Mobilt akutteam
Barnevernstjenesten i Bydel Søndre Nordstrand ønsker å gi et bedre tilbud til familier i akuttfase og videreutvikle metoder for akuttarbeid. Dette er bakgrunnen for at vi startet opp prosjektet "Mobilt akutteam".
Hvorfor jobber vi med dette?
Sakene i tjenesten er ofte komplekse, og familier trenger raskere og mer omfattende hjelp enn det de kan tilby i dag. Tilbudet barnevernstjenesten har i dag svarer ikke på behovet til brukerne, der alvorlig vold, komplekse livssituasjoner og svake nettverk preger sakene. I tillegg kjennetegnes sakene av at flere av familiene har minoritetsbakgrunn og i mange tilfeller frykter offentlige tjenester.
Gjennom dette prosjektet ønsker vi å tilpasse barnevernstjenestens metoder og verktøy til brukernes behov, og utvikle kompetanse og kapasitet i tjenesten. I tråd med oppvekstreformen ser vi at det også er et behov for å øke kvaliteten på det tverrfaglige samarbeidet i bydelen.
I prosjektet skal vi opprette et team med fire ansatte som kan gå raskt inn i familiene og jobbe med dem i en periode på 1-6 uker.
Hva skal vi gjøre?
- Videreutvikle og tilpasse metoder og verktøy for arbeid i familier i akuttfase.
- Videreutvikle barneverntjenestens arbeid slik at det i større grad er rigget og organisert på en slik måte at brukernes behov i akuttfase imøtekommes.
- Videreutvikle ansattes kompetanse innen akuttarbeid, vold i nære relasjoner, nettverksarbeid, arbeid med levekårsutsatte familier og familier med minoritetsbakgrunn.
Ønsket endring:
- Sikre bedre hjelp til familier i akuttfase.
- Redusere bruk av plasseringer i institusjon/beredskapshjem.
- Øke bruk av nettverksplasseringer der det er barnevernfaglig forsvarlig.
- Øke barn og familiers brukermedvirkning i akutt fase.
Dokumenter
Hvem har ansvar for prosjektet?
Prosjektet eies av Bydel Søndre Nordstrand.
Tidslinje
Januar 2023 til februar 2025.
Kostnad
Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.