Mobilt akutteam

Barnevernstjenesten i Bydel Søndre Nordstrand ønsker å gi et bedre tilbud til familier i akuttfase og videreutvikle metoder for akuttarbeid. Dette er bakgrunnen for at vi startet opp prosjektet "Mobilt akutteam".

Hvorfor jobber vi med dette?

Sakene i tjenesten er ofte komplekse, og familier trenger raskere og mer omfattende hjelp enn det de kan tilby i dag. Tilbudet barnevernstjenesten har i dag svarer ikke på behovet til brukerne, der alvorlig vold, komplekse livssituasjoner og svake nettverk preger sakene. I tillegg kjennetegnes sakene av at flere av familiene har minoritetsbakgrunn og i mange tilfeller frykter offentlige tjenester.

Gjennom dette prosjektet ønsker vi å tilpasse barnevernstjenestens metoder og verktøy til brukernes behov, og utvikle kompetanse og kapasitet i tjenesten. I tråd med oppvekstreformen ser vi at det også er et behov for å øke kvaliteten på det tverrfaglige samarbeidet i bydelen.

I prosjektet skal vi opprette et team med fire ansatte som kan gå raskt inn i familiene og jobbe med dem i en periode på 1-6 uker.

Hva skal vi gjøre?

  • Videreutvikle og tilpasse metoder og verktøy for arbeid i familier i akuttfase.
  • Videreutvikle barneverntjenestens arbeid slik at det i større grad er rigget og organisert på en slik måte at brukernes behov i akuttfase imøtekommes.
  • Videreutvikle ansattes kompetanse innen akuttarbeid, vold i nære relasjoner, nettverksarbeid, arbeid med levekårsutsatte familier og familier med minoritetsbakgrunn.

Ønsket endring:

  • Sikre bedre hjelp til familier i akuttfase.
  • Redusere bruk av plasseringer i institusjon/beredskapshjem.
  • Øke bruk av nettverksplasseringer der det er barnevernfaglig forsvarlig.
  • Øke barn og familiers brukermedvirkning i akutt fase.

Dokumenter

Hvem har ansvar for prosjektet?

Prosjektet eies av Bydel Søndre Nordstrand.

Tidslinje

Januar 2023 til februar 2025.

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Kontakt oss

Prosjektleder
Borghild Dalla Pieta