EX/IN - ut av kriminalitet, inn i samfunnet

EX/IN testet ut nye metoder for å hjelpe unge innsatte ut av kriminalitet og tilbake til samfunnet.

Om prosjektet

Dette treårig prosjektet ble gjennomført i Bydel Søndre Nordstrand i et samarbeid med Kriminalomsorgen, Politiet og NAV. En ny tjeneste ble testet ut, der tett oppfølging av unge innsatte som ønsket seg ut av kriminalitet og koordinering av tjenester til målgruppa var i fokus.

Hvorfor jobbet vi med dette?

EX/IN hadde som mål om å få unge voksne ut av kriminalitet (ex) og tilbake til samfunnet (in).

Bakgrunnen for prosjektet var utfordringer i Bydel Søndre Nordstrand knyttet til unge som begår gjentatt kriminalitet, og rekruttering til kriminelle miljøer, som ofte skjer gjennom unge voksne som selv har kriminell fartstid.

EX/IN rettet seg derfor mot å øke sannsynligheten for vellykkede tilbakeføringer etter soning gjennom relasjonsarbeid, koordineringsarbeid og bedring av levekår. Ringvirkningene av prosjektet har også kommet bydelens barn, unge og deres oppvekstmiljø til gode.

Prosjektet var et samarbeidsprosjekt mellom flere ulike instanser, og hadde en rekke interessenter. Deltakerne som ble tatt med i prosjektet måtte være motivert for endring, være mellom 18 og 25 år, ha bosted i Bydel Søndre Nordstrand ved innsettelse og ha minimum seks måneder igjen av soning i fengsel.

Nyttige dokumenter og lenker

Hva har vi erfart?

• Glippsonene mellom Kriminalomsorgen og kommunens tjenester er mange.

• Målgruppa har liten eller ingen erfaring med et «normalt» voksenliv, og har dårlige forutsetninger for å kunne benytte seg av kommunale tjenester.

• Jobb/aktivitet, bolig og gjeldshåndtering er kjernepunkter som må adresseres for at de unge voksne skal kunne komme inn i samfunnet.

• Evalueringen av prosjektet viser at EX/IN bidrar til å redusere antallet tilbakefall til kriminalitet blant deltakerne. Enkelte har ingen tilbakefall i prosjektperioden. EX/IN har bidratt til å øke levekårene og hverdagsmestringen til deltakerne, blant annet gjennom å bidra til at deltakerne har tilgang på fastlege, rusbehandling, arbeidsrettede tiltak, og så videre.

Hva har vi gjort?

• Utviklet og testet et løp for veiledning/relasjonsarbeid og koordineringsarbeid for målgruppen unge voksne innsatte
  • Utviklet en veileder for arbeidet
  • Evaluert prosjektet og dokumentert glippsoner mellom kommunalt og statlig nivå, samt internt i kommunen

Hvem hadde ansvar for prosjektet?

Prosjektet var eid av bydel Søndre Nordstrand og var plassert i Innsats Ung, i Avdeling oppvekst og nærmiljø.

Prosjektet har samarbeidet med NAV, Kriminalomsorgen, Friomsorgen, Politiet, Nettverk etter soning, og en rekke andre aktøre.

Tidslinje

Prosjektet pågikk i perioden januar 2021 til juni 2024.

Kostnad

Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Prosjektleder
Martin Wishman