Bjørndal Fokus 5.-7. trinn

I dette prosjektet har Bjørndal skole utviklet en modell for foreldresamarbeid, testet ut ulike strukturer for sosialpedagogisk arbeid og koordinering av fritidstilbud for elevene på 5.-7. trinn.

Formålet med prosjektet har vært å styrke laget rundt elevene på skolen slik at flere elever opplever det som trygt og lærerikt å gå på skolen. Samtidig har det vært et mål å gi dem et godt grunnlag i overgangen til ungdomsskolen. I dette prosjektet har vi derfor hatt særlig fokus på 5.-7. trinn.

Bakgrunnen for prosjektet baserer seg på behovet for å styrke foreldreinvolvering og foreldreinkludering i barnas skole og fritidsliv. Vi ønsket å bidra til at flere elever deltar i fritidsaktiviteter, da få elever var med på fritidsaktiviteter etter skoletid. Prosjektet innebar å undersøke og jobbe med kompetansen internt på skolen. Vi så at vi må skape en bevissthet rundt hvilke endringer vi må gjøre for å treffe elev– og foreldregruppen bedre.

Hva har vi gjort?

  • Utviklet en modell for foreldresamarbeid på Bjørndal skole. Modellen tar utgangspunkt i at foreldrene er den viktigste ressursen for elevene. Skole-hjem-samarbeid skal være tilpasset elev- og foreldregruppen. Se modell (PDF).
    • Vi har jobbet med bevisstgjøring av holdninger og økt kompetanse knyttet til foreldresamarbeid på skolen.
    • Vi har opprettet en møteplass for foreldre. Møteplassen er i skolens lokaler. Den er drevet av foreldrene selv, i samarbeid med skole-hjem koordinator. Les artikkel om Møteplassen her.
    • Vi har ansatt skole-hjem-koordinatorer, en brobyggere som kjenner nærmiljøet godt. De har eller har hatt barn ved skolen og er språklige og kulturelle ressurser.
  • Struktur for sosial-pedagogisk team; S-team består av helsesykepleier, skole-hjem koordinator, miljøteam og ledelse. Teamet gir råd og støtter kontaktlærer og familier i ulike saker.
  • Oversikt over fritidstilbud i nærmiljøet deles ut til elever og foreldre, gjennom ranselpost, digitalt, på foreldremøter og på Møteplassen. Vi har også etablert ettermiddagsaktiviteter på skolen.

Hva har vi erfart?

  • Økende oppslutning blant elevene på ettermiddagsaktiviteter.
  • Møteplassen har hatt et jevnt og godt oppmøte. Det har blant annet bidratt til å skape nettverk i foreldregruppen.
  • Nye måter å gjennomføre foreldremøter på har ført til økt deltakelse.
  • Skole-hjem-koordinator er en særlig viktig funksjon på Bjørndal skole. At de som ansettes kjenner nærmiljøet godt og selv har eller har hatt barn ved skolen har vært en viktig faktor. I tillegg er de språklige og kulturelle ressurser.
  • Det er manglende koordinering av fritidstilbud i nærmiljøet, da ingen har det overordnede ansvaret for dette.
  • Vi ser at det er behov for ettermiddagsaktiviteter mellom kl. 14 og kl. 16, særlig for 5.-7. trinn.

Hvem hadde ansvar for prosjektet?

Prosjektet var eid av Utdanningsetaten.

Tidslinje

Prosjektet pågikk i perioden mars 2022 til januar 2024.

Kostnad

Prosjektet var finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Kontakt oss

Undervisningsinspektør og prosjektleder
Marit Skau