Prosjekt Økt livsmestring

Prosjekt Økt livsmestring har utviklet et felles kompetanseløp for ansatte som jobber med barn og unge. Dette for å forebygge ungt utenforskap og konsekvenser av barndomsbelastninger.

Hvorfor har vi jobbet med prosjektet?

Bakgrunnen for prosjektet er kunnskap om at 1 av 10 unge vil falle utenfor skole og arbeid. Noen av de viktigste årsakene til dette er barndomsbelastninger. Nyere forskning viser at erfaringer har stor betydning for barns utvikling, særlig de som skjer tidlig i livet. Alle som jobber med barn og unge kan være med å forebygge gjennom å skape gode relasjoner, og at det kan kompensere for negative erfaringer i barnas liv. Det er derfor viktig at ansatte har tilstrekkelig kunnskap og kompetanse til å gi hjelp som nytter.

Samtidig vet vi at barn og unge som opplever belastninger kan uttrykke seg på måter som kan være vanskelig for oss voksne å forstå. Barna kan utagere, true og avvise, og voksne kan bli redde, provoserte og føle seg hjelpeløse. I møte med barndomsbelastninger forteller ansatte at de kan bli usikre og redd for gjøre feil. Dette kan sette viktige relasjoner på prøve, og vi risikerer at de barna som trenger de trygge voksne mest, får dette minst.

Prosjekt Økt livsmestring har derfor testet ut hvordan man kan jobbe med felles kompetanseheving sånn at barn og unge møter trygge voksne med kompetanse til å forebygge og hjelpe gjennom hele dagen. For forebygging av utenforskap skjer der barna lever livene sine, i barnehagen, på skolen, klubben og nærmiljøet.

Hva har vi gjort?

  • Felles opplæring: Felles opplæring av ansatte for økt kompetanse i forebygging av utenforskap. Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmorsforebygging (RVTS Øst) har hatt ansvar for opplæringen. Prosjektet har jobbet etter "train the trainers" modellen hvor hver tjeneste har oppnevnt mentorer som har fått felles opplæring på tvers av tjenestene, som igjen har drevet intern opplæring på sine arbeidsplasser. Totalt har 500 ansatte deltatt.
  • Kompetanseløp: Utviklet et digitalt kompetanseløp. Materiellet er testet og utviklet sammen med ansatte i bydel Gamle Oslo og faglig kvalitetssikret av RVTS Øst og Senter for Nevrobiologisk Utviklingspsykologi. Lenke til materiellet finner du her: (oslo.kommune.no/okt-livsmestring)
  • Fortell meg da: Utviklet en digital guide og ressursbank som skal støtte ansatte i barnehage og skole med å gi barn nødvendig kunnskap om kropp, grenser, egne rettigheter og hvem de kan snakke med når de trenger hjelp.

Hva er resultatene?

Det ble gjennomført en ekstern sluttevaluering og rapporten viser at deltakerne:

  • Har fått økt faglig trygghet, felles forståelse og språk, styrket kollegialt fellesskap og økt handlingskompetanse
  • Mener kunnskapen og kompetansen er så viktig at andre tjenester bør få tilsvarende opplæring.

Det har vært mange positive tilbakemeldinger fra ansatte som har deltatt i prosjektet:

  • De «umulige barna» er ikke lenger så umulige. Når vi har et felles språk og en felles forståelse, er det lettere å hjelpe hverandre og komme frem til gode løsninger. Vi kan se at enkelte barn ikke utagerer like mye, og vi får til bedre lek og at barnet blir en del av fellesskapet, sier Hilde Oppdal, styrer fra Malerhaugen barnehagen.
  • Jeg tror mange av oss som jobber med barn og unge tenker: «Dette kan jeg jo. Jeg vet hvordan jeg snakker med barn». Men etter å ha vært med i prosjektet så har jeg skjønt at dette er noe som må trenes. Man er aldri ferdig utlært. I tillegg så fortjener alle barn å bli møtt med respekt. Uavhengig av hva som trigger meg som voksen, sier Tuva Cecilie Rødningsand Kirkerud ved Friluftssenteret i Gamle Oslo.
  • Dagen var mye tøffere før. Jeg merker stor forskjell i hverdagen. Og friminuttene, er så gøy å leke med barna i stedet for å passe på at de ikke sloss», sier en ansatt ved Tøyen skole

I evalueringsrapporten kan du lese mer om resultatene fra prosjektet.

Hvem hadde ansvar for prosjektet?

Prosjektet er et samarbeid mellom Bydel Gamle Oslo, Utdanningsetaten, Politiet og frivillige organisasjoner.

Fremdrift

Prosjektet pågikk i perioden februar 2021 til desember 2024.

Kostnad

Prosjektet er finansiert av Områdesatsingene i Oslo ved delprogram oppvekst og utdanning.

Kontakt oss

Bydel Gamle Oslo

Hege Bjercke Dalheim