Mangfoldsrekruttering: Hvor er mine brødre

Vi jobber for å motivere menn med flerkulturell bakgrunn til å bli pedagogiske rollemodeller i barnehager, skoler og barnevernspedagoger i Oslo øst.

Hvorfor jobber vi med dette?

Prosjektet «Hvor er mine brødre» jobber for å rekruttere menn med flerkulturell bakgrunn til å bli barnehagelærere, lærere og barnevernspedagoger, og til å ville jobbe i Oslo øst. Dette er en gruppe menn som har innsikt i, og kanskje også personlige erfaringer, med problemstillinger som manglende tilhørighet, frafall og utenforskap i samfunnet.

Hvor er mine brødre tror at økt representasjon fra samfunnet blant pedagoger og lærere kan bidra til å bygge broer og skape tillit mellom sentrale aktører innen barnehage, skole og barnevern. Gutter og unge menn med flerkulturell bakgrunn kommer dårlig ut i mange statistikker knyttet til utdanning og arbeid.

Prosjektet ønsker å bidra til å være en del av løsningen på frafall, utenforskap og manglende tilhørighet i den delte byen Oslo. Prosjektet forsøker samtidig å bygge en kunnskapsbase om menn med flerkulturell bakgrunn, knyttet til utdanning og skole, og hvordan disse mennene erfarer å ta utdanning.

Målgruppa er elever i ungdomsskole og videregående skole, og studenter med minoritetsbakgrunn ved OsloMet.

Hvor er mine brødre er nevnt i Strategi for rekruttering til lærerudanning og læreryrket, i Profesjonsmeldingen og i Mannsutvalgets rapport, som et godt eksempel på lokalt samarbeid om lærerrekruttering.

Hva skal vi gjøre?

• Utvikle et samarbeid mellom ungdomsskoler, videregående skoler og OsloMet/OsloMet-Holmlia, som blant annet inkluderer inspirasjonsforedrag og besøksdager ved universitetet. Prosjektet samarbeider allerede med Bjørnholt videregående skole.
  • Teste og utvikle møtepunkter med og informasjon til foreldrene til elevene ved skolene.
  • Utvikle nettverk for studenter og mentorer.

Følg prosjektet på Instagram.

Hvem har ansvar for prosjektet?

• Prosjektet eies av Bydel Søndre Nordstrand.
  • Prosjektet inngår også i det tverrfaglige nettverket Storbybarn ved OsloMet.

Tidslinje

Januar 2024 til desember 2025.

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Prosjektleder
Sahayathasan Kaithampillai