Godt språk

I dette prosjektet tester Bydel Stovner ut arbeidsmodellen Språkstart - et utvidet språktilbud som støtter tidlig språkinnsats i samarbeid mellom helsestasjon, språkpedagog og åpen barnehage.

Hvorfor jobber vi med dette?

Vi i Bydel Stovner skal tilby alle barn som vokser opp i bydelen likeverdige oppveksttjenester. Vi ønsker at barn i alderen 0-2 år og barn som er hjemme i andre leveår, skal ha et språktilbud som sikrer en god start for utvikling av språkferdigheter hos barnet.

I prosjektet har vi utarbeidet arbeidsmodellen Språkstart. Dette er et utvidet språktilbud til familier i svangerskap og familier med barn fra 0-2 år som støtter tidlig språkinnsats i samarbeid mellom helsestasjon, språkpedagog og åpen barnehage.

Gjennom ekstra samtaler om språkutvikling, flerspråklighet og samspill på helsestasjonen, samt gruppeaktiviteter med samme tema, skal foreldre støttes og styrkes som språkressurs for egne barn. Familiene er en viktig ressurss i barnets språkutvikling.

Prosjektet gjennomføres med forskning fra MuliLing, Institutt for Lingvistiske og nordiske studier ved UiO.

Prosjektet skal bidra til en ønsket fremtidig situasjon der:

  • Barn har en styrket tidlig språkkompetanse og et godt grunnlag ved barnehage- og skolestart, og for videre deltakelse i samfunnet.
  • Foreldres behov for informasjon og veiledning ivaretas og fører til styrket kompetanse om språk og samspill, og styrket tro på egen rolle.
  • Bydelen har et styrket språktilbud til familier som er hjemme de første leveårene, som er i tråd med bydelens strategier om forebygging og behovsdrevet utvikling.

Hva har vi gjort til nå?

Vi har utarbeidet Språkstart-modellen, som består av:

  • Samtaler og grupper for alle familier
  • Informasjon og bøker til alle familier
  • Økt kompetanse for ansatte
  • Samarbeidsstruktur mellom helsestasjon, språkpedagog og åpen barnehage

Vi har laget materiell:

  • 4 Informasjonsbrosjyrer til foreldre
  • 3 Samtaleguider for ansatte
  • Maler for samtaler og grupper

Vi har samarbeidet med:

  • Foreldre i målgruppen
  • MulitLing, ILN ved Universitetet i Oslo – følgeforskning.
  • PPT, om fagdager, samtalemaler og informasjonsmateriell
  • NAFO, om oversettelser og publisering av informasjonsmateriell
  • Prosjekt Språk i familien om fagdager på tvers av bydeler
  • Deichman i Bydel Stovner
  • Tjenester i bydelen

Vi har gjennomført:

  • Fagdager, for å sikre økt kunnskap basert på ny og oppdatert forskning
  • Videreført tema fra fagdagene inn mot barnehagene i bydelen
  • Fokusgruppe, intervjuer og uttesting med familier for å sikre brukermedvirkning i utvikling av tilbudet
  • Samtaler og grupper for foreldre

Hva har vi erfart til nå?

  • Brukermedvirkning har vist seg å være avgjørende, da den gir verdifull innsikt i utviklingen av tjenester. Design thinking-metoden har vært særlig nyttig, og det er viktig å bruke tilstrekkelig tid på å få innsikt i målgruppens behov og ønsker.

  • En tidlig planlegging av implementeringsfasen bidrar til at prosjektet gir varige resultater også etter avslutning. Det er vesentlig å involvere relevante tjenester og aktører allerede i prosjektets tidlige faser for å sikre bred forankring og samarbeid.

  • Prosjektarbeid kan være uforutsigbart og påvirkes av eksterne faktorer som omorganiseringer, budsjettendringer og tilgjengelige ressurser. En solid forankring i ledelsen er en viktig faktor for å håndtere slike utfordringer og finne gode løsninger.

  • Rekruttering til forskningsdelen har vært tidkrevende, men et tett samarbeid med helsestasjonen har vært nøkkelen til fremgang her.

  • En del prosjektgevinster ligger frem i tid. Å anerkjenne den umiddelbare verdien som skapes for familiene gir motivasjon til å fortsette arbeidet.

  • Tilstrekkelig tid bør settes av til hver fase i prosjektet. Dette muliggjør en grundig implementering og kontinuerlig dialog og samarbeid med involverte parter. Det er viktig å prioritere en grundig gjennomarbeidelse fremfor å forhaste faseovergangene – en forlengelse av prosjektperioden kan vurderes der det er nødvendig for kvalitetens skyld.

Målgruppe

Familier fra svangerskap til barnet er 2 år. Fra 1-2 år er det et tilbud kun til barn som ikke går i barnehage.

Hvem har ansvar for prosjektet?

Prosjektet eies av Bydel Stovner.

Tidslinje

Prosjektet har pågått siden mars 2021 og er for tiden i avsluttende fase. Prosjektet avsluttes 31.desember 2024 og videreføres i bydelens ordinære drift etter prosjektslutt.

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Kontakt oss

Prosjektleder
Helene Wallin