Linderud nærmiljøskole
Prosjektet har utviklet Linderud skole til en nærmiljøskole. Dette har vi gjort gjennom å etablere og styrke samarbeidet mellom Linderud skole, bydelens oppveksttjenester og sentrale aktører på Linderud.
Om prosjektet
I prosjektet har vi jobbet med å styrke samarbeidet mellom skole, relevante bydelstjenester og sentrale aktører i nærmiljøet på Linderud. Prosjektet har bestått av fire delprosjekter rettet mot henholdsvis:
- Overgang barnehage-skole
- Fritidstilbud
- Oppgradering av skolegård
- Praktisk og variert undervisning i nærmiljøet
Hvorfor har vi jobbet med dette prosjektet?
Linderud er ett av tre innsatsområder for nærmiljøsatsingen i Bydel Bjerke. Hovedutfordringer i området er knyttet til ustabile bomiljøer, trangboddhet blant barnefamilier og en relativt høy andel barn som vokste opp i hjem med vedvarende lavinntekt.
Ved Linderud skole ble det observert en negativ utvikling som bekymret både foresatte og ansatte:
- En betydelig andel elever søkte seg til andre skoler i bydelen før oppstart i 1. klasse, noe som førte til synkende elevtall på Linderud, utfordringer med å skape et godt foreldreengasjement og en forsterking av sosioøkonomiske skillelinjer mellom skolene i bydelen.
- Få elever deltok i organiserte fritidsaktiviteter sammenlignet med de andre skolene i bydelen.
- Skolegården ble ikke ansett som et attraktivt sted å oppholde seg av mange elever, og noen fortalte at de ikke ønsket å leke der om kvelden fordi det føltes utrygt.
Samtidig hadde beboere og aktører på Linderud behov for bedre tilgang til lokaler på kveldstid, og ønsket å bruke skolens lokaler.
Flere aktører i området ønsket også et tettere samarbeid med Linderud skole, men synes dette var krevende å få til.
Linderud skole opplevde det tidvis som overveldende å håndtere mange forespørsler om samarbeid uten et godt system for hvordan disse samarbeidene skulle håndteres og integreres i skolehverdagen.
Målet vi har jobbet mot er at “Alle barn og unge på Linderud får en god oppvekst gjennom et samlet og styrket lag rundt barna”.
Målgruppen har vært alle elever, og deres familier, ved Linderud skole. Noen av delprosjektene har rettet seg mer spesifikt mot noen trinn.
Hva har vi erfart?
-
Innføringen av en overgangslærer og etablering av familieklubb har gjort skolestart tryggere for både barna og deres foresatte.
-
Nettverket KLAFF har forbedret samarbeid og kommunikasjon mellom aktører som jobber med fritidstilbud for barn og unge på Linderud og Linderud skole. Prosjektet har imidlertid ikke ført til at flere elever deltar i organiserte fritidsaktiviteter.
-
Skolegården på Linderud er blitt bedre og brukes mer etter oppussingen, men oppfattes fortsatt som grå og kjedelig av en del elever på ungdomstrinnet.
-
Både elever og lærere opplever positiv effekt på motivasjon og læring ved å bruke nærmiljøet som klasserom, og ved å samarbeide med eksterne aktører i undervisningen. Samtidig gjenstår det noen utfordringer med å implementere hvordan dette arbeidet skal systematiseres i skolens praksis.
Hva har vi gjort?
Prosjektet har bestått av fire ulike delprosjekter. Samtidig er det jobbet for å se delprosjektene i sammenheng gjennom felles mål, strategier og aktiviteter på tvers av delprosjektene.
Sammen om skolestart
Vi har etablert nye strukturer for samarbeid, og skapt en tryggere og mer sømløs overgang mellom barnehage og skole for barna og deres familier. Dette har vi gjort gjennom å:
- Ansette en overgangslærer. Overgangslæreren følger barna gjennom deres siste halvår i barnehagen og første halvår på skolen. I prosjektet har vi utviklet stillingen gjennom testing i praksis.
- Etablere familieklubben. Dette er en rekke med faste samlinger på ettermiddagen for barna som går siste år i barnehagen og skal begynne på Linderud skole, samt familiene deres.
Ungdoms-AKS
Vi har etablert nettverket KLAFF, en ny struktur for samarbeid mellom Linderud skole og aktører som driver fritidstilbud på Linderud.
- Idretts-AKS er testet ut i samarbeid mellom Linderud IL og AKS ved Linderud skole. Dette er en modell som gjør at elevene får drive med gratis idrettsaktivitet i AKS-tiden, under faglig ledelse av idrettslaget.
Nærmiljøarenaer
Skolegården er oppgradert, og elevrådet har vært med på å gi innspill gjennom store deler av prosessen.
Linderud læringsverksted
Vi har jobbet med å gjøre undervisningen mer praktisk og variert, gjennom å ta i bruk steder og ressurser i skolens nærmiljø:
- Det er etablert samarbeid med Linderud gård om ulike undervisningsopplegg, og det er opprettet en skolehageparsell på gården.
- Det er inngått avtale mellom skolen og Linderud andelsgård om potetsetting og -innhøsting for to klassetrinn hvert år.
- Bærekraftsuka er etablert som en årlig tradisjon, hvor timeplanen oppløses og alle elever jobber praktisk og tverrfaglig med bærekraft som tema.
Dokumenter
Hvem har ansvar for prosjektet?
Prosjektet var eid av Utdanningsetaten og Bydel Bjerke.
Tidslinje
Prosjektet pågikk i perioden 2020 til 2024 og leveransene er nå implementert i drift.
Kostnad
Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning og delprogram Nærmiljø.