Oslo Origo

Om oss

Oslo Origo er kommunens digitaliseringsetat. Vi lager løsninger som gjør hverdagen enklere for byens innbyggere og ansatte. For deg betyr det enklere barnehageopptak, meråpne biblioteker, bedre søknadsskjemaer og mer treffsikker helsehjelp på legevakta.

Våre rundt 145 ansatte har ekspertise på teknologi, design, endringsledelse, informasjonssikkerhet og personvern. Sammen jobber vi tverrfaglig for å omsette all vår kompetanse i bedre kommunale tjenester.

Samarbeid på tvers

Vi bryter ned utfordringer i håndterbare deler, løser dem steg for steg, og justerer kursen underveis. Slik skaper vi raske gevinster, samtidig som vi holder fokus på de langsiktige målene. Vi sørger for å få tilbakemeldinger fra brukerne tidlig og ofte, slik at vi hele tiden kan justere og forbedre løsningene våre.

Men vi i Origo ville ikke fått til noe på egen hånd. Fagekspertisen hos bydelene og etatene, som står tettest på innbyggerne, er essensiell. Bare sammen kan vi skape løsninger som virkelig gjør en forskjell for både innbyggere og ansatte.

Historikk

Da vi startet som et prosjekt i 2017, fikk vi ansvaret for å utvikle fellesløsninger som skulle forenkle prosesser på tvers av kommunens etater. Det satte fart på digitaliseringen i kommunen og hjalp oss å forbedre deler av innbyggerreisene. Men etter hvert forstod vi at fellesløsninger alene ikke kunne skape de store, nødvendige endringene i hvordan vi leverer tjenestene til innbyggere.

I 2020 ble vi etablert som etat, og kom i en bedre posisjon til å drive langsiktig utvikling. Da kunne vi komme tettere på behovene i kommunen, og ta et større ansvar for å forbedre tjenester for både innbyggere og ansatte.

Vi har beveget oss fra bred digitalisering til mer målrettede tjenestenære satsinger, som lar oss angripe noen av kjerneutfordringene i kommunen.

Dette jobber vi med

Origo er organisert i flere produktområder som sammen med tjenestesiden utvikler nye digitale løsninger. Hvert av disse områdene er organisert og bemannet med tverrfaglige team som sørger for både drift og utvikling av digitale innbyggertjenester:

Helsedata i Oslo jobber for at helsepersonell skal ha tilgang til den informasjonen de trenger for å gi innbyggerne den helsehjelpen de har behov for.
Åpen by åpner Oslo for innbyggerne og frivilligheten ved å gi bedre oversikt og tilgang til kommunens lokaler og tjenester.
Barnehageområdet jobber for å gi innbyggerne en oversiktlig og forutsigbar tilgang til barnehageplass.
Bo hjemme lenger jobber for at eldre innbyggere blir tilbudt riktige tjenester til rett tid, slik at flere opplever god helse og mestring.
Skjemateamet i Origo jobber for at det skal være enklest mulig for innbyggerne å oppgi informasjon til og å søke om tjenester fra Oslo kommune.
Origo bidrar på sosialområdet ved å forbedre kommunens fagsystem for sosiale tjenester.

Sikre digitale løsninger

Origo utvikler sikre og lovlige digitale løsninger og tjenester som innbyggerne i Oslo kommune kan ha stor tillit til. Vi har etablert et eget fagmiljø med informasjonssikkerhetseksperter og jurister som arbeider aktivt sammen med tverrfaglige utviklingsteam. På den på måten sikrer vi at vi bygger personvern og informasjonssikkerhet inn i løsningene fra start til slutt.

Direktør

Tine Reuterdahl

Kommunikasjonsansvarlig

Therese Bergwitz-Larsen

Kontakt

E-post
postmottak@origo.oslo.kommune.no
Postadresse:
Stortorvet 10
0155 OSLO
Besøksadresse:
Stortorvet 10
0155 OSLO