Språksterk 1-6

Språksterk er et utviklings- og forskningsprosjekt som undersøker hvordan barnehager i flerspråklige områder kan bidra til en god språkutvikling for alle barn.

Hvorfor jobber vi med dette prosjektet?

Kartleggingsrapporten «Fra beste til neste praksis» viste at det var store kvalitetsforskjeller mellom barnehagene i Groruddalen og at det var lite systematisk arbeid med språk. Vi vet at gode barnehager kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Siden språkutvikling er en del av den kognitive utviklingen, er godt språkarbeid i barnehagene av stor betydning for barnas utvikling både på kort og lang sikt.

Språksterk 1-6 er et prosjekt ledet av Universitetet i Oslo og retter seg mot alle barnehagebarn i alderen ett til seks år, barnas foreldre og de ansatte i 56 barnehager.

I prosjektet ønsker bydelene, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og Universitetet i Oslo å finne ut av hva slags støtte de ansatte i barnehagene har behov for i sitt språkarbeid, og hvordan de kan samarbeide med foreldrene på måter som treffer barns ulike behov.

Målgruppe

Barnehagebarn i alderen ett til seks år, deres foreldre og ansatte i barnehagen.

Hva skal vi gjøre?

I Språksterk 1-6 prøver barnehagene ut en tredelt modell utviklet av Universitetet i Oslo:

  • Praksisbasert profesjonsutvikling der de pedagogiske lederne har en «mentor» i PPT som støtter dem i endringsarbeidet og kollegaer veileder hverandre i arbeidshverdagen.
  • Aktiviteter og arbeidsmåter for å styrke barns deltakelse og utforsking i barnehagen. Barnehagene jobber temabasert med bøker, leker og naturfaglige aktiviteter som alle støtter opp om språk og godt samspill mellom barn og voksne og barna imellom.
  • Styrket barnehage-hjem-samarbeid om barnas språklæring ved at barna får bøker med hjem som foreldrene kan lese sammen med barna på sitt eget morsmål.

Prosjektet har som mål å bidra til at:

  • Innholdet i barnehagen skal være tilpasset barna.
  • Barnehagene jobber systematisk med kompetanseheving av sine ansatte slik at hele ansattgruppen støtter oppunder det enkelte barns utvikling.
  • Barnehagene jobber med språkutvikling basert på forskningsbasert kunnskap som støtter barnas læring på kort og lang sikt.
  • Barnehagene etablerer et tett og godt samarbeid med foreldrene som støtter barnas språklige utvikling.

Barnehagene som deltar i prosjektet, er tilfeldig fordelt i to grupper. Den ene gruppa prøver ut en mer intensiv modell enn den andre. Kunnskapen vi får i prosjektet skal brukes til å videreutvikle en ferdig Språksterkmodell som kan komme flere barnehager til gode.

Les mer på nettsiden til Språksterk.

Hvem har ansvar for prosjektet?

Språksterk er et samarbeidsprosjekt mellom:

  • Barnehageeiere i fem bydeler i Oslo (Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud, Stovner)
  • Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i Oslo kommune (Utdanningsetaten)
  • Institutt for pedagogikk ved UiO
  • Naturfagsenteret ved UiO

Tidslinje

  • Fase 1: Juli 2020 til august 2024.
  • Fase 2: August 2024 til desember 2026.

Kostnad

  • Fase 1 av prosjektet er finansiert av Delprogram oppvekst og utdanning og Norges Forskningsråd.
  • Fase 2 av prosjektet er finansiert av Delprogram oppvekst og utdanning og Rekomp (Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage). Prosjektet har fått midler til materiell fra Sparebankstiftelsen.

Kontakt oss

Prosjektleder
Marte Emilie Gjøen Eide
Prosjektutvikler
Helene Holbæk