Grorudmodellen

Grorudmodellen skal bidra til gode oppvekstsvilkår og at flere elever fullføre og bestå videregående opplæring.

Grorudmodellen er et samarbeid mellom bydel og skolene i Bydel Grorud om utvikling av nærmiljøskoler, et helhetlig tilbud til elever og foresatte. Bydel og skole jobber også sammen for å aktivisere foresatte og frivillige i nærmiljøet. Samarbeidet skal bidra til gode oppvekstsvilkår og at flere elever fullføre og bestå videregående opplæring.

Prosjektet ble overført i drift i desember 2022.

Etter prosjektet har Utdanningsetaten og Bydel Grorud (underskrevet av bydelsdirektør og utdanningsdirektør) en felles intensjonsavtale som legger føringer for det videre samarbeidet. Disse fire strategiene fremgår i intensjonsavtalen:

  1. Stedsbasert elevstøtte og stedsbasert samarbeid på systemnivå
  2. Utvidede muligheter for læring og opplevelser rett etter skoletid og i ferier
  3. Aktivisering av nærmiljø frivillige og andre aktører
  4. Jobbe for å bryte ned siloer og skape kultur for samarbeide

Hvorfor har vi jobbet med dette prosjektet?

Prosjektet er blitt satt i gang for å motvirke levekårsutfordringer blant barn og unge i Bydel Grorud. Prosjektet skulle bidra til at flere gjennomfører videregående, at flere elever har voksne de er trygge på, at elevene opplever tilhørighet på skolene og større medbestemmelse. I tillegg var det også ønsket at prosjektet bidro til å ivareta bedre kosthold, fysisk aktivitet og trygghet.

Målgruppen for prosjektet var barn og unge som går på skolene i Bydel Grorud.

Hva har vi gjort?

I prosjektet ble det ansatt seks medarbeidere fra bydelen (barnevernet og Kultur- og Aktivitetsenheten) med arbeidsplass på skolene. De seks stillingene er tatt inn i drift og er i dag faste stillinger i bydelen. Stillingene består av:

  • Tre barnevernskonsulenter: jobber for at flere familier skal bli kjent med, og bruke bydelens ulike hjelpetjenester, slik at disse kan kobles på i et tidlig tidspunkt. Barnevernskonsulenten kan gi råd, veiledning og hjelp til familier eller barn som har utfordringer, før problemene vokser seg store.
  • Tre nærmiljøskolekoordinatorer: fungerer som brobygger og bindeledd mellom skole, bydel og nærmiljøet. Nærmiljøskolekoordinatoren har som hovedoppgave å etablere partnerskap med frivillige aktører, nærmiljø, foresatte og idrettslag. Nærmiljøskolekoordinatoren skal bidra til tilbud som forlenger skoledagen og binder fritid og skole sammen.

Hva har vi erfart?

  • Grorudmodellen er en arbeidsform som skaper et bedre utgangspunkt for å få frem hva barnet og familien selv opplever å trenge hjelp til og det bidrar til en mer åpen tjeneste som bygger tillit ved å jobbe mer sammen med barn, foreldre og andre tjenester.
  • Rektorer og foresatte forteller at det å ha en barnevernskonsulent som jobber med forebyggende tiltak på skolen bidrar til å redusere stigma til barnevernstjenesten.
  • De ansatte opplever at tilstedeværelsen av barnevernskonsulenten på skolen bidrar til færre bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten, og at barnevernstjenesten får de «riktige sakene». Opplevelsen til de ansatte understøttes av data i barnevernet som viser at andelen meldinger med samtykke og frivillige henvendelser til bydelens forebyggende enhet har økt i prosjektperioden.
  • Skole og bydel har gjennom prosjektet funnet en måte å jobbe sammen på som kan virke forebyggende for sårbare elever. På flere av skolene er det for eksempel etablert såkalte «lagmøter», hvor ansatte i skolen og bydelen drøfter de mest sårbare elevene innenfor rammen av taushetsplikten.

Rapporter

Hvem har hatt ansvar for prosjektet?

Prosjektet var eid av Bydel Grorud og Utdanningsetaten.

Fremdrift

Prosjektet pågikk i perioden august 2020 til desember 2022 og er nå tatt inn i drift i bydelen.

Kostnad

Prosjektet har hatt et samlet budsjett på13,5 mill. i løpet av prosjektperioden. Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning. I dag er stillingene på skole finansiert av Bydel Grorud.