Ambulant team
I dette prosjektet skal ambulante veiledningsteam gi ansatte tilpasset veiledning i utvalgte barnehager.
Hvorfor jobber vi med dette?
I 2021 gjennomførte Delprogram oppvekst og utdanning en kartlegging i de seks bydelene omfattet av Områdesatsingene. Kartleggingen så på organiseringen av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene i bydelene. Dette resulterte i rapporten «Helhetlig og likeverdig pedagogisk tilbud» (PDF).
I rapporten fant man at det er behov for å tenke nytt rundt hvordan barnehagene kan møte behovene til barn som ikke har spesialpedagogiske tiltak i barnehagen, men som har behov for ekstra oppfølging, støtte og tilrettelegging.
Dette er bakgrunnen for at bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre Nordstrand og Alna, i samarbeid med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT), i prosjektet «ambulant team» tester ut ambulante veiledningsteam som metode i utvalgte barnehager.
Hva er ambulant team?
Ambulant team er et veiledningsteam som skal støtte og gi tilpasset veiledning til barnehageansatte. Målgruppen for prosjektet er de ansatte i barnehagene.
Veiledningsteamene skal bidra til å øke kompetansen hos de ansatte basert på barnehagenes behov.
Målsettingen er at denne måten å jobbe på vil styrke barnehagenes kapasitet, og bidra til å gi et kvalitativt godt og inkluderende barnehagetilbud til hele barnegruppa.
De ambulante teamene bruker ulike veiledningsmetoder i arbeid med barnehagene, for eksempel praksisfortellinger, modellveiledning og reflekterende team.
Her er eksempler på hva slags problemstillinger ambulant team kan bistå barnehagene med:
- Hjelpe barnehagen med å tilrettelegge hverdagen, innholdet og det fysiske miljøet til barnegruppas behov
- Veilede i regulerings- og relasjonskompetanse
- Veilede i systematisk bruk av observasjonsverktøy og kartleggingsverktøy
- Veilede i bruk og implementering av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
- Veilede i strategier ved rutine- og overgangssituasjoner
- Systematisere lekegrupper og innhold av lekegrupper
- Veilede de ansatte i foreldresamarbeid
- Støtte barnehagen i implementerings- og endringsarbeid
- Bistå med å styrke samarbeid og kommunikasjon innad i barnehagenes ansatt-team
- Styrke pedleder-rollen
Hensikten med prosjektet er at flere barn skal få hjelp innenfor fellesskapets rammer. Bydel og PPT skal i større grad benytte ressursene slik at barnehagene kan gi et bedre tilbud til flere barn, ved å styrke kvaliteten i det ordinære tilbudet.
Hvor pågår prosjektet?
Prosjektet pågår i utvalgte barnehager i bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre Nordstrand og Alna i samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Hva har vi gjort?
- Opprettet ambulante veiledningsteam i de fire bydelene
- Laget en opplæringspakke/arbeidsbeskrivelse for ansatte i ambulant team
- Utarbeidet mandat og rollebeskrivelse for de ambulante teamene
- Gjennomført en midtveisevaluering med følgende hovedfunn:
- Positive tilbakemeldinger: Ambulant team kan fungere som metode for å heve kvaliteten i barnehagene.
- Readiness – å gjøre barnehagene klare. Manglende strukturelle og organisatoriske forhold i barnehagene.
- Styrers og barnehageeiers rolle har innvirkning på om man lykkes med endring.
- PPTs rolle, mandat og oppgaver i prosjektet må utforskes videre.
Hva skal vi gjøre?
- Kartlegge behovene sammen med ansatte og styrer i de aktuelle barnehagene
- Lage en plan sammen med barnehagen
- Utforme "Kompetanseverktøykasse" for den enkelte barnehage som kan tilpasses individuelt til hver enkelt barnehage
- Etablere en struktur for erfarings- og kompetanseutveksling
- Kunnskapsoppsummering
- Utarbeide forslag til en modell for samarbeid mellom ambulant team og PPT, som kan overføres til andre bydeler
Hvem har ansvar for prosjektet?
Prosjektet eies av Bydel Bjerke, i samarbeid med Bydel Alna, Bydel Gamle Oslo og Bydel Søndre Nordstrand og PPT (Utdanningsetaten).
Tidslinje
Gjennomføringsfase fra september 2023 til juni 2026.
Kostnad
Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.