Mangfoldskompetanse i barnehagen
I dette prosjektet ønsket barnehageenheten i Bydel Søndre Nordstrand å utvikle tjenesten til å bli mer kultursensitiv.
Hvorfor jobbet vi med dette prosjektet?
For å utvikle barnehagens kvalitet, er det avgjørende med gjensidig utveksling og felles refleksjon, hvor ansatte anerkjenner etniske minoritetsforeldres ressurser og ikke oppfatter foreldrene som noen som skal «tilpasse seg» barnehagen.
Viktigheten av involvering av foreldrene i barnehagens arbeid og sikring av et likeverdig tilbud påpekes i eksisterende forskning og kunnskapsoppsummeringer.
Utfordringen vi så, var at for mange foreldre opplevde et utenforskap i barnehagene. Et opplevd utenforskap kan skape hindringer for bydelens mål om at flere barn skal oppleve gode og trygge oppvekstsvilkår.
Hva har vi gjort?
Mangfold blant ansatte i barnehagene, familier og barnehagegrupper stiller høye krav til barnehageledere.
Gjennom prosjektet utviklet vi derfor et emne på masternivå, "Mangfoldsledelse i barnehagen", i samarbeid med OsloMet, som barnhagestyrerne i bydelen gjennomførte. Dette har nå blitt et fast emnefag på OsloMet som ledere i barnehage kan søke på, og videreutdanningen gir kompetanse i ledelse av samarbeid, utviklingsprosesser og demokrati gjennom aksjonsforskning.
Videre jobbet vi med rekruttering av minoritetsspråklige menn til både barnehagelærerutdanningen og til bydelens barnehager generelt. Vi innhentet også kunnskap om minoritetsforeldres perspektiv og erfaringer med barnehage.
- Samtlige barnehagestyrere i bydelen gjennomførte videreutdanning i Mangfoldsledelse ved OsloMet. Som en del av studiet gjennomførte de et aksjonsforskningsprosjekt i egen barnehage, sammen med sine ansatte.
- Vi utviklet kunnskapsbasert praksis i barnehagene, basert på kunnskap som master- og Ph.d -studenter innhenter gjennom kvalitative intervjuer med foresatte.
- Vi opprettet strukturer og metoder for å rekruttere bredere til barnehagelærerutdanningen og til barnehagene.
- Vi utviklet en felles struktur for kunnskapsbasert utviklingsarbeid, gjennom felles fagdager og i samarbeid med forskere fra OsloMet
Dokumenter
- Sluttrapport (PDF)
- Sluttevaluering(PDF)
Hvem hadde ansvar for prosjektet?
Prosjektet var eid av Bydel Søndre Nordstrand.
Fremdrift
Prosjektet varte fra januar 2022 til desember 2023.
Kostnad
Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved elprogram oppvekst og utdanning.