Ambulant team

I dette prosjektet skal ambulante veiledningsteam gi ansatte tilpasset veiledning i utvalgte barnehager.

Hvorfor jobber vi med dette?

I 2021 gjennomførte Delprogram oppvekst og utdanning en kartlegging i de seks bydelene omfattet av Områdesatsingene. Kartleggingen så på organiseringen av det spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene i bydelene. Dette resulterte i rapporten «Helhetlig og likeverdig pedagogisk tilbud» (PDF).

I rapporten fant man at det er behov for å tenke nytt rundt hvordan barnehagene kan møte behovene til barn som ikke har spesialpedagogiske tiltak i barnehagen, men som har behov for ekstra oppfølging, støtte og tilrettelegging.

Dette er bakgrunnen for at bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre Nordstrand og Alna, i samarbeid med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT), i prosjektet «ambulant team» tester ut ambulante veiledningsteam som metode i utvalgte barnehager.

Hva er ambulant team?

Ambulant team er et veiledningsteam som skal støtte og gi tilpasset veiledning til barnehageansatte. Målgruppen for prosjektet er de ansatte i barnehagene.

Veiledningsteamene skal bidra til å øke kompetansen hos de ansatte basert på barnehagenes behov.

Målsettingen er at denne måten å jobbe på vil styrke barnehagenes kapasitet, og bidra til å gi et kvalitativt godt og inkluderende barnehagetilbud til hele barnegruppa.

De ambulante teamene bruker ulike veiledningsmetoder i arbeid med barnehagene, for eksempel praksisfortellinger, modellveiledning og reflekterende team.

Her er eksempler på hva slags problemstillinger ambulant team kan bistå barnehagene med:

  • Hjelpe barnehagen med å tilrettelegge hverdagen, innholdet og det fysiske miljøet til barnegruppas behov
  • Veilede i regulerings- og relasjonskompetanse
  • Veilede i systematisk bruk av observasjonsverktøy og kartleggingsverktøy
  • Veilede i bruk og implementering av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
  • Veilede i strategier ved rutine- og overgangssituasjoner
  • Systematisere lekegrupper og innhold av lekegrupper
  • Veilede de ansatte i foreldresamarbeid
  • Støtte barnehagen i implementerings- og endringsarbeid
  • Bistå med å styrke samarbeid og kommunikasjon innad i barnehagenes ansatt-team
  • Styrke pedleder-rollen

Hensikten med prosjektet er at flere barn skal få hjelp innenfor fellesskapets rammer. Bydel og PPT skal i større grad benytte ressursene slik at barnehagene kan gi et bedre tilbud til flere barn, ved å styrke kvaliteten i det ordinære tilbudet.

Hvor pågår prosjektet?

Prosjektet pågår i utvalgte barnehager i bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre Nordstrand og Alna i samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).

Hva har vi gjort?

  • Opprettet ambulante veiledningsteam i de fire bydelene
  • Laget en opplæringspakke/arbeidsbeskrivelse for ansatte i ambulant team
  • Utarbeidet mandat og rollebeskrivelse for de ambulante teamene
  • Gjennomført en midtveisevaluering med følgende hovedfunn:
  1. Positive tilbakemeldinger: Ambulant team kan fungere som metode for å heve kvaliteten i barnehagene.
  2. Readiness – å gjøre barnehagene klare. Manglende strukturelle og organisatoriske forhold i barnehagene.
  3. Styrers og barnehageeiers rolle har innvirkning på om man lykkes med endring.
  4. PPTs rolle, mandat og oppgaver i prosjektet må utforskes videre.

Hva skal vi gjøre?

  • Kartlegge behovene sammen med ansatte og styrer i de aktuelle barnehagene
  • Lage en plan sammen med barnehagen
  • Utforme "Kompetanseverktøykasse" for den enkelte barnehage som kan tilpasses individuelt til hver enkelt barnehage
  • Etablere en struktur for erfarings- og kompetanseutveksling
  • Kunnskapsoppsummering
  • Utarbeide forslag til en modell for samarbeid mellom ambulant team og PPT, som kan overføres til andre bydeler

Hvem har ansvar for prosjektet?

Prosjektet eies av Bydel Bjerke, i samarbeid med Bydel Alna, Bydel Gamle Oslo og Bydel Søndre Nordstrand og PPT (Utdanningsetaten).

Tidslinje

Gjennomføringsfase fra september 2023 til juni 2026.

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Kontakt oss

Prosjektleder
Ingrid L. Skarbø Pedersen