og forskningsprosjekt, har det pågått forskning i barnehagene som er med i prosjektet. Språksterk-modellen ble testet ut i en gruppe barnehager fra hver bydel (intervensjonsgruppen), mens en like stor gruppe fra de samme bydelene var kontrollgruppe for forskningen.
Forskere fra Institutt for pedagogikk forsker på effektene av tiltakene.
Kontrollgruppen, eller ventegruppen, er nå i gang med Språksterk-modellen, og de barnehagene som så langt ikke har vært med i prosjektet skal etter hvert også ta i bruk modellen.
Kunnskapen vi får i prosjektet skal brukes til å videreutvikle en ferdig Språksterk-modell som kan komme flere barnehager og bydeler til gode.
Les mer på nettsiden til Språksterk. Her kan du se hvilke forskningsartikler som er publisert i prosjektet så langt.
Artikler
- Forskning i Oslo-barnehager: Samarbeid gir bedre utvikling av språk
- Tett på i hverdagen i barnehager
Hvem har ansvar for prosjektet?
Språksterk er et samarbeidsprosjekt mellom:
- Barnehageeiere i fem bydeler i Oslo (Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud, Stovner)
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i Oslo kommune (Utdanningsetaten)
- Institutt for pedagogikk ved UiO
- Naturfagsenteret ved UiO
Tidslinje
- Fase 1: juli 2020 til august 2024.
- Fase 2: august 2024 til desember 2026.
Kostnad
- Fase 1 av prosjektet er finansiert av delprogram oppvekst og utdanning og Norges Forskningsråd.
- Fase 2 av prosjektet er finansiert av delprogram oppvekst og utdanning og Rekomp (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage). Prosjektet har fått midler til materiell fra Sparebankstiftelsen.