Sosialagentene

Sosialagentene er en samarbeidsmodell mellom bydel og skole. Den skal sikre at vi sammen jobber godt forebyggende og gir rett hjelp til rett tid til de elevene og familiene som har behov for ekstra støtte.

Hvorfor har vi jobbet med dette prosjektet?

Prosjektet Sosialagentene var et samarbeidsprosjekt mellom Bydel Alna og Utdanningsetaten der følgende skoler var med i prosjektet; Lutvann, Trosterud, Skjønnhaug og Tveita. Prosjektet startet opp i 2020.

Bakgrunnen for prosjektet var at vi så en økning i antall elever som opplevde mobbing, utenforskap og konflikter på skolen, samt flere bekymringsmeldinger til barnevernet.

I prosjektet Sosialagentene ønsket vi å teste ut en modell som sikret et tettere og mer helhetlig samarbeid mellom skole og bydelens tjenester. I prosjektet ønsket vi både jobbet godt forebyggende med å styrke elevenes sosiale kompetanse og øke foreldresamarbeidet, samt å jobbe med tidlig innsats og styrket laget rundt barnet ved at bydelens tjenester er tettere på skolen og elevenes arena.

Målet med prosjektet var å sikre at flere barn og unge får en god skolehverdag.

Hva har vi gjort?

Gjennom prosjektet har vi utviklet, testet ut og evaluert hvordan skole og bydel kan samarbeide tettere for å styrke barns sosiale kompetanse og livsmestring, og sikre at barn og deres familier får rett hjelp, fra rett instans til rett tid.

Det har også vært et mål å styrke relasjonen mellom elever og nærmiljø, skole og hjem, samt foreldre seg imellom.

Målgruppe: Elever i 5. og 6. klasse, samt deres foreldre.

Samarbeidsmodellen «Sosialagentene» bygger på tre elementer:

  1. Sosialagenter, miljøarbeidere ansatt i barneverntjenesten, som jobber på skolen både med gruppeaktiviteter og sosialt oppsøkende arbeid
  2. Innsatsteam som består av representanter fra bydelens tjenester og skoleledelsen, der alle kan iverksette effektive tiltak raskt
  3. Foreldresamarbeid og styrke samarbeid mellom skole og hjem og foreldre seg imellom

Sosialagentene ble implementert i drift fra 2023 på de fire skolene som har vært med i prosjektet. Samarbeidet er sikret gjennom en felles samarbeidsavtale mellom skolene og bydelen.

Hva har vi erfart?

  • Sosialagentene er bydelen og skolens måte å jobbe med oppvekstreformen satt i system.
  • Samarbeidsmodellen har bidratt til at vi avdekker behov tidligere og får satt inn riktige tiltak i samarbeid med tjenester og familien.
  • Innsatsteam setter samarbeidet mellom skole og bydel i system. Hyppige møter har bidratt til god samarbeidskultur og relasjonellkapasitet.
  • I prosjektet har vi jobbet mye med taushetsplikt, meldeplikt og samtykke. Det er utarbeidet en egen samtykke-mal og rutiner knyttet til dette.
  • Flere riktige bekymringsmeldinger til barnevernet og flere riktige henvendelser til andre tjenester i bydelene
  • Redusert antall voldshendelser mellom elev-lærer og elev-elev.
  • Lærere bruker mindre tid på konflikt håndtering og mer tid på undervisning.
  • Sosialagentene bidrar til at man avdekker utfordringer tidligere, og kan jobbe aktivt med disse. I tillegg sikrer de at barn har en fast og trygg voksenperson som følger dem på ulike arenaer mellom skole og fritid.

Hvem hadde ansvar for prosjektet?

Prosjektet var gjennomført i regi av Bydel Alna og Utdanningsetaten.

Fremdrift

Prosjektet pågikk i perioden 2020 til 2023.

Kostnad

Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning og Bydel Alna.

Kontakt oss

Avdelingssjef oppvekst og lokalsamfunn
Vibeke Trondal Olsen